Eftersom ingen hade något bra svar på mina frågor i den HÄR tråden, och jag inte fick tag på någon konstruktör - så gjorde jag som vi amatörer alltid gör:
Överdimensionerar och tar i lite extra. Sen saltar vi lite också.
Det här är historien om hur det gick. :)

Det var längesen jag byggde något på kåken nu, men nu var det dags. Jag tänkte redogöra lite om projektet här om någon har användning för det längre fram.

Vi har ju som sagt en gammal pool på tomten, 7x4 meter. Den var i uselt skick och vi visste inte vad vi skulle göra med den, så när vi byggde altan så byggde vi runt den om vi nu skulle fixa till den. Men det är historia nu. Efter ett varmbad i en bubbelpool visste vi vad vi ville ha därute.

Beslut togs, spabad beställdes (efter MYCKET noggrann research - det finns hur många USLA burkar som helst därute) och jobbet fick dras igång. Nu fanns det ju en deadline! :surprised:

Bygga altan på vintern är inte kul. Kan inte rekommenderas. Verkligen inte.
Speciellt som jag , min IDIOT, varit duktig hela vintern och snöröjt altanen. Var hade jag petat ner merparten av snön? Just det - i poolen. ::)

Så nu var det bara att börja skotta. Här har jag tagit upp en del:

spa1.jpg
Det är ca 130 cm upp till däcket. Mumma för ryggen. :p

Så här såg det ut från andra hållet. Ingen vacker syn. Poolen hade en djupdel, så borta vid stegen är det ca 240 cm till botten. Jag tänker göra en lucka med en trappa eller stege ner, dels för serviceändamål och dels förvaring....om jag sätter upp ett litet innertak unde bjälklaget eller kanske murar jag upp en lite kasun/jordkällare där senare. Hmmm.....

Spabadet ska stå lite till höger om mitten längst fram, och resten ska täckas med trall.
spa2.jpg

To be continued..... ;)

• Gilla
Hööks Labradoodle
  • Laddar…
Jag måste erkänna att du har varit saknad härinne med alla dina vansinniga idéer!

Måste också erkänna att utfläkning i din pool i vintersolsnedgång lockar otroligt! Guuu så läckert!

För er andra som har problem med att läsa Kalledussins inlägg med de stora bilderna ... om man går in på kalles profil och söker senaste inlägg får man både text och bild utan att scrolla för varje skriven rad ... ;)

• Gilla
Hööks Labradoodle och 1 till
  • Laddar…
Gud vad duktig du har varit och vilket jobb du har lagt ner :surprised: Skam den som ger sig,blir nog riktigt bra när det e färdigt. Och vilken härlig utsikt du har ,man blir lite smått avis.
Lycka till med ditt fortsatta arbete ,och hoppas ni får många fina stunder ute på eran härliga altan. ;)

yonna skrev:
Jag måste erkänna att du har varit saknad härinne med alla dina vansinniga idéer!

Måste också erkänna att utfläkning i din pool i vintersolsnedgång lockar otroligt! Guuu så läckert!

För er andra som har problem med att läsa Kalledussins inlägg med de stora bilderna ... om man går in på kalles profil och söker senaste inlägg får man både text och bild utan att scrolla för varje skriven rad ... ;)
V.....va..vansinniga ideér?
Känner jag inte till?
Fnns väl knappt nån som haft så bra ideér som jag härinne? :cool:

Hm. Min browser - Mozilla - hanterar sidan fint. Inget problem med radbrytningar..

lier skrev:
Gud vad duktig du har varit och vilket jobb du har lagt ner :surprised: Skam den som ger sig,blir nog riktigt bra när det e färdigt. Och vilken härlig utsikt du har ,man blir lite smått avis.
Lycka till med ditt fortsatta arbete ,och hoppas ni får många fina stunder ute på eran härliga altan. ;)

Tackar. :)

Så!
Då var det urskottat på halvan av poolen där ramverket till badbaljan ska stå.

spa3.jpg
De brandgula snörena visar var bärlinorna ska vara, därifrån lodar jag ut plintplaceringen. Naturligtvis kom det mer snö under tiden. Och ännu mer självklart - under all snön fanns det ingen tjäle. Tvärtom var sanden väldigt mjuk och fin och våt. Men se det tog nattkylan hand om. Just då hade vi ett par nätter med med ner till 15 grader kallt - vilket förvandlade den lättgrävda sanden till, ja, sandsten. >:(
Jag fick spetta rejält innan det gick att komma åt med den gamla skurupsborren.

Här har jag iaf börjat gjuta plintar.
spa4.jpg
De kalla nätterna omöjliggjorde användande av vanlig betong, så jag köpte köldbruk från Finja/Bemix. Det gick ett par hinkar innan jag fattade galoppen. På instruktionen stod att man skulle använda ljummet vatten så att blandningen hamnade på ca. 20 grader, och jag provade men betongen brann ihop redan när jag vispade. Det hjälpte inte med kallare vatten heller, så jag ringde och lyssande och jag hade naturligtvis tänkt tvärtom. Köldbruket stelnar snabbare i kyla, så när jag provade med riktigt varmvatten fick jag iaf en öppentid så jag hann med. Efter det var det inga problem. Mycket trevlig produkt faktiskt. Den brinner enormt snabbt när man väl fått ner den i hålet och temperaturen sjunkit. Faktum är att bara 10 minuter efter jag gjutit en plint kom ett takras farande med stora isbitar. Ett stort issjok åkte ner i poolen och klippte till ett av plintjärnen så örat på den böjde sig - men betongen höll! Sånt imponerar.
Tur att det inte var jag som fick den på örat bara - jag var bara några meter längre in, halvvägs borta till stegen. Pirran kom flygande också, den stod uppe på däcket från början. Mycket dramatiskt. :)

To be continued....

