61 518 läst · 205 svar
62k läst
205 svar
Simens larm intrunet spc
1. Ja de tappade kontakt med central och fellarmade så de drog tillbaka dem.KristoferL skrev:Är på G att köpa och installera ett SPC-4320 både med trådat och trådlöst.
Några frågor som jag letar svar på!
1: finns det inga trådlösa brandvarnare? Hittar inga och hörde av nån elektriker att de dragit tillbaka dem för typ ett år sedan, stämmer detta? Är det endast trådat som gäller då eller går det att använda någon annan trådlös variant?
2: kan man få centralen att meddela när larmet larmats av och vem som gjorde det, via SMS eller "push"? Vore trevligt ...
3: kan man bygga ut och få fler PG!-utgångar för att kunna styra fler saker t.ex. lampor osv?
tack på förhand!
Har inte hört talas om någon ersättare än på gott och ont
2. Ja via sms beroende på hur din anläggning programmeras.
Varje användare kan få smshändelse på det han vill till 5 olika nummer
och det kan vara olika händelser till varje nummer.
Dvc nummer 1: Larm, fel
nummer 2: Till/Från och sab etc
Tyvärr inte Push än.
3. Du har 6st på kortet och bara att köpa en utgångsmodul E452 med 8 utgångar till bara ha koll på strömförbrukningen i systemet.
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Tack för svaren!
Har försökt få tag i en manual som PDF nånstans för att kunna läsa på hur allt fungerar men det verkar vara omöjligt att hitta en innan man köper den ...
Har försökt få tag i en manual som PDF nånstans för att kunna läsa på hur allt fungerar men det verkar vara omöjligt att hitta en innan man köper den ...
Kolla här:KristoferL skrev:
http://www.bewator.com/se/products/...TORER_INOMHUS_CENTRALAPPARATER_INTRUNET/p4058
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Vet att SPC kan styra X10 men visst kan man koppla på typ en Nexa-sändare som styrs via nån utgång? Eller ett par stycken till och med ... Eller tänker jag fel här? X10 kanske funkar kanon hemma hos mig men Nexa känns lite lättare, man behöver inte tänka på att det måste ligga på samma grupp i centralen mm ...
Kastar mig in i Tråden med lite frågor....
Antar att 3.1-versionen är den senaste versionen som har lanserats i SPC-serien. Det är väl ett måste att ha 3.1 för att kunna ha kameror och ljud integrerat i systemet? Finns det några andra uppdateringar i 3.1 versionen som inte finns i tidigare versioner av systemet? Sedan har jag sett att det finns varianter som heter exempelvis SPC 4320-3.1-PC, vad betyder PC i samanhanget? Har jämfört de tekniska datan mellan 4320 och 4320-PC men kan inte hitta någon skillnad.
Undrar lite hur SPC kommunicerar med ev IP-kamera. Gäller det bara att kameran och SPC-enheten är kopplad i samma nätverk för att SPC ska kunna nyttja kameran?
Kan man överföra direkt video (alltså film) eller tar bara kamera bilder i sekvens som den skickar över? Kan man tvinga SPC att visa bilder ifrån IP-kameran mha appen? Kan man programera så att man får bilder ifrån IP-kameran när larmet larmar? Antar att allt bara handlar om programering av systemet men vilka begränsningar finns? Någon som har kameror kopplade till SPC? Funkar det bra?
Någon som har förslag på IR-deckare med integrerad IP-kamera? Verkar inte finnas så många på marknanden, de som finns har oftast begränsningar såsom ingen mörkersyn, sämre upplösning osv.
Många tack på förhand....
Antar att 3.1-versionen är den senaste versionen som har lanserats i SPC-serien. Det är väl ett måste att ha 3.1 för att kunna ha kameror och ljud integrerat i systemet? Finns det några andra uppdateringar i 3.1 versionen som inte finns i tidigare versioner av systemet? Sedan har jag sett att det finns varianter som heter exempelvis SPC 4320-3.1-PC, vad betyder PC i samanhanget? Har jämfört de tekniska datan mellan 4320 och 4320-PC men kan inte hitta någon skillnad.
