Bra doslock förresten. (y)

Men det här kan väl vara ett fall där den röda är tändfas? Kanske inte så troligt men inte helt osannolikt.

Är vit fas också eller, och ihopkopplad med blå och gulgrön?

yxis skrev:
Bra doslock förresten. (y)

Men det här kan väl vara ett fall där den röda är tändfas? Kanske inte så troligt men inte helt osannolikt.
Dosan har hamnat ovan ett undertak som byggdes när de renoverade badrummen, så det sitter en vit plåtlucka i taket som jag har lossat. Den syns lite nederst i bilden. Detta är inne på gästtoaletten som också renoverades.

Om man funderar på vart ledningarna eventuellt skulle gå så är det väldigt svårt att få det till röd tändtråd.
I dosan så finns det 2 rör med 3 trådar (Svart, Vit & Röd) som går uppåt.
Det finns även 1 rör med 2 trådar (Svart & Grön) som går rakt ner mot en strömställare.
Sista röret är det 3 trådar i (Brun, Blå & Grön/Gul) och det röret har "elektrikerna" själva dragit ny tråd i så det röret vet de ju till 100% att det går till armaturen.

De har kopplat ihop den bruna, som de dragit med den gröna som gick neråt mot strömställaren. De har då dragit bort de gamla trådarna till armaturen och kopplat in den nya armaturen på samma trådar i dosan, d.v.s. grön & vit.
Man kan fortfarande inte vara helt säker på att det är vit nolla och svart fas eftersom det finns en möjlighet att nollan styrs via strömställaren, men de har även byggt ut elcentralen och när man öppnar elcentralen så ser man att de svarta trådarna går till säkringarna och de vita trådarna går till nollskenan. De få röda trådar som finns i elcentralen går till jordskenan.
Nu kan man anta att det är svart fas, vit nolla & röd jord. Tyvärr finns det fortfarande en risk för att det finns röd tändtråd i anläggningen.

Då går vi tillbaka till dosan.
Röret neråt med 2 trådar är ganska uppenbart att det går till strömställaren. De har ju t.o.m. kopplat in sin nymonterade armatur till den tändtråden.
Av de 3 rören som går uppåt så är de 100% säkra på vilket rör som går till armaturen eftersom de precis dragit en ny ledning dit. De har använt tysk EKK. MMJ tror jag den heter och den är lite klenare än vår EKK-Light.
Nu är det bara 2 rör kvar i dosan och det måste ju finnas en matning till dosan.
Om man drar lite försiktigt i trådarna så såg man tydligt hur de rörde sig i elcentralen på ena hållet och i dosan utanför badrummet på andra hållet.
Genom att titta i elcentralen så ser man att ALLA röda trådar går till jordskenan och tittar man i dosan på andra hållet så ser man att den röda tråden fortsätter vidare i en riktning som skulle kunna vara till köket. Har man sen dessutom skruvat ur säkringen och kollat vart den går så vet man att delar av köket (Kyl/Frys samt ett JORDAT vägguttag) går på samma säkring. När de bytte ett ojordat vägguttag vid matbordet till ett jordat så kopplade de även där ihop jorden med nollan och därmed så ger jordfelsbrytaren mindre säkerhet till det vägguttaget också. De bytte inte ut det ojordade lamputtaget till ett jordat heller.

Nu tycker åtminstone jag att det inte går att få den röda tråden till att bli en tändtråd längre utan det är en jordtråd.
En enkel mätning bekräftar också detta.

