81 274 läst · 897 svar
81k läst
897 svar
Får en hantverkare "salta" en faktura??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Feltänket är att det inte finns en väl fungerande marknadsekonomi inom hantverkstjänsterna eftersom det saknas en lättillgänglig information om pris o kvalitet på utbudssidan.pappskallen skrev:Precis! Och vem tror ni upperätthåller den marknaden (om vi dessutom återkopplar till Thomas Lindgrens inlägg tidigare)
Just det, så länge kunderna glatt efterfrågar billig timpeng så kommer hantisarna kriga utifrån dom förutsättningarna.
Har sagt det förr -Kunderna skapar marknaden !!
Jag säger inte att detta är rätt eller fel (pers. tycker jag inte heller det är särskilt snyggt med påslag på flera hundra procent) utan kostaterar bara hur marknadsekonomin fungerar.
Kinglolle hade ett bra tips nämligen det att branchorganisationerna ska sätta press på och utesluta oseriösa aktörer.
Detta är till gagn för både kunder och seriösa aktörer och med tanke på den ofta dyra peng som företagen betalar så vore det bra om det rensades bland kassa klåpare (därmed inte sagt att dom ska lägga sig i debiteringmodeller, hur man har sitt företagsupplägg ekonomiskt osv. utan det rent hantverksmässiga förfarandet och rent byggfusk mm.)
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Yeeeaaaahahhhhhhhh.... vi är överens...Nimajneb skrev:
...och vi som figurerar härinne och är seriösa vi mörkar inte heller sådant...
MEN... du drar ändå alla hanverkare som en grupp över samma kant.
Nja, som jag skrev, min erfarenhet av bilverkstäder har beträffande att dom levererar vad dom lovar till ett givet pris har förbättrats enormt jämfört med förr. Däremot tycker jag dom fortfarande är hutlöst dyra.Paul-Staffanstorp skrev:Ber du hantverkaren om ett pris så behöver du inte oroa dig heller för om densamme debiterat annat än det ni kommit överens om så är du ju inte skyldig att betala för detta.
Hur kan du vara såååå säker på att inte det tillkommer pelarlyfttillägg hos ett rötägg till bilverkstad?
Frågar du hantverkaren vad gipsen kostar kan du också avböja om inte priset är ok för dig.
Nä, inse nu att det är du som är ute på hal is denna gången med dåliga exempel som inte håller.
När det gäller hantverkstjänsterna så har man ju bitit i det sura äpplet några gånger, vunnit några matcher i tingsrätten och lärt mig massor. Idag så finns det hantverkare som inte vill ha en sån som mig som kund då jag ställer för många frågor innan vi skakar hand.
Här i tråden beskrivs det ju att om jag tycker materialet är för dyrt och skaffar det själv så åker timpenning upp istället....
Men det är klart, när det gäller just gipsskivor betalar jag nog gärna några kronor extra om hantverkaren handlar och är in det
Jag tror att vi är i grund o botten överens och jag drar inte alla hantverkare över en kam, men det är svårt för mig o många andra att undvika rötäggen.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har sett mycket o bråkat över många fakturor där jag inte varit tillräckligt skärpt från början.
Men jag lackar ur när det på fakturan kommer:
- milersättning för frukost, lunch o em fika.. 500kr/dag
- offert lämnad utan moms
- faktureringsavgift, även delfakturor på 400kr/faktura
- 8st tor resor till hemmabasen för att hämta prylar som defakto glömts.
- offertavgift på 4000kr
Osv osv
Jag kan hålla på länge till och beskriva hur verkligheten ser ut därute.
Nu vet jag att alla hantverkare inte beter sig på det viset, men det finns massor av dom.....
Men glömmer man delar man egentligen skulle haft/visste om behövdes så får man stå för den resan själv... Så gör vi.Nimajneb skrev:Jag tror att vi är i grund o botten överens och jag drar inte alla hantverkare över en kam, men det är svårt för mig o många andra att undvika rötäggen.
Jag har sett mycket o bråkat över många fakturor där jag inte varit tillräckligt skärpt från början.
- offertavgift på 4000kr
Osv osv
Nu vet jag att alla hantverkare inte beter sig på det viset, men det finns massor av dom.....
Milersättningen för frukost etc, hämtade de grejer samtidigt? Hur såg det ut med vem som var byggherre och fanns tillgång till micro?
Det lustiga är att man ofta bara har 2 raster/dag. Frukost och Lunch,
400;- för faktueringsavgift lät häftigt
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Varför är det svårt att undvika rötäggen om ni nu är så duktiga och vet hur ni vill ha det...?Nimajneb skrev:Jag tror att vi är i grund o botten överens och jag drar inte alla hantverkare över en kam, men det är svårt för mig o många andra att undvika rötäggen.
- offertavgift på 4000kr
Osv osv
Då är det ju bara att tacka nej om inte det ni säger att ni vill ha med på offerten finns med...eller hur...
Jag hoppas du skämtar och att det är det absolut grövsta exemplet du tar upp för jag har aldrig varit med om något liknande i hela mitt liv och förlåt men jag kan inte låta bli och skratta åt det samtidigt som det är rent horibelt...
Kan du inte ta en kopia på en sådan faktura och lägga ut så vi får se det med egna ögon...
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Förlåt, men jag kan inte låta bli att skratta. Du tror verkligen att alla andra yrkesgrupper bara åker omkring med en datorväska och bara tar sig till kunder som finns i storstaden? Ehm, ett serverskåp kan ta rätt gott om plats...Paul-Staffanstorp skrev:Jo, en IT-konsult måste nog hålla sig med både skåpbilar och släpvagnar för att kunna transportera sig och sina enorma mängd "verktyg" till kunderna...
Herrejisses...
Vi hade nog varit lyckliga om vi kunde rullat runt i samma bil som vi använder privat och sluppit hålla oss med specialfordon och släpvagnar men du vet, så fungerar det inte i verkligheten
Man behöver dessutom liiiite mer än en hammare med sig i skåpbilen...
Tyvärr har vi problemet med de som kör för betydligt lägre timpeng i branschen då de i princip inte har några verktyg och maskiner själva utan lånar kundernas verktyg och maskiner (oftast från typ Biltema) men jag anser det nog seriösare att man har vad man behöver för att kunna utföra arbetet man anlitas för och då kostar det genast lite mer.
De som inte stirrar sig blinda på timpengen utan ser till helheten och vad de får för pengarna, de uppskattar detta.
Inte en enda gång har en hantverkare kommit ut till mig med en släpvagn. Markentreprenörer och borrare och andra är naturligtvis en annan sak. Men då brukar man också få en såndär fin liten rad på fakturan som kallas för etablering och den är lite svår att få klart för sig i förväg.
Och jag ser dagligen hantverkarbilar (nissan kingcab verkar vara "the shit" här runtomkring) vid ICA.
Jag kan gärna låna ut våra verktyg (mest lite dyrare märken) om jag får ner timpriset. För större projekt skulle det gå ihop sig väl även om hantverkaren hade sönder något. Helt okej för mig faktiskt.
Strunt samma jag tror aldrig du kommer att lyssna ändå. Men kom inte med den här snyfthistorien om att jobba gratis för både jag och du vet nog att det går ganska bra ihop - även om man måste lägga några gratistimmar här och var. Eller så har du en helt felaktig uppfattning om vad andra yrkesgrupper faktiskt tjänar.
Exemplen är från tre helt olika hantverkare, tvåan fallen hamnade i tingsrätten och jag fick naturligtvis rätt.Paul-Staffanstorp skrev:Varför är det svårt att undvika rötäggen om ni nu är så duktiga och vet hur ni vill ha det...?
Då är det ju bara att tacka nej om inte det ni säger att ni vill ha med på offerten finns med...eller hur...
Jag hoppas du skämtar och att det är det absolut grövsta exemplet du tar upp för jag har aldrig varit med om något liknande i hela mitt liv och förlåt men jag kan inte låta bli och skratta åt det samtidigt som det är rent horibelt...
Kan du inte ta en kopia på en sådan faktura och lägga ut så vi får se det med egna ögon...
Just dom tre tillfällena var i vårt förra hus så jag är osäker på om jag har kvar fakturorna, men jag ska kolla. Tingsrättsdomarna vill jag dock inte lägga ut.
Ja glömde visst VVSaren som drog iväg o köpte en tigersåg, tog 3 timmar, naturligtvis så kom timmarna (men förvånande nog inte tigersågen) på min faktura... Notera att jag erbjöd rörkrökaren att låna min Tigersåg...men icke, han skulle prompt åka o köpa en ny.
Jag kan säkert skrapa fram fler förträngda minnen....
Det finns som sagt dom som försöker att vara seriösa..... Sedan har vi restensj6 skrev:Men glömmer man delar man egentligen skulle haft/visste om behövdes så får man stå för den resan själv... Så gör vi.
Milersättningen för frukost etc, hämtade de grejer samtidigt? Hur såg det ut med vem som var byggherre och fanns tillgång till micro?
Det lustiga är att man ofta bara har 2 raster/dag. Frukost och Lunch,
400;- för faktueringsavgift lät häftigt
Dom drog iväg till macken för dom gillade deras kanelbullar o mackorna där.
Espressomaskinen står alltid på för mina hantverkare som är här, likadant med Micro o annat som dom kan behöva i köket. Behöver dom ett eget rum så försöker jag orda det åxå.
Så lätt att undvika rötäggen? Jag tycker det är hur svårt som helst för branschen är full av korrupta beteenden som servicebilavgift, kommissioner på material och annat otyg. Inget som man kan ha övriga näringslivet precis. Problemet är ju att det har även de bästa hantverkarna. Det är ju bara på se hur konkurrensvidrigt det är som vissa i tråden gör och håller nere timpengen och sedan tar ut det på materialet av kunden samtidigt som ni tar timpeng för att hämta det. Gör det jättesvårt att få överblick av prisbilden. Det är oärligt inget annat. Som en annan sade - bättre ni säger vad ni skall ha för att få firman att gå runt med hygglig avkastning på eget kapital, kunna ha semester i solen och annat som vi behöver här i norr. Tror faktiskt att kunderna förstår det. Däremot att smuggla in olika avgifter har aldrig och kommer aldrig att röna någon respekt hos kunderna. Att dessutom som en av hantverkarna skrev här att vi skall vara glada för det känns ju helt kundfrånvänt.
Suck.mariatherese skrev:
Vad Paul var ute efter var att om man har en timdebitering som är betydligt högre än 330- 425:- per h så går det ju givetvis an att "bjussa" på någon timme hit eller dit. Dessutom så är jag 99 på att beläggningsgraden är högre i IT-konsultfallet.
Nä tyvärr så gör dom nog inte det utan det finns alltid nån pelle som har bättre timpris, läs Thomas Lindgrens inlägg tidigare.Jugend skrev:
Nimajneb: Lider med dig när jag läser om dina upplevelser, helt otroligt och så långt ifrån min verklighet som jag levt och verkat i i över 20 år........kan faktiskt sträcka mig till att jag har viss förståelse för ditt förakt.
Fast nog har IT-konsulter det bättre ställt, ganska mycket bättre om man ser till medellöner kontra hantverkare:mariatherese skrev:Strunt samma jag tror aldrig du kommer att lyssna ändå. Men kom inte med den här snyfthistorien om att jobba gratis för både jag och du vet nog att det går ganska bra ihop - även om man måste lägga några gratistimmar här och var. Eller så har du en helt felaktig uppfattning om vad andra yrkesgrupper faktiskt tjänar.
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-konsult-1035
Jag tror inte jag är speciellt unik, däremot så synar jag fakturorna noga och är inte rädd för att ta en fight...pappskallen skrev:
Glömde ytterligare en elektriker incident då det stod att det gått åt 50m EKK, tyckte det lät mycket o gick o kontrollmätte. Uppskattade det 27m, 10% spill köper jag så jag frågade varför han debiterat 50m... Svaret var att man bara köpte EKK på 50m rullar, följdfrågan om vart dom 20m som vart över tagit vägen och svaret var ju självklart gått till en annan installation...
Nu låter jag ju som alt är pest o kolera, men exemplen ovan är från enskilda rader på fakturorna. Jag har naturligtvis haft många goda erfarenheter åxå.
Men dom absolut ärligaste har varit när jag anlitade östeuropeer. Dom kom alltid i tid, var klara är dom sagt dom skulle vara klara och enbart timpenning.
Vill även säga att jag peppar peppar aldrig haft problem med ett dåligt utfört jobb, men som sagt..referenser har varit viktiga och kanske jag har haft tur i detta istf med fakturorna.
Men dom absolut ärligaste har varit när jag anlitade östeuropeer. Dom kom alltid i tid, var klara är dom sagt dom skulle vara klara och enbart timpenning.
Vill även säga att jag peppar peppar aldrig haft problem med ett dåligt utfört jobb, men som sagt..referenser har varit viktiga och kanske jag har haft tur i detta istf med fakturorna.