46 007 läst · 116 svar
46k läst
116 svar
Securitas Direct - Vilket skämt!
Nej, tjuven slår sällan sönder fönster om det inte handlar om att man ser en dator eller liknande i fönstret och vill bara ha det. Då är det smidigast att bara slå rutan och hugga prylen. Företag drabbas oftast av detta.prototypen skrev:
Privatpersoner så drar sig tjuvar från att slå sönder rutan, finns flera anledningar. Dels så är man i villakvarter, många grannar som kan höra glaskrossen. Dels så är villafönster så förbannat enkla att bryta upp. Bara sätta en kofot eller liknande och trycka lite, fönsterhakar som finns på framför allt äldre fönster knäcks direkt. Nya fönster är såklart lite bättre, men inget som hindrar tjuvarna.
Har råkat ut för samma sak, men dom ringde och sa att det sitter en katt i gardinen och frågade om dom skulle skicka ut någon för att kika?Daniel78 skrev:
Jag svarade att det inte behövdes så länge inget annat larmade.
Det sparade vi en utryckning på, dessutom slapp dom binda upp en väktare i onödan som kunde åka ut på andra larm istället...
Om du har magnetkontakter på alla dörr och fönster, så kommer först ett larm gå när tjuven tar sig in på något sätt.prototypen skrev:
När sedan de rörelsedetektorer du har slår ut för att tjuven har kommit in, då är det bekräftat att det är ett larm och chansen för falsklarm är liten.
Tror det är lite av ett feltänk det här med väktare.. En väktare kommer aldrig i tid för att avbryta ett inbrott, det är över på kort tid. MEN en väktare kan stänga/laga det som tjuven gick in genom så att det ex inte regnar in. Hotet om väktare gör även att tjuven gärna väljer ett annat hus eller iaf skyndar sig lite extra och inte letar igenom huset så noga. Detta är självklart inte fakta utan min uppfattning efter ett par år i säkerhetsbranchen. Jag tror att om man har en annan uppfattning så är det en falsk trygghet
Väktarens uppgift är som sir_erken säger inte att gripa någon utan att göra en utvändig kontroll av byggnaden och åtgärda tex krossade fönster. Man kan lägga till invändig kontroll med om så önskas hos många leverantörer.
Väljer man till utryckning och månadskostnad med tanken på att de eventuellt kan haffa tjuven så har man gått på en blåsning. Gör man det för att man har för dålig kontakt med grannar/inte vill besvära dem i onödan eller liknande så kan det vara en bra ide att ha kopplat till larmcentral.
Sen att man får en ökad säkerhet med de larm som säljs mest, dvs en magnetkontakt till entredörren samt en irdosa med ett dyrt månadsabonemang....den säkerheten torde vara relativt marginell. Fördelen är dock klistermärkena som säkerligen avskräcker mer än ett hus utan dem.
Tror det är viktigt att man faktiskt utreder varför man vill ha larm och vad man förväntar sig av det. Idag tror jag att många hoppar på securitas direkt eller trygga hem enkom för att man inte "behöver bry sig". Sen att kostnaden skenar med månadsavgiften tänker man inte så mycket på, 250-350 kr månaden är inte så mycket, men att slå ihop det över 10 års tid däremot så är det....inte värt pengarna.
Väljer man till utryckning och månadskostnad med tanken på att de eventuellt kan haffa tjuven så har man gått på en blåsning. Gör man det för att man har för dålig kontakt med grannar/inte vill besvära dem i onödan eller liknande så kan det vara en bra ide att ha kopplat till larmcentral.
Sen att man får en ökad säkerhet med de larm som säljs mest, dvs en magnetkontakt till entredörren samt en irdosa med ett dyrt månadsabonemang....den säkerheten torde vara relativt marginell. Fördelen är dock klistermärkena som säkerligen avskräcker mer än ett hus utan dem.
Tror det är viktigt att man faktiskt utreder varför man vill ha larm och vad man förväntar sig av det. Idag tror jag att många hoppar på securitas direkt eller trygga hem enkom för att man inte "behöver bry sig". Sen att kostnaden skenar med månadsavgiften tänker man inte så mycket på, 250-350 kr månaden är inte så mycket, men att slå ihop det över 10 års tid däremot så är det....inte värt pengarna.
Att man har ett larm kopplat till central med tillhörande väktarutryckning är givetvis ett störmoment för den vardagliga tjuven. Det kan vara så att det finns en väktarbil i närheten det vet man inte och den osäkerhetsfaktorn gör det troligtvis mer bekvämt att hitta ett annat hus utan dekal.
Om du råkar ut för pundare eller yrkeskriminella så spelar nog varken dekal, larm eller väktare någon som helst roll.
Dock är det skönt att veta att någon åker ut och stänger den där dörren, tejpar igen det där fönstret, stänger av vattnet så att det inte flödar fritt under två veckor osv...
Att förlita sig på sina grannar tycker jag är elakt, inte helt säker på att jag hade offrat mig för grannens bärbara dator eller platt-tv. Förväntar mig inte att han skulle göra samma sak.
