Tänkte skapa en tråd för att utbyta lite erfarenheter om nya AM 330X.

Min har varit i drift sedan 2 veckor och generellt fungerat utmärkt!

Några noteringar så här långt:
* Roboten vill gärna klippa i spiraler - efter att jag har rengjort knivarna och dess skruvar klipper den färre spiraler, men efter en halv dag är den tillbaka och klipper spiraler mest hela tiden. De första dagarna klippte den sällan spiraler trots att gräset då var längre. Jag har spiral-intensiteten satt till medel. Kan knivarnas skärpa påverka? Någon mer med detta beteende?

* Roboten stegrar i brant slänt. Vet någon om hjulen som sitter som standard är "tunga" eller om det kommer att gå att köpa tyngre?

* På ett ställe på tomten har jag en "tarm" som sticker ut, kanske 2x4m, som blir avsevärt mindre klippt än övriga ytor. Är det för höga förväntningar att tro att GPS'en ska styra roboten hit? Om jag skickar dit den på ytterslinga måste jag avaktivera GPS-stödet vilket känns fel.

Hur fungerar era 330X? tips?

Min 330 har också varit i drift i drygt 2 veckor och den klipper min bitvis komplicerade trädgård utan problem. Spiralklippning gör den ibland och är väl egentligen ingen nackdel. Jag tror min står på medel också. Det går ju att sätta den på låg eller stänga av helt annars om man inte gillar funktionen.

Stegrar den är det nog helt enkelt för brant, det sitter antagligen inte tunga hjul på utan dessa är tillbehör. All extra vikt kommer ju påverka klipptiderna vilket man bör tänka på.
På tal om klipptid så anger manualen ca 2-3 timmar beroende på olika faktorer men min klipper över 4 timmar:)
Jag har därför anpassat timern så den gör två 4h-pass på morgonen/förmiddagen och ett pass på kvällen. I början använde jag vädertimer men har stängt av den nu och kör enbart på manuella timerinställningar, jag tyckte den klippte för lite, det går visserligen att ställa upp intensiteten till hög men testar nog denna funktionen lite senare i sommar istället.

Min trädgård har ett flertal riktigt svåra ställen som blir klippta lika bra. Har du satt trädgårdsform till "komplex"? Jag låter gpsen göra alla andra inställningar och det har fungerat bra hittills.
Här har knappt regnat de sista veckorna så det riktiga kraftprovet blir att se hur den klarar av uppgiften när det har regnat några dagar och gräset är i full tillväxt.

Jag fick tipset av en arbetskompis att byta knivar ofta, ca var 3:e vecka, demonterade därför mina knivar nu efter två veckor bara för att kunna se skicket på de lite noggrannare och kan konstatera att de inte slitits nämnvärt och en månad bör de klara utan problem.

Ska testa att ställa in spiral-intensiteten till låg och se hur det går. Min gräsmatta är ganska guppig vilket kan kanske vara en förklaring till att knivarna möter motstånd nu när gräset är kort. Tänker kanske att det långa gräset i början gjorde gången mer jämn och mindre stötig för knivarna.

En orsak till att klipparen för sällan besökt "tarmen" kan ju vara för att den varit för upptagen med sina spiraler..... Jag börjar så innan jag också provar komplex trädgårdsform.

Läser på Husqvarnas sida om AM330 X http://www.husqvarna.com/se/products...tomower-330-x/ att den har;
GPS-stödd navigering

Ett inbyggt GPS-system skapar en karta över trädgården, inklusive var begränsnings- och guidekablarna finns utlagda. Husqvarna Automower® registrerar sedan vilka ytor i trädgården den har klippt och anpassar sitt klippmönster därefter. På så vis blir alla delar av gräsmattan garanterat klippta med bästa möjliga resultat.

Vilket i alla fall inte jag har fattat förrän nu. Det har ju mest skrivits om att Bosch skulle ha GPS navigering vilket man sedan dragit tillbaka från sin officiella information i alla fall men här har vi ju faktiskt en tillverkare som står för att de nu har denna intressanta funktion thumbup.gif. Ni som har dessa klippare har kanske hunnit prova detta ordentligt och kan kanske berätta om hur det fungerar i praktiken och om det verkar fungera bra för er.

Jag har kört min 330 i tre veckor nu och kan inte säga annat än att det verkar fungera bra med gps-stödet. Jag har inte gjort några manuella inställningar och anser gräsmattan jämnt klippt trots ett flertal svåra partier.

• Gilla
MBygga
  • Laddar…
Hur stor tomt och hur ofta är den ute?

Det rör sig om ca 1300kvm gräsmatta och den går 12 timmar om dygnet just nu vilket antagligen är för mycket. När jag hade vädertimer aktiverad gick den betydligt mindre, den känner då själv av gräslängden.
För tillfället vill jag själv bestämma över hur mycket tid den ska klippa för jag vet att min gräsmatta växer som f-n när det regnar vilket det knappt inte gjort de senaste veckorna.

• Gilla
JOJ-55
  • Laddar…
Nu efter att jag har ställt om spiral-intensiteten till låg- har den även hittat "tarmen" och håller mina 1800m2 jämnt och fint klippt på 16h/dygn. Även jag har antagligen för mycket klipptid, ska ställa ner den gradvis, men det är ju så roligt att se den arbeta :)

• Gilla
legion
  • Laddar…
Bara jag som får felmeddelandet "Lyft" efter varje gång den har varit vilande pga timer?
Kör den mellan 00.00-12.00 och sen 16.00-24.00. Kl 16.00 varje dag så går larmet med felmeddelandet "lyft". Resten av dygnet går den som den ska men på något konstigt vänster så fastnar den i laddstationen efter timervila.

Testade även att sätta timern på 5 min vila och den larmade ändå. Känns som en bug på min 330.

Återförsäljaren hade inte heller hört talas om det och skulle ringa Husqvarna och sen återkomma...

Annars har den funkat riktigt bra på min rätt så komplicerade 2400m2 tomt under denna första vecka. Jag är kanonnöjd bortsett från timerproblemet

Har aldrig fått det felmeddelandet.... Du får det alltså alltid kl 16 men aldrig kl. 00:00? låter ju uppenbart mjukvarurelaterat

Jag har inte heller fått nåt felmeddelande, men i din situation hade jag testat en återställning av maskinen och sen ställt in timern igen.

Tack för era svar.
Jag testade att göra den enda inställningen jag kunde hitta för återställning vilken var återställ användarinställningar. Hjälpte föga tyvärr. Jag satte timer på 00.00-22.00 och 22.30-24.00 efter återställningen igårkväll och naturligtvis när jag gick ut efter 22.30 för att kolla så stod det "lyft" på klipparn. Det räcker dock att bara ta i "handtaget" under maskinen för att man ska kunna starta den igen.

Finns det något sätt att göra en fabriksåterställning på de nya maskinerna som inte tar bort PIN-koden helst?

Och vad har ni för firmwareversion i era 330X?

Knepigt fel, om du sätter timern på bara en starttid/dygn, vad händer då?

Msw: 3.09.00 (2013-04-18)
mmi: 3.02.00 (2013-04-09)
ssw: 3.02.00

Legion:
Ja verkligen knepigt. Jag får testa en starttid per dygn.

Tack matsuken. Jag får hem och jämföra med min mjukvara ikväll. Bara att hålla inne 0an i menyläge?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.