zenobia skrev:
Ett lokalt larm med ett par sådana här kanske är lösningen? ;)

[länk]

Komplettera med lite ljus och dimma så blir det riktigt trevligt...
[länk]

Undrar om det är den sirenen som även kallas för spysirenen eftersom den påverkar balanssinnet på den som hör ljudet så att de tappar balansen och spyr. Lätt för polisen att gripa dem då om de kommer till platsen.

Felde skrev:
Pumba: Varför får dina föräldrar inget tillbaks? Har de frågat om hjälp när de är borta och fått nej?

Precis som Anna_H säger så ber vi våra grannar om hjälp när vi är borta. Att de ber oss om hjälp när de åker iväg ser jag som en självklarthet.

Om jag lägger totalt 1 timme på att hämta post, vattna blommor, ev klippa gräs under 1 års tid....ser inte det som särsillt betungande. Och att säga nej lär vara sämre för grannsämjan än att säga ja. Trotts allt så uppskattar majoriteten av alla villaägare att hjälpa varandra till en bättre vardag :)
Ganska enkelt, mina föräldrar är äldre och är inte borta i flera veckor osv, men grannarna som är yngre är iväg på allt möjligt, de är iaf lätt borta 5-6 veckor om året som mina föräldrar få ta hand om deras hus.

Men jag fattar ändå inte varför man ska begära att sina grannar jämt och ständigt ska ställa upp, enstaka gånger, som du själv säger någon timme under ett års tid går väl bra, men att begära att ens grannar ska lägga flera timmar av sin semester för att klippa gräset hos grannen varje sommar tycker jag inte är grannsamverkan.
Sånt måste man ju sprida ut och inte begära av sin granne.

Därav att jag tycker larmet är kanonbra, för det minskar ner behovet av att grannar ska ställa upp i tid och otid.

Pumba - Jag förstår ditt resonemang, verkar som att det ligger på en helt annan nivå hos dina föräldrar än generell hjälp till grannar. Dock måste de ju ändå kunna sätta ner foten och säga att de inte vill göra allt? i den situationen de är i så skulle jag inte heller vilja fixa så mycket som det verkar som att det gör....

Sen så lär inte larmet hjälpa till att klippa gräset.... ;)

Felde skrev:
Pumba - Jag förstår ditt resonemang, verkar som att det ligger på en helt annan nivå hos dina föräldrar än generell hjälp till grannar. Dock måste de ju ändå kunna sätta ner foten och säga att de inte vill göra allt? i den situationen de är i så skulle jag inte heller vilja fixa så mycket som det verkar som att det gör....

Sen så lär inte larmet hjälpa till att klippa gräset.... ;)
Nej men sånna "stora" saker som att klippa gräset kan man ju tex be någon släkting eller nått komma förbi och göra, så gör iaf de jag känner, grannarna kan hålla ett öga och kanske tömma posten, men större grejer tycker ajg inte man ska lägga på grannen.

Larmet klipper så klart inte gräset, men det minskar ändå ner behovet av att grannarna ska behöva springa där och kolla en massa, och det är det jag syftar på, att man sprider ut "arbetet" för att inte närmsta grannen ska få göra alla sysslor och därmed tröttna på det.

Jag har inga problem med att göra enkla grejer som att gå en runda kring huset och ta in posten, men ska det klippas 1300 kvadrat gräsmatta 1-2 gånger i veckan och vattna blommorna inne i samma omfattning så är det ett ganska stort arbete.

självklart :)

Tyvärr så är det så Securitas Direct och många andra företag fungerar. Man måste läsa det finstilta noggrannt. Själv har jag larm från Securitas och de skickar väktare vid larm även om det endast är en larmpunkt som larmar. Deras undantag från att skicka fri väktarutryckning är i lägenhet, då måste de se någon på kameran för att de ska skicka väktare. Gäller lägenheter som ligger ovan bottenplan.

Securitas Direct är inte Securitas, Det är ett fristående bolag som hyr namnet Securitas

• Gilla
Alf Larmgubben
  • Laddar…
Securitas = deckarklubben tre lingon

Skämt ... Njaäe.
Här får du saklig uppdaterad information om Securitas Direct larmet.
Magnetkontakten (mk) i din entredörr hanteras annorlunda än de andra
magnetkontakterna i ditt larm. De andra mk utlöser omedelbart inbrottslarmet
och väktare åker direkt till ert hus, parallelt ringer larmoperatören upp er efter kontaktlista och det utstyrda väktaruppdraget avbryts INTE förrän någon i familjen
övertygat larmoperatören om att ni är hemma och vad det var som utlöste larmet.

Magnetkontakten i entredörren hanteras annorlunda (p g a att den stora mängden misstag vid morgongrushen drar så många larm som medför onödiga utryckningar. Husägaren är i morgonproceduren snabb och hinner så långt bort från huset att det inte hörs att entredörrens kontakt löst ut larmet.)

Larmplaneringen vid entredörr ska därför göras så att nästa larmpunkt ska aktiveras helst redan efter någon meter innanför er entredörr. Man ska alltså inte kunna gå in i halva huset som du nämner utan att ytterligare larmpunkt löser ut.

Din lokala Securitas Direkt representant skall utan undantag kunna hjälpa dig med en larmplanering som är perfekt. Det är inte något som säger att de skall ha betalt för att komma ut och gå igenom larmplaneringen med er så att den kan justeras, ev genom ytterligare en larmpunkt i nära anslutning till entren. Det är oerhört viktigt att du känner att du kan lita på ditt larm. Det kan du när det är rätt installerat. Bland annat därför att det både är driftövervakat och larmövervakat 24/7 och du kan, förutom egna familjemedlemmar...ha fler personer på kontaktlistan t ex med noteringen, xxxxx, granne har nyckel.

Summariskt, begär att din lokala larmexpert kommer till er, titta igenom larmplaneringen, gör de justeringar som behövs för att ni skall vara tillfreds med er larmlösning tillsammans med de rutiner som gäller.

Du får gärna gissa hur jag kan veta allt detta.

Hursom, lycka till med ditt boende och hoppas att du även i fortsättningen får ha det helt inbrottsfritt.

Och dessutom är ett fristående larm det bästa alternativet!
Securitas direkt och alla andra bolag lurar folk på dyra avtal som är skit när det verkligen gäller.

Fristående larm och grannsamverkan är det billigaste och bästa alternativet!

• Gilla
Alf Larmgubben
  • Laddar…
Jag är då jäkligt nöjd med mitt Verisure/Securitas Direct. Har dock aldrig behövt larmet, så att säga :) Men det är en jäkla trygghet att ha tycker jag!

simpa81 skrev:
Jag är då jäkligt nöjd med mitt Verisure/Securitas Direct. Har dock aldrig behövt larmet, så att säga :) Men det är en jäkla trygghet att ha tycker jag!
Så känner väl vi också måste jag säga, men visst, för oss är det också oprovat (som tur är?).

Messersch skrev:
Du får gärna gissa hur jag kan veta allt detta.
Du har LÄST SDs avtal? :)

Kan råda ALLA som har detektorer installerade innan 2009 typ att kolla så de verkligen fungerar, många av dem gör nämligen inte det och skall ha bytts ut på garanti

Ps:
Gissa hur jag vet detta :p

• Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Rörelse eller rök?

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.