Mkt inspirerande att ta del av detta...och utsikten! Nu vill i alla fall jag och säkert många med mig ha ett likadant megabadkar. Så - när du badat in dig får du gärna berätta för oss lite om din research, vad man bör tänka på när man skaffar ett sånt spabad och hur man undviker de "usla burkarna".
 
:D Fråga med risk att bli halshuggen (efter allt nedlagt slit): Hade du någonsin funderingar på att fälla IN badet i poolen? Har man en pool, utrymme för service underifrån, och ett stort däck hade det ju varit riktigt snyggt med en nedfällt bad. Men kanske med sämre utsikt då?
 
spikmas skrev:
Mkt inspirerande att ta del av detta...och utsikten! Nu vill i alla fall jag och säkert många med mig ha ett likadant megabadkar. Så - när du badat in dig får du gärna berätta för oss lite om din research, vad man bör tänka på när man skaffar ett sånt spabad och hur man undviker de "usla burkarna".
Mm. Jag tänkte delge lite sån info så småningom i Poolforumet. :)
 
viltfjall skrev:
:D Fråga med risk att bli halshuggen (efter allt nedlagt slit): Hade du någonsin funderingar på att fälla IN badet i poolen? Har man en pool, utrymme för service underifrån, och ett stort däck hade det ju varit riktigt snyggt med en nedfällt bad. Men kanske med sämre utsikt då?

Det var det första jag tänkte faktiskt.
Men jag ångrade mig.
Anledningarna har du redan tagit upp: Serviceåtkomst och Utsikt.
Sen ska man få trallen att sluta tätt till. Sen måste man ha en sarg så inte snö och fukt tränger in i serviceluckan, och så att man inte kör spaden i kabinettet vid skottning.
Nä, det blev så här. Enklare, bättre och nästan lika snyggt. :cool:
 
När badet väl var på plats var det naturligtvis oerhört bråttom att få i vatten och ta sig ett dopp.

Efter att ha krälat under hus och däck och hängt upp en extremt bångstyrig 5x2,5 EKLK var åtminstone strömmen tillgodosedd.
Vattnet var en annan sak. Vi har egen brunn. Vi har precis hur mycket vatten som helst, men det är av dålig kvalitet. Rent uselt faktiskt, och helt odrickbart utan filter. Det är bl.a. för mycket järn, vilket ger fula utfällningar av brunt i toastol och tvättställ.
Därför tänkte jag köpa vatten. Men det visade sig vara väldigt svårt att få tag i en vattenbil med pump, så till slut backspolade jag filtren extra noggrant och började fylla från den egna kranen. Det gick faktiskt fint. 2,5 timmar senare var det fullt - 1800 liter.
Vattnet såg jättefint ut. Kristallklart faktiskt, men jag tog inga chanser uten petade i 50 ml No scale, ett flockningsmedel som hindrar kalk- ochmetallutfällningar.
Ett sticktest visade bra pH och Alkalinitetsvärden, så det var bara att slå igång och börja värma. Så här såg det ut första kvällen:

spa13.jpg

Mysigt va? Tänkte nästan hoppa i men hejdade mig när jag kom att tänka på att det var runt 4-5 grader varmt. :p
 
Det tog hela 24 timmar för vattnet att bli varmt (39 grader).

Premiärdoppet var fantastiskt. Väl värt all möda och väntan. Och nästan nödvändigt, min rygg har fått mycket stryk den inte är van vid den senaste tiden.

Det finns få saker som slår känslan av att ligga och andas den kalla nattluften, njuta av ljusspelet och massagen i karet för att sedan slå av pumparna och bara njuta av tystnaden och titta på månen och stjärnorna. Fantastiskt.

Det gav mig inspiration och ork till att fortsätta. Skruva resten av trallen gick på en förmiddag. Lite städning och sopning, sen var det klart.

Så här blev det till slut. Nu är det bara att vänta på att det gröna försvinner i det nya virket.
spa14.jpg

spa15.jpg
 
Flott som attan! I synnerhet kvällsbilden. :)
 
Riktigt Snyggt K12... Blir riktigt avundsjuk här...
 
Hemmakatten
Superläckert! ;D
Nu vet vi var vi ska ha nästa forumträff. ;)
 
Efter ett par gångers ändrande av badet med och utan pall, byggde jag en trappa för att kunna kliva i och ur med åtminstone ett minimum av värdighet.
Det blev lite spillvirke och så över, så det räckte till en sån här.

spa17.jpg
Det gick mycket bättre. Men den behöver kompletteras med halktejp eller rillor, märkte jag häromkvällen. :surprised:
 
Verkligen läckert!

Har du någon härlig sommarbild med badet och utsikten också? ;)
 
Mycket snyggt spa,har du lust att dela med dig vilket fabrikat och ev. återförsäljare för jag är på väg att köpa nåt dyligt.
Mvh Magnus
 
Snyggt jobbat!! :)

Vad mysigt ni ska ha där, och sen med den underbara utsikten. Ja man kan inte bli annat än lit :)e grön av avund.
Grattis till ett fint spa bad ;)
 
Hejsan, inleder min aktivitet på forumet iom detta inlägg (bara lite bonusinfo), men en liten fråga till dig Carolus Rex, varför sänkte ni inte ned spa badet "i" altanen? Estetiska skäl? Praktiska skäl? Vi har ju alla olika smak och tycke så det kan ju vara så enkelt!

Mvh

Daniel
 
Ksund skrev:
Verkligen läckert!

Har du någon härlig sommarbild med badet och utsikten också? ;)

Kommer inom kort. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.