48 119 läst · 6 svar
48k läst
6 svar
Pool på trädäck - dimensionering?
Hej på er!
Vi skall bygga ett nytt trädäck som ligger strax över markplanet.
Vi planerar att "förlänga" trädäcket så att vi kan ställa vår pool på däcket i stället för på gräset (och förstöra gräset igen). Poolen är 3.66 i diameter samt 81 cm hög och rymmer ca 6 m3. Skulle ett trädäck hålla för poolen? Hur bygger man en grund för att tåla denna belastning? Dimensioner mm?? Marken är av lera.
Tack på förhand.
Peter
Vi skall bygga ett nytt trädäck som ligger strax över markplanet.
Vi planerar att "förlänga" trädäcket så att vi kan ställa vår pool på däcket i stället för på gräset (och förstöra gräset igen). Poolen är 3.66 i diameter samt 81 cm hög och rymmer ca 6 m3. Skulle ett trädäck hålla för poolen? Hur bygger man en grund för att tåla denna belastning? Dimensioner mm?? Marken är av lera.
Tack på förhand.
Peter
Vi placerade en sådan pool på våran befintliga veranda i våras. Nu har jag för mig att jag räknade fram en volym/vikt på våran på omkring 3,5 kubik (ton) på en yta av 8 kvadrat så våran är lite mindre. Även om det är stor vikt så är belastningen inte så stor som man kanske kan tro.
Vi hade ju dock det problemet att vår altan redan var på plats och kände en viss oro för om det skulle fungera. Eftersom vår altan står på plintar finns det en halvmeter mellan mark och bärlinor att krypa omkring på vilket jag också gjorde. Jag placerade stöd på bärlinor och golvreglar i form av lecablock och trädgårdplattor under där poolen skulle placaeras. Tror det blev 8-10 stycken utöver plintarna som redan fanns.
Det har hur som helst fungerat alldeles utmärkt och även när poolen är full av alla grannskapets barn känner jag mig lugn
Ett tips som vi gjorde och är väldigt nöjda med är att placera 2 cm figolit på trallen under poolen, dels slipper man problem med eventuella flisor/skruvskallar samt att det är oerhört skönt att gå på. Vi lade så att det ligger någon meter utanför poolen också. Vi tejpade ihop alla med vävtejp och spände sedan ett blått poolunderlag över alltihop. Kan rekommendera detta.
Vi hade ju dock det problemet att vår altan redan var på plats och kände en viss oro för om det skulle fungera. Eftersom vår altan står på plintar finns det en halvmeter mellan mark och bärlinor att krypa omkring på vilket jag också gjorde. Jag placerade stöd på bärlinor och golvreglar i form av lecablock och trädgårdplattor under där poolen skulle placaeras. Tror det blev 8-10 stycken utöver plintarna som redan fanns.
Det har hur som helst fungerat alldeles utmärkt och även när poolen är full av alla grannskapets barn känner jag mig lugn
Ett tips som vi gjorde och är väldigt nöjda med är att placera 2 cm figolit på trallen under poolen, dels slipper man problem med eventuella flisor/skruvskallar samt att det är oerhört skönt att gå på. Vi lade så att det ligger någon meter utanför poolen också. Vi tejpade ihop alla med vävtejp och spände sedan ett blått poolunderlag över alltihop. Kan rekommendera detta.
Vad är bäst?eric skrev:Hej!
Visst går det att ställa poolen på ett trädäck. Vikten blir ca 6 ton fördelat på ca 10 kvm dvs 600 kg per kvm.
Använd 45x170 reglar med c/c 60 cm och sätt en prefabricerad betongplintar under varje regel. Sätt betongplintarna med 120 cm c/c avstånd.
Under plintarna gräver du bort lera och fyller upp med makadam, packar o sätter plinten.
Dessa plintar finns med längd 50 eller 70 cm. Välj 70 cm.
Använd gärna trall med en tjocklek av 28 mm.
Lägg sen något typ av skydd under poolen typ fiberduk för att skydda mot nötning.
Ha många sköna och "säkra" bad.
Hälsningar
Erik
Att schakta bort all lera under (djup = plintens djup) och fylla på med grus eller skall man bara gräva ur runt plintarna.
I första faller så är det enklare att packa men blir dyra pga det behövs mer grus eller är grus "billigt" i förhållandet med svårigheten att packa grus i plinthålen?
Om jag fattar dig rätt Erik så skall man sätta plintar på alla reglarna med största mått c/c 120 och inte bara i "ramen".
Tack för tipset med frigoliten Nybyggare!
Mvh
Peter
Hej Byggvänner.
Det är så här att jag tänkt köpa ett spabad. Mysigt....
...men TUNGT - speciellt när det ska stå på altanen.
Altanen byggde jag ju för några år sedan:
Plintavstånd 220cm
Bärlinor 195x45
Golvbjälkar 145x45
Trall 120x28
Orkar den konstruktionen runt 600 kg/kvm?
Har letat belastningstabeller på nätet, men hittar inget...
Någon som vet?
Plintavstånd 220cm
Bärlinor 195x45
Golvbjälkar 145x45
Trall 120x28
Någon som vet?
KarlXII skrev:Hej Byggvänner.
Plintavstånd 220cm
Bärlinor 195x45
Golvbjälkar 145x45
Trall 120x28
Någon som vet?
Jag har ingen aning men säger ändå två saker:
1. Long time no see - välkommen tillbaka K12!
2. Att ställa vattentunnan på altanen är ju förstås fusk - du ska ju sänka ner den i altanen!
MathiasS skrev:[quote author=KarlXII link=1123438504/0#5 date=1140769100]Hej Byggvänner.
Plintavstånd 220cm
Bärlinor 195x45
Golvbjälkar 145x45
Trall 120x28
Någon som vet?
Jag har ingen aning men säger ändå två saker:
1. Long time no see - välkommen tillbaka K12!
2. Att ställa vattentunnan på altanen är ju förstås fusk - du ska ju sänka ner den i altanen!
[/quote]
Tjena Mathias.
Tack. Jo, visst är det fusk. Det är dessutom bara temporärt. Det riktiga stället kommer jag att bygga i sommar - det är liksom lite svårt att gräva & gjuta just nu.
Gudarna börjar vakna.............. ;D
Varför denna paus........??
Varför denna paus........??