46 007 läst · 116 svar
46k läst
116 svar
Securitas Direct - Vilket skämt!
Hur är det snålt av mig? Jag förklarade både för säljare och installatör att jag ville ha ett riktigt säkert larm. Därav att mitt larm gått på över 10 000kr och inte bara ett standard paket för 1500kr. Oavsett är S D förbrukat hos mig, efter ett år åker skräpet ut. Total kostnad två år ca 17 000kr vilket ger ca 700kr/månad. Väldigt snålt av migMaveric77 skrev:
Precis så tycker man att det borde fungera.emde skrev:
Hur ska man som kund tolka Securitas Directs hemsida när dom berättar om sitt hemlarm?
"Poängen med ett hemlarm är att du ska kunna känna sig trygg. Det ska inte finnas några begränsningar. Vid inbrottslarm åker därför alltid väktaren till ditt hem och gör en inspektion. Det kostar inget extra, oavsett vad som har orsakat larmet. Väktartjänst ingår i ditt abonnemang."
Vad är det för säljare som sålt på dig extrautrustning för nästan 10 000 kr utan att du har mer än en rörelsedetektor? 3 eller 4 röresledetektorer på rätt ställen i ert hem borde väl ha löst problemet mycket bättre än en massa magnetkontakter?kodrod skrev:Hur är det snålt av mig? Jag förklarade både för säljare och installatör att jag ville ha ett riktigt säkert larm. Därav att mitt larm gått på över 10 000kr och inte bara ett standard paket för 1500kr. Oavsett är S D förbrukat hos mig, efter ett år åker skräpet ut. Total kostnad två år ca 17 000kr vilket ger ca 700kr/månad. Väldigt snålt av mig
/Krister
Med det jag vet idag så hade det absolut varit en bättre lösning med fler rörelsedetektorer. Fördelen med magnetkontakter är ju att man kan skalskydda när man är hemma. Fast det förutsätter ju att skalskyddet fungerar och inte att några magnetkontakter är undantagna.Krille4 skrev:
Det är väl bara att bita i det sura äpplet och lägga till inre väktare kontroll (och glädjen att mitt larm blev ca 1700kr dyrare i installation + extra månads avgift), betala för fler IR-Dektetorer, eller helt enkelt byta till annat bolag om ett år. Hade varit tacksam om jag blivit upplyst om detta vid installationen så hade jag sluppit slänga ut pengar på ett värdelöst skalskydd.
Förstår besvikelsen och man kan tycka att säljaren borde ha varit mycket tydligare. Håller själv på att försöka välja larm i "larmdjungeln" och det är inte helt lätt. Det finns gott om billiga larmpaket om man bara vill ha larmet på när man inte är hemma. Vi vill därmemot, precis som ni, ha ett skalskydd när vi är hemma och då blir det plötsligt varken billigt eller enkelt längre.....kodrod skrev:Med det jag vet idag så hade det absolut varit en bättre lösning med fler rörelsedetektorer. Fördelen med magnetkontakter är ju att man kan skalskydda när man är hemma. Fast det förutsätter ju att skalskyddet fungerar och inte att några magnetkontakter är undantagna.
Det är väl bara att bita i det sura äpplet och lägga till inre väktare kontroll (och glädjen att mitt larm blev ca 1700kr dyrare i installation + extra månads avgift), betala för fler IR-Dektetorer, eller helt enkelt byta till annat bolag om ett år. Hade varit tacksam om jag blivit upplyst om detta vid installationen så hade jag sluppit slänga ut pengar på ett värdelöst skalskydd.
/Krister
Vi har fem IR-detektorer just för att man inte skall kunna ta många steg i olarmade områden, tre på bottenvåningen och två på övervåningen, just för att lura alla som tror att övervåningen alltid är olarmad...
Skalskyddet nattetid består av två stora hundar kompletterade med dörr och fönsterlås.
Anledningen till att jag skulle fundera på skalskydd i form av magnetkontakter på varje dörr och fönster skulle vara för att få veta att allt är stängt när jag larmar på. Tyvärr är SDs magnetkontakter allt för dyra i inköp, månadskostnad och batteribyte.
Har försökt få ett svar på om dom tillåter fler magnetkontakter per trådlös enhet då det går att ansluta en extern slinga. Tyvärr har dom inte behagat svara, varken på mässa, i telefon eller personlig kontakt hemma.
Skalskyddet nattetid består av två stora hundar kompletterade med dörr och fönsterlås.
Anledningen till att jag skulle fundera på skalskydd i form av magnetkontakter på varje dörr och fönster skulle vara för att få veta att allt är stängt när jag larmar på. Tyvärr är SDs magnetkontakter allt för dyra i inköp, månadskostnad och batteribyte.
Har försökt få ett svar på om dom tillåter fler magnetkontakter per trådlös enhet då det går att ansluta en extern slinga. Tyvärr har dom inte behagat svara, varken på mässa, i telefon eller personlig kontakt hemma.