Om du råkar ut för pundare eller yrkeskriminella så spelar nog varken dekal, larm eller väktare någon som helst roll.
Dock är det skönt att veta att någon åker ut och stänger den där dörren, tejpar igen det där fönstret, stänger av vattnet så att det inte flödar fritt under två veckor osv...
Att förlita sig på sina grannar tycker jag är elakt, inte helt säker på att jag hade offrat mig för grannens bärbara dator eller platt-tv. Förväntar mig inte att han skulle göra samma sak.
Zenobia - Fast väktaren lär inte offra sig för en bärbar dator heller, helt enkelt för att de i 99% av fallen kommer till platsen en halvtimme efter tjuvarna har åkt... Och tror inte någon som "förlitar sig på grannen" förväntar sig att man skall göra ett envarsgripande utan enbart göra det som du räknar upp ovan, som att stänga dörren, stänga av vattnet eller provisoriskt laga fönstret.
Nää men väktaren har en stor "röd knapp" på sin komradio som gör att han snart inte är ensam på platsen om nu någon råkar vara kvar.. =)Felde skrev:Zenobia - Fast väktaren lär inte offra sig för en bärbar dator heller, helt enkelt för att de i 99% av fallen kommer till platsen en halvtimme efter tjuvarna har åkt... Och tror inte någon som "förlitar sig på grannen" förväntar sig att man skall göra ett envarsgripande utan enbart göra det som du räknar upp ovan, som att stänga dörren, stänga av vattnet eller provisoriskt laga fönstret.
Njaa, nu är du ute i det blå skåpet och skiter I de flesta, om inte alla, avtalsvillkor står det tydligt att det är kunden som ansvarar för att uppdatera larmcentralen om vem som är kontaktman för objektet. Larmcentralen/vaktbolaget har ingen som helst aning om vilka förändringar som sker under avtalets löptid om kunden inte själv ser till att uppdatera sina uppgifter. Jag har själv några gånger ringt upp kontaktman mitt i natten för att få reda på att denne avlidit... Ja, då alltså av änkan och inte k-man.Daniel78 skrev:Jag sommarjobbade tillsammans med en vaktmästaren på en skola för många år sedan, en morgon när vi kom så glömde vaktmästaren att slå i koden för att stänga av larmet.
När larmet började tjuta så trodde vi att det skulle dyka upp en väktare inom kort, så vi satte oss utomhus vid entren och väntade, men det dök aldrig upp något, efter kanske en timmes väntan (i öronbedövande tjutande) så låste vi skolan och åkte hem till vaktmästaren för att ringa vaktbolaget (Grupplarm)
Det gick inte att ringa från skolan p.g.a. oljudet.
Vaktmästaren fick till svar att Grupplarm ringt till skolan, men ingen svarade, så dom skickade inte ut någon väktare.
Detta skedde under sommarlovet, och telefonen dom hade ringt till var kopplad till en telefonsvarare som sade att skolan hade stängt.
Väldigt seriöst.. skolan hade dessutom endast skalskydd, inga detektorer eller andra skydd när man väl kom innanför ytterdörrarna.
Att skolan inte meddelat vilket telenummer som gäller under sommaren var ju bra klantigt men tyvärr inte ovanligt.
Så du menar att det är OK att inbrottstjuvar kan springa runt ostört på en skola ifall larmoperatören inte får svar på telefonnumret som skolan angivit?Herr_JT skrev:Njaa, nu är du ute i det blå skåpet och skiter I de flesta, om inte alla, avtalsvillkor står det tydligt att det är kunden som ansvarar för att uppdatera larmcentralen om vem som är kontaktman för objektet. Larmcentralen/vaktbolaget har ingen som helst aning om vilka förändringar som sker under avtalets löptid om kunden inte själv ser till att uppdatera sina uppgifter. Jag har själv några gånger ringt upp kontaktman mitt i natten för att få reda på att denne avlidit... Ja, då alltså av änkan och inte k-man.
Att skolan inte meddelat vilket telenummer som gäller under sommaren var ju bra klantigt men tyvärr inte ovanligt.
Och om numret+kontaktpersonen stämmer, men denna råkar stå i duschen och inte tittar på sin telefon förrän flera timmar senare?
Jag känner en som fick inbrott, larmat men inga dekaler, larmet började tjuta å ringde upp ägaren, ägaren kom till huset ca 10 min efter att larmet hade gått, ägaren var för tillfället ca 3km bort, ingen inbrottstjuv var kvar. Tjuven/tjuvarna hade gått igenom några lådor och skåp i några rum, men den/dom var för stressade för att upptäcka smyckerna i lådorna, inget blev stulet.
*Vaktbolag gör precis det man avtalat med kunden om, och den enskilde väktaren handlar enligt den instruktion denne har.Daniel78 skrev:
Dåligt av skolan att teckna ett sån avtal men antagligen skulle det sparas pengar...
En ensam väktare lär fö aldrig försöka gripa en inbrottstjuv, för farligt. Man vet aldrig vad det är för galning, om det är fler osv.
1. JaDaniel78 skrev:
2. Kunden bör lämna en lista med flera kontaktmän som betas av tills kontakt tagits.