Det var en tysk firma som "renoverade" badrummen med hjälp av våra vänner från öst som kunde allt. De var snickare, golvläggare, rörkrökare, elektriker, målare o.s.v.
De boende i lägenheterna berättade att en "hantverkare" kunde koppla vattenrören och sen kopplade han det elektriska och därefter fortsatte han med att måla taket. De boende berättade även att "hantverkarna" kunde komma klockan 22.00 på kvällen och skulle fortsätta med "renoveringen".

uno83 skrev:
Är vit fas också eller, och ihopkopplad med blå och gulgrön?
Vit är nolla. Det är svart fas, men de svarta trådarna drog jag inte ut ur dosan, så de syns inte så tydligt.
Du kan se en svart tråd som kommer från mittenröret och går ner mellan den röda tråden och dragfjädern. Du kan även se en liten skymt av en svart tråd från det vänstra röret bakom den nydragna blåa tråden precis nere vid doslocket.

Lazyman skrev:
.

Det var en tysk firma som "renoverade" badrummen med hjälp av våra vänner från öst som kunde allt. De var snickare, golvläggare, rörkrökare, elektriker, målare o.s.v.
De boende i lägenheterna berättade att en "hantverkare" kunde koppla vattenrören och sen kopplade han det elektriska och därefter fortsatte han med att måla taket. De boende berättade även att "hantverkarna" kunde komma klockan 22.00 på kvällen och skulle fortsätta med "renoveringen".
.
Tycker det låter som den genomsnittlige Byggahusmedlemmen. :)

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Lazyman skrev:
Nu tycker åtminstone jag att det inte går att få den röda tråden till att bli en tändtråd längre utan det är en jordtråd.
En enkel mätning bekräftar också detta.
Ja, sannolikt är det jord. OBS dock att den enkla mätningen måste kunna se skillnad på t.ex. en kall lampa kopplad till nollan och riktig jord. (En kall lampa kan lätt ha 10 gånger lägre resistans än en varm). Mät, slå om alla strömbrytare och mät igen (och slå sen om ena änden i varje trappkoppling och mät ytterligare en gång, eller nåt sånt).

Sorry att jag tjatar till leda om det här, men för ett par år sen dök det upp ett fall där en person dog på grund av att tändfas och jord förväxlats vilket ledde till att en handdukstork blev strömförande när lyset var tänt i ett rum en bit bort från badrummet.

Ett tips förresten: förr förekom det svart nolla och vit fas på vissa ställen. Nu verkar det inte ha varit så hos dig, men det kan vara värt att lyfta på fler doslock och se att det verkligen är fasen som blir bruten.

yxis skrev:
En såndär svarvad "propp" kan dessutom med fördel ha ett 4mm-hål borrat i sig så att man kan ta bort glaset på en propphuv och stoppa in en kabel med banankontakt ;)

(Nej, DET har jag faktiskt aldrig sett nån göra, däremot har jag sett proppar ihop med propphuv som modifierats för att få ut den ström som finns på fasskenan under proppen. Man skruvar ur proppen till en grupp man inte behöver ha ström på, skruvar i den där proppen med en uthängande kabel, och drar fast nolla+skyddsjord med ringkabelsko i proppskåpets skal. BURR...)
Ett gammalt byggarknep är ju annars att helt enkelt bara ta bort glaset ur tre propphuvar, skala sådär en centimeter på fasledarna i en mångtrådig kabel och trä in, tryck dit säkringarna och skruva i. Funkar utmärkt till cementblandaren, den behöver ju varesig nolla eller jord för att snurra... Anslutningen blir ju till och med avsäkrad.
Och allt material finns på plats på bygget.
Hua, allt var inte bättre förr...

Fan vet om man vågar skriva om sådant här egentligen - risken är väll att någon får för sig att prova.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
PNO skrev:
den behöver ju varesig nolla eller jord för att snurra.
Den står ju ofta i lite halvslaskig jord-/lersörja så den blir ju nästan jordad i alla fall. :x:eek:;)

• Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
yxis skrev:
Ja, sannolikt är det jord. OBS dock att den enkla mätningen måste kunna se skillnad på t.ex. en kall lampa kopplad till nollan och riktig jord. (En kall lampa kan lätt ha 10 gånger lägre resistans än en varm). Mät, slå om alla strömbrytare och mät igen (och slå sen om ena änden i varje trappkoppling och mät ytterligare en gång, eller nåt sånt).

Sorry att jag tjatar till leda om det här, men för ett par år sen dök det upp ett fall där en person dog på grund av att tändfas och jord förväxlats vilket ledde till att en handdukstork blev strömförande när lyset var tänt i ett rum en bit bort från badrummet.

Ett tips förresten: förr förekom det svart nolla och vit fas på vissa ställen. Nu verkar det inte ha varit så hos dig, men det kan vara värt att lyfta på fler doslock och se att det verkligen är fasen som blir bruten.
Som jag skrev tidigare:
"Man kan fortfarande inte vara helt säker på att det är vit nolla och svart fas eftersom det finns en möjlighet att nollan styrs via strömställaren, men de har även byggt ut elcentralen och när man öppnar elcentralen så ser man att de svarta trådarna går till säkringarna och de vita trådarna går till nollskenan. De få röda trådar som finns i elcentralen går till jordskenan."

samt
"Om man drar lite försiktigt i trådarna så såg man tydligt hur de rörde sig i elcentralen"

Så. Nej det kan inte vara röd tändtråd eftersom den röda tråden går till elcentralen och i elcentralen är alla röda trådar kopplade till jordskenan.

Men jag håller med dig om att det är jätteviktigt att verkligen kontrollera så att den röda tråden inte är tändtråd utan faktiskt är en jordtråd.

Stickan56
yxis skrev:
Stämmer med mitt hus som är byggt 1960
Vit = Fas
Svart = Nolla
Röd = Jord

MVH Stickan

Det fåniga är att när S-holmarna på den tiden kom till Uppsala så blev för U-a:s del helt fel för här körde de med svart fas och vit nolla. Värst är det på projekt där U-a firma hyrt in elisar från S-holm där den ena dragit tråd och den andre kopplat.....många nolltändningar då....intressant att rota i det där....

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Det fåniga är att när S-holmarna på den tiden kom till Uppsala så blev för U-a:s del helt fel för här körde de med svart fas och vit nolla. Värst är det på projekt där U-a firma hyrt in elisar från S-holm där den ena dragit tråd och den andre kopplat.....många nolltändningar då....intressant att rota i det där....
Är det de som kallas S-kopplingar

Värsta jag sett är nog när vi flyttade in i vårt hus (och då är jag ändå elektriker)..

Huset är ju byggt 76 så allt är ju i stort sett ojordat, därför blev jag lite konfunderad när jag såg i ett rum på övervåningen att det var ETT jordat uttag..

Började kolla på det och visade sig att gubben som bodde innan hade kopplat in en högtalarkabel på jord som han borrat in i badrummet bakom och anslutit på vattenrören :) Awsome! Rev självklart bort det och satte ett ojordat uttag :)

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Är det de som kallas S-kopplingar
Just det ordet har jag inte hört men Stockholmskoppling har använts bland de gamla rävarna här istan när de pratat om det.

freddev skrev:
Värsta jag sett är nog när vi flyttade in i vårt hus (och då är jag ändå elektriker)..

Huset är ju byggt 76 så allt är ju i stort sett ojordat, därför blev jag lite konfunderad när jag såg i ett rum på övervåningen att det var ETT jordat uttag..

Började kolla på det och visade sig att gubben som bodde innan hade kopplat in en högtalarkabel på jord som han borrat in i badrummet bakom och anslutit på vattenrören :) Awsome! Rev självklart bort det och satte ett ojordat uttag :)
Lokaljordat, IT-system...kanske var till en dator...?;):D

Fotografen skrev:
Lokaljordat, IT-system...kanske var till en dator...?;):D
Haha ja han hade sitt kontor där vill jag minnas så det stämmer nog ;) Dock flyttade han kontoret till ett annat rum och där hade han skapat jordade uttag genom att koppla in en RKK till elementmatningen, var ju mer rätt iallafall ;P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.