Produkter som diskuteras: "fönsterlås"
Fönsterlås
Fönsterlås kan vara en väsentlig säkerhetsfunktion i hemmet eller arbetsplatsen. De är utformade för att ge extra skydd mot inbrott och att förhindra oavsiktligt öppnande av fönster, särskilt viktigt i hushåll med små barn.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 17 914 inlägg
Vad är det för vits med MK i fönster, tjuven bryter väl inte upp fönster, tjuven slår sönder glaset.
Räcker det inte med IR.
Jag har iaf fler branddetektorer än IR rörelsedetektorer för det är brand som ödelägger mera.
Protte
Räcker det inte med IR.
Jag har iaf fler branddetektorer än IR rörelsedetektorer för det är brand som ödelägger mera.
Protte
Vitsen är att man på så sätt kan få ett "skalskydd" och kan ha på larmet när man är hemma.prototypen skrev:
/Krister
De flesta drar sig för att krypa in genom en sönderslagen ruta, däremot så slår man sönder glaset för att sen kunna öppna fönstret.
Sen är hela ideen med skalskydd och volymskydd att det går ett A-larm, dvs två oberoende tekniker avger larm plus det med skalskydd precis som Krister skrev.
/Kent
Sen är hela ideen med skalskydd och volymskydd att det går ett A-larm, dvs två oberoende tekniker avger larm plus det med skalskydd precis som Krister skrev.
/Kent
En kompis hade larm kombinerat med brandlarm och kamera. Brandlarmet gick. Vad händer? Jo, vaktbolaget kolalr kameran, konstaterar att det är för mörkt för att se något, och ringer min kompis (som inte flyttat in än, där av det rejäla larmpaketet) och berättat detta.
- Har ni ringt brandkåren? frågar han.
- Nej, vi kan inte se att det brinner.
- Har ni varit där och tittat?
- Nej, det tyckte vi inte behövdes eftersom vi inte ser nåt på kameran. Fast brandlarmet fortsättet att gå fast vi fjärråterställt det.
Han ringde grannen, som visade sig redan har ringt brandkåren, eftersom huset stod i ljusan låga. Inget syntes på kameran eftersom strömmen till den gått när det började brinna. Huset brann ner till grunden.
Brandkåren trodde att det hade kunnat räddas om larmet gått direkt till dem iställrt för till vaktbolaget, kanske också om vaktbolaget ringt dem direkt, när de inte såg något på kameran, vilket enligt brandkåren är en indikation på att något hänt, särskilt i kombination med att brandlarmet gått.
Vet inte vilket bolag det var.
- Har ni ringt brandkåren? frågar han.
- Nej, vi kan inte se att det brinner.
- Har ni varit där och tittat?
- Nej, det tyckte vi inte behövdes eftersom vi inte ser nåt på kameran. Fast brandlarmet fortsättet att gå fast vi fjärråterställt det.
Han ringde grannen, som visade sig redan har ringt brandkåren, eftersom huset stod i ljusan låga. Inget syntes på kameran eftersom strömmen till den gått när det började brinna. Huset brann ner till grunden.
Brandkåren trodde att det hade kunnat räddas om larmet gått direkt till dem iställrt för till vaktbolaget, kanske också om vaktbolaget ringt dem direkt, när de inte såg något på kameran, vilket enligt brandkåren är en indikation på att något hänt, särskilt i kombination med att brandlarmet gått.
Vet inte vilket bolag det var.
Man kan tycka det. Men tydligen fick dom ingen signal om att kameran var strömlös, elelr så var den inte strömlös helt och hållet? Bränder kan ju vara luriga på det viset, kanske hade halva kameran smält? Resten av larmet gick väl på batteri länge nog för att huset skulle brinna ner, eller?
Vet inte mer än det jag skrev ovan, de åkte inte och tittade och larmade inte brandkåren eftersom de inte såg något i kameran, och huset brann ner. Svårt att se i efterhand NÄR kameran svartnade antar jag?
Vet inte mer än det jag skrev ovan, de åkte inte och tittade och larmade inte brandkåren eftersom de inte såg något i kameran, och huset brann ner. Svårt att se i efterhand NÄR kameran svartnade antar jag?
Appropå kamera-larm.. en före detta kollega berättade en rolig historia om sitt fina kamera-larm (larm med kameror monterade i 2 stycken ir-detektorer)
Han fick ett automatiskt SMS att larmet hade triggats på nedervåningen i huset och typ att "Undersökning pågår", efter ett par minuter fick han ett till SMS att det var falsklarm, larmoperatören hade sett en katt i vardagsrummet.
Så ni som har sådana larm.. släng ut husdjuren när ni aktiverar larmet, annars kanske det räcker med att inbrottstjuvarna lägger en nallebjörn i soffan för att lura operatörerna
Han fick ett automatiskt SMS att larmet hade triggats på nedervåningen i huset och typ att "Undersökning pågår", efter ett par minuter fick han ett till SMS att det var falsklarm, larmoperatören hade sett en katt i vardagsrummet.
Så ni som har sådana larm.. släng ut husdjuren när ni aktiverar larmet, annars kanske det räcker med att inbrottstjuvarna lägger en nallebjörn i soffan för att lura operatörerna