På förekommen anldning så ser ni något ni misstänker vara ett reklaminlägg så använd rapportera kanppen.
Skriv helst inte om det i tråden då det försämrar läsbarheten och riskerar att driva trådarna off topic.

Tack på förhand
/Mats
Moderator
 
ursäkta sent svar men detta gäller rörelse, de som ser ut som ett ägg eller husdjursvarianten i vit "pianolack" samt de första kamera-deckarna med stor svart lins, är på riktigt så att de inte fungerar, slå på larmet, vänta ett par minuter och gå sedan förbi alla deckare, kolla sen med larmcentralen vilka dom fått larm på
 
A
Ja hörrni, vilken ände ska man börja?

Jag kan först berätta att jag monterat larm i mer än 30 år nu, i villor och till företag.
Jobbat och varit inhyrd installatör till de 3-4 största bolagen i Sverige, Securitas Teknik, Automatic Alarm i Bromma, Nordic Alarm med flera. Seriösa företag.

Men jag har ju då aldrig varit med om ett sådant finurligt, väl utstuderat och förrädiskt affärsupplägg som securitas Direct.
Smart affärsidé faktiskt, hatten av.

Men ur ett kundperspektiv är ju detta rent åt helvete.

1. Många tror de köpt larmet(Luras att tro?) - Centralapparat och ev kameradetektorer ingår ej i de allra flesta fall = Tages tillbaka om avtalet sägs upp.
2. Man betalar på 5-6 års tid DUBBELT jämfört med ifall du skulle ha köpt ett larm från vilken annan seriös larmfirma som helst från början. Slå på miniräknaren! (Och vadå "Fria" utryckningar???)
3. Larmet är operatörs OCH hårdvarulåst så att ingen annan larmfirma eller du som kund kan programmera om larmet till något annat vaktbolag eller till din mobil - Och de lämnar ALDRIG ut koderna till dig.
4. Som lax på löken så är larmet inte, och har ingen bolagsförbindelse med riktiga Securitas Sverige AB = Du har inte köpt ett Securitas larm som du trott. Kolla på www.solidinfo.se så får du se. De har betalat Securitas Sverige för att få ha deras namn & logo med i sitt bolagsnamn.
DREAM LUXCO SCA LUXEMBURG.gif är moderbolag för denna koncernen, visa koncernstruktur
5. Det är alltid andra små låssmeder, larmfirmor fåmansbolag som utför installationerna, de har inga egna tekniker. D.v.s. de är ett rent försäljningsbolag HELT separerat från riktiga Securitas Sverige AB

Konsensus:
Här har vi ett icke Securitas larm, som du betalat dubbelt upp för på 6 år, men som du ändå inte äger, som du inte kan programmera om och som de kommer och hämtar tillbaks ifall du säger upp avtalet.
Och ser man på deras vinstmarginal på min 23% varje år (mot normalt 5-10%) så förstår man att de kammar hem storkovan = DINA pengar.

Grattis, du har just vunnit en BRÖDROST !

Så ser verkligheten ut.

De har bifirmor såsom Aroundio och Verisure

Välkomna med frågor kring detta. / Alf
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Underbart inlägg Alf!
 
A
Tack det värmer.

Ja nån djävel måste ju börja säga ifrån någon gång tycker jag!

Luxenburg humbug firma ska inte få hållas ostörd!.
 
Verisure är väl inte bara bifirma, de heter väl så nu?
 
A
Hej

Vet inte riktigt, tror deras avtal att få ha med securitas i namn och logo går ut snart, eller har gått ut.
Så de är väl tvungna att heta nåt annat. Men det är nog samma upplägg tyvärr :mad:
 
Själv kan jag bara konstatera följande.
Vi har fristående larm.
Grannen har S D.
Vi har aldrig haft inbrott.
Grannen har.

Då ringde Securitas grannens mobil, som ringde mig, som kunde bekräfta inbrott ett par min senare.
 
Securitas Direct ägdes (och startades) förr av Securitas Sverige. Sen 2006 är Securitas Direct sålt till riskkapitalbolag och har således inget med Securitas Sverige att göra. De två bolagen är numera konkurrenter till varandra.

När Securitas Direct såldes av så ingick i köpet att man fick profilera sig som "Securitas Direct" i ett visst antal år, och det betalas säkert en del pengar till Securitas Sverige för detta (jag vet egentligen inte, men förutsätter det).

När nu denna "hyra" av namnet är på väg att löpa ut så vill man således profilera sig som ett annat bolag och har därför börjat att arbeta in namnet Verisure.

Till saken hör att Securitas Direct är indelat i två delar, nämligen Aroundio (Verisure sen ngt år tillbaka) och Securitas Direct Professional. "Aroundio" jobbar med trådlösa larm till privatpersoner och Professional jobbar med trådbundna larm till företag och privatpersoner.
 
D09
Alltid undrat över dessa larm med lc och kamera..

Kan operatörer koppla upp kameran närsom eller är det bara vid larm?

Är det svårt att hacka en sån kamera?
 
Det löjligaste med kamerorna är att en tillkopplad larmcentral bara får 3 bilder skickade till sig, de kan inte titta på video eller lyssna på om det sägs något.
Det kan man bara göra själv via internet...
En vanlig nätverkskamera har både lägre pris och bättre bild/ljudkvalitet normalt sett.
 
D09
Hur är kvalitén på video/ bilderna?
 
karlmb skrev:
Det löjligaste med kamerorna är att en tillkopplad larmcentral bara får 3 bilder skickade till sig, de kan inte titta på video eller lyssna på om det sägs något...
Antalet bilder som skickas är beroende på typ av larm och larmcentral. Alla jobbar inte på samma sätt.

Ljud får inte tas upp ute på platsen, tyvärr är det svensk lagstiftning som styr detta och således inget som en larmcentral/bevakningsföretag kan styra över.
 
Vilken lag är det som gör att ljud inte får tas upp samtidigt som man får filma?
 
D09 skrev:
Alltid undrat över dessa larm med lc och kamera..
Kan operatörer koppla upp kameran närsom eller är det bara vid larm?
Är det svårt att hacka en sån kamera?
Allt går om man bara vill... Men en operatör på en larmcentral har knappast tid att sitta och "snoka", dessutom så är det givetvis förbjudet/styrt i avtalet att sådant inte får ske (beroende på kameralösning, i vissa lösningar ska en larmcentral gå in och titta på bilder vid vissa tider, dock rör det oftast företagslösningar).

Principen är väl snarare att om du inte litar på bevakningsföretaget så ska du satsa på en annan lösning. T.ex. så kan även din elleverantör montera en dold kamera i ditt hus, förbjudet och ett lagbrott givetvis... Men litar du inte på den elleverantören så ska du välja en annan! ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.