KarlXII Man kan tro att du bor där jag bor ;D All jäkla snö som bara vräker ner :(
Sommaren eller rättare sagt våren lyser med sin frånvaro ::)

Här är ett par dagar senare. Diverse snö och regn plus blåst gjorde att jag helt enkelt inte hade nån lust att gå ut i gropen. Då är det ju inte kul, och det är just det - att det ska vara kul - som ska driva såna här projekt. Annars är det väl bättre att köpa tjänsten...

spa5.jpg
De utmärkta ställbara plintjärnen medger att man bara grovkapar stolparna. (95x95) Sen finjusterar man upp till rätt nivå med en skiftnyckel. Upp till arton cm har man att vinka på.

Här är lite senare. Jag har lagt på bärlinorna. Virket är 45x220. Dubbelt längst bort under badkaret, samt en tredje dubbel i mitten. Sen enkel bärlina resten av vägen.
Ovanpå blev det 45x145 cc30 under badkaret och cc60 på resten.

spa6.jpg

Ännu lite senare. Alla golvbjälkar på plats.

spa7.jpg
Jag fäster golvbjälkarna mot bärlinorna med två takåsfästen så de sitter ordentligt an. Då blir det mindre gung eftersom bjälken inte kan röra sig över bärlinan. Korsspikning gillar jag inte. Golvbjälkarna fäste jag dessutom mot sina bröder på det befintliga däcket med 6x80 mm skruv. När det är klart är det dags för trallen. :)

To be c...

Det ser väldans stabilt ut. [smiley=thumbsup.gif]
Väntar med spänning på fortsättningen. ;)

Hemmakatten
Åh vad kul att du är tillbaka här, K12! :D

Spabadet kommer att bli underbart!! Säg bara till när det är klart så kommer jag och provbadar. ;)

Men varför i herrans namn börjar man bygga ett spabad MITT I VINTERN? Har du haft en sån svår abstinens från tidigare byggande?  ::)

PS. Du pratade tidigare om att byta ut fönsterfodret mot mindre profilerade, men det verkar inte som om det är gjort? eller har du ändrat dig?

Immobil skrev:
Det ser väldans stabilt ut. [smiley=thumbsup.gif]
Väntar med spänning på fortsättningen. ;)
Tackar! Vi får väl hoppas att det håller ihop. :D

Hemmakatten skrev:
Åh vad kul att du är tillbaka här, K12! :D

Spabadet kommer att bli underbart!! Säg bara till när det är klart så kommer jag och provbadar. ;)

Men varför i herrans namn börjar man bygga ett spabad MITT I VINTERN? Har du haft en sån svår abstinens från tidigare byggande? ::)

PS. Du pratade tidigare om att byta ut fönsterfodret mot mindre profilerade, men det verkar inte som om det är gjort? eller har du ändrat dig?
Tjena Katten. Jooo, jag har bara lite profilering kvar - du skulle ha sett dem innan. ::)
Vet inte riktigt hur det blev såhär. Jag blev sugen helt enkelt. :)

Här har jag lagt ut trallvirket.
spa8.jpg
Det är lite krångligt att få till det - vissa brädor är inte raka, så det kan vara lite trixigt att få till en jämn fogbredd så det passar in med det gamla. Man får måtta och mäta, och sen böja rätt med kilar och kofot.
Mycket skruv blev det. Det gick över 750 st bara till den här delen. Jag beställde leverans med virke och allt trallvirke var lika långa. Och de var i princip exakt hälften så långa som sträckan som skulle täckas vilket ställde till lite problem. Å ena sidan är det bättre med okapat ändvirke än kapat . Å andra sidan är det snyggare och starkare med en "taggig" foglinje än en helt rak över samma golvbjälke. Å det tredje är det jobbigt att såga till synes i onödan. Det sista vann - det blev en rak foglinje, för jag var tvungen att vara klar till leveransen. Vädret har varit så ruttet att jag varken velat eller kunnat jobba ute.

Jag kan bara säga det en gång till du e bara duktig. Ta åt dig det e du värld :D

lier skrev:
Jag kan bara säga det en gång till du e bara duktig. Ta åt dig det e du värld :D
Tackar. :)

Som sagt, lite knixigt var det att få till den nya utfyllnaden. Jag fick fästa trallen mot det befintliga med en skruv, sen fick jag ta andra ändan genom att höfta mellanrummet och mäta på var femte så jag inte står på slutet utan mellanrum alls eller med ett jättegap.

Olyckligtvis hann jag bara halva sträckan innan leverans.

spa9.jpg
Jag var tvungen att fälla en tall för att han skulle få svängrum med kranen - för jag hade ingen som helst lust att ringa in folk för att bära den där lådan upp på däck.

spa10.jpg
Otroligt imponerande maskiner. Fantastisk precision. Han står 26 meter bort, fjärrstyr och kan reglera på centimetern när. Och ställer ner hur försiktigt som helst.
Men jag var lite nervis när han lyfte över taket på huset... :surprised:

Så! Av med allt täckmaterial (Det tog en stund). Nu är det bara resten kvar. :-/
spa11.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.