Undrar lite hur SPC kommunicerar med ev IP-kamera. Gäller det bara att kameran och SPC-enheten är kopplad i samma nätverk för att SPC ska kunna nyttja kameran?
Kan man överföra direkt video (alltså film) eller tar bara kamera bilder i sekvens som den skickar över? Kan man tvinga SPC att visa bilder ifrån IP-kameran mha appen? Kan man programera så att man får bilder ifrån IP-kameran när larmet larmar? Antar att allt bara handlar om programering av systemet men vilka begränsningar finns? Någon som har kameror kopplade till SPC? Funkar det bra?
Någon som har förslag på IR-deckare med integrerad IP-kamera? Verkar inte finnas så många på marknanden, de som finns har oftast begränsningar såsom ingen mörkersyn, sämre upplösning osv.
3.2.1 är senaste version,Fiat 500 skrev:Kastar mig in i Tråden med lite frågor....
PC= Plastic Cover / Plastlock
3.1 versionerna har inbyggd trådlös mottagare som hanterar Sintony 60 serien.
Kamerorna skall ligga i samma nätverk och ha rätt på kommandosträngarna.
Det är bilder som tas och du ställer själv in intervall per kamera.
Tvinga?
Bara att logga in på appen och välja din kamera och kolla när du vill.
IR med inbyggd IPkamera är bara skit och används endast av dörrknackarna för att de lilla de ser skall de avgöra om de slipper skicka ut väktare eller ej.
Vad exakt vill du kunna göra och vilka ingångar har du i Nexa?KristoferL skrev:Vet att SPC kan styra X10 men visst kan man koppla på typ en Nexa-sändare som styrs via nån utgång? Eller ett par stycken till och med ... Eller tänker jag fel här? X10 kanske funkar kanon hemma hos mig men Nexa känns lite lättare, man behöver inte tänka på att det måste ligga på samma grupp i centralen mm ...
Då kanske du inte har något emot denna?KristoferL skrev:
Något gammal då den gäller 2.0 så allt det nya är inte med dock
kanon för att få en inblick i systemet.
http://newsletter.bewator.se/e_learning_spc/launcher.html
Tackar för svaret,RilleRock skrev:3.2.1 är senaste version,
PC= Plastic Cover / Plastlock
3.1 versionerna har inbyggd trådlös mottagare som hanterar Sintony 60 serien.
Kamerorna skall ligga i samma nätverk och ha rätt på kommandosträngarna.
Det är bilder som tas och du ställer själv in intervall per kamera.
Tvinga?
Bara att logga in på appen och välja din kamera och kolla när du vill.
IR med inbyggd IPkamera är bara skit och används endast av dörrknackarna för att de lilla de ser skall de avgöra om de slipper skicka ut väktare eller ej.
Jag har kikat på 3.1, kan den hantera ip-kamera? Eller är det bara 3.2.1 som kan det? Fick inte fram det ur förra svaret
Kikade på siemens hemsida 3.2.1 finns inte med där bland centralapparater.
De uppdateringarna/versionerna som släpps är väl bara mjukvaruuppdateringar? Eller? så visst borde man kunna uppdatera centralapparater genom att laddad ner uppdat.?
De uppdateringarna/versionerna som släpps är väl bara mjukvaruuppdateringar? Eller? så visst borde man kunna uppdatera centralapparater genom att laddad ner uppdat.?
Allså som ja skrev 3.1 efter betäckningen är inte mjukvaruversionen utan att den har inbyggd fmsändare för trådlöst.Fiat 500 skrev:
Skall man ha det blir det billigare att köpa det paketet än att köpa fm sändaren separat.
De senaste jag monterat har kommit med 3.1 firmware som jag uppdaterat till 3.2
Dock inga förändringar gemena man märker skillnad av. Mer funktioner för finans/banker.
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg