Fotografen skrev:
En ensam väktare lär fö aldrig försöka gripa en inbrottstjuv, för farligt. Man vet aldrig vad det är för galning, om det är fler osv.
Minns jag inte helt fel så är det till och med så att det inte ingår i en väktares arbetsbeskrivning att gripa inbrottstjuvar. Om en väktare kommer till ett objekt och misstänker att en ev. inbrottstjuv finns där så skall hen tillkalla polisen.

/Gojan

Efter att jag läst denna tråd blir det absolut ett fristående larm.

• Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Härligt att någon tänker rätt Cust3000!!!!!
;-)

gojan skrev:
Minns jag inte helt fel så är det till och med så att det inte ingår i en väktares arbetsbeskrivning att gripa inbrottstjuvar. Om en väktare kommer till ett objekt och misstänker att en ev. inbrottstjuv finns där så skall hen tillkalla polisen.

/Gojan
Dessutom med all rätt eftersom en väktare inte har ett uns mer befogenheter än vad du och jag har. Dock har hen möjlighet att tillkalla ytterligare resurser samt avbryta något som pågår genom att bara dyka upp och eventuellt iakta vad som pågår.

probeb skrev:
Lite mer om Securitas Direct.
[länk]
Japp, läste den artikeln när den kom ut. Ack så klantigt hanterat...

Kan ju av egen erfarenhet säga att kvaliten på deras kameror (eller system) inte är vad man borde kunna önska. Nu vet jag inte exakt vad denna kunden hade för system men jag har fått en och annan kamera utbytt och jag är säkert inte ensam... :rolleyes:

Redigerat:
frean98 skrev:
I den här rapporten kan man läsa vad som avhåller från inbrott. På sidan 21 finns en lista. Larm hamnar på 5:e plats.
"Utan inbördes ordning vill man undvika: hund,larm, polis och grannsamverkansperson. Dessutom vill man i allra högsta grad undvika att göra inbrott hos grovt kriminella."

Gillar den sista meningen... Undrar varför det blev så.. ;)

Väktare griper sällan tjuvar på bar gärning, men det händer! Dock så pass sällan att man nästan kan säga "aldrig"! ;)

Ang att ha larmet kopplat till LC eller till grannen, så skulle jag vilja säga att det måste vara skönt för vissa att ha grannar som alltid är hemma! Frågan är bara hur man övertalar dem att alltid vara hemma? Kedjar man fast dem eller betalar man dem en massa pengar för att de ska hålla sig hemma "om mitt larm löser ut"?

Nä, ett trådbundet larm kopplat till en larmcentral gäller enligt mig. Sen ska/bör/kan man ha en åtgärd som säger att larmcentralen först ska ringa grannen och kolla om han/hon kan kolla på det. Om inte grannen kan det, så skicka väktare!

Och som kund så bör man ju försäkra sig om att man "uppfyllt" de kraven som larmbolaget ställer, t.ex. att lämna ut nycklarna så att väktaren kan komma in vid behov (vissa företag som kräver det). Att i efterhand komma och tro och förutsätta en massa saker är som att tro att man har en heltäckande villaförsäkring bara för att man råkar ha sin bil försäkrad!

Vet att jag kommer att få mothugg, men det här är "my five cents"!

hehe, minns jag rätt så hade vi en diskussion när jag köpte larm Maveric77. Var det inte så att du jobbade i branchen? ;)

Jepp, men aldrig för nämda bolag! ;)

Man borde väl få skriva inlägg om branscher man jobbar i så länge man inte gör reklam...? Eller?

• Gilla
Alf Larmgubben och 1 till
  • Laddar…
Ber om ursäkt, var inte alls meningen att du skulle tro att du inte skulle få skriva! Självklart får du det!

• Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Senaste året har jag varit med på renoveringar av 28 hus och vi jobbade i 2-8 hus åt gången. 10 veckor per hus.
När jag gick in i ett av husen vi jobbade med så gick larmet när jag triggade en IR-deckare. Jag gick lugnt ut ur huset och letade lugnt upp telefonlistan med numrena till alla husägarna och sen ringde jag husägaren. Då hade larmet tjutit i ca: 5 minuter. Husägaren blev lite smått irriterad över att jag ringde före vaktbolaget (S D). Husägaren skulle säga till vaktbolaget att köra till huset och stänga av larmet. Själv tog jag på mig mina hörselskydd och gick sen in i huset igen för att fixa det jag skulle fixa. Det tog knappt 30 minuter. Vaktbolaget hade ännu inte kommit till det tjutande huset när jag gick därifrån och låste dörren efter mig. Eftersom jag gick vidare till ett annat hus sen så vet jag inte hur lång tid det tog innan väktaren kom dit.
Veckan efter så gick larmet igen när plåtslagaren gick in i huset, men han sket i att ringa husägaren eftersom han var ganska trött på att husägarna glömde att de INTE skulle aktivera larmen när de gick till jobbet. Det tog nästan 1 timme innan väktaren kom till platsen och då var plåtslagaren klar med det han skulle göra och låst dörren och var på väg därifrån.
Detta villakvarter ligger i en av sveriges större städer och det tar ca: 7 minuter att köra lagligt från väktarnas depå till villakvarteret. Nu kan det ju varit så att alla väktarna var ute på andra uppdrag samtidigt, men i de villor som hade andra vaktbolag kom väktarna dit betydligt fortare.

I en annan villa löste vi ut larmet 6-7 ggr trots att husägaren hade en stor lapp på insidan av sin ytterdörr där det stod att de INTE skulle aktivera larmet när de gick hemifrån.

Lazyman skrev:
Nu närmar du dig pudelns kärna. Det finns inga, i princip, resurser att ha väktare sittandes för att åka på larm. Alla är ute på vanliga ronderingar, öppningar/stängningar, tillsyn etc. Dagtid finns ibland en stackars gruppledare som åker ut på akuta uppdrag såsom larmande villor.

Systemet med hemlarm bygger nästan på att inget händer. Vill inte säga att det verkligen är så men nära på. Internersättningen från larmcentralen vid larmryck är såpass låg att det inte lönar sig att bemanna upp för full täckning av inkommande larm (ett snitt på året). Villaägaren blir förbannad då det skiter sig och byter bolag efter att avtalet löpt ut bara för att upptäcka att gräset inte är grönare på andra sidan

Felde skrev:
Sen att kostnaden skenar med månadsavgiften tänker man inte så mycket på, 250-350 kr månaden är inte så mycket, men att slå ihop det över 10 års tid däremot så är det....inte värt pengarna.
Jag har haft inbrott. 30.000 kr för att slippa det igen de kommande 10 åren är för mig en helt ok prislapp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.