3 271 753 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
M
murbrukm
Bannad
· Västernorrland
· 13 inlägg
murbrukm
Bannad
- Västernorrland
- 13 inlägg
Dags för ett Mondo Gore och Bizzare forum på byggahus, likt Flashback?M_J_E skrev:
Men jo, det där självmordet är en klassiker likt många andra filmer på elolyckor som flyter runt. Själv är jag en smula svag för överslaget i ett kopplingskåp från ett pappersbruk i sydamerika. Ni vet den där där dom lämnade utrustningen utomhus i regnet för att senare börja jacka upp den i kopplingsskåpet. Smält koppar kom att spruta i ansiktet på den elektrikern, det glömmer man inte om man var där.
Så med det sagt, kanske dylika filmklipp inte passar i denna tråd? Det här är trots allt "familjeliv" fast för hempulare.
Inte för att jag är moderator, men följande klipp när kontaktledningen faller ner på ett tåg och börjar "spraka" är mer passande
http://www.youtube.com/watch?v=-LVXGCciyQc
Och för er som undrar vad jag talade om när jag sa smält koppar i ansiktet, det här är för er ungdomar
http://www.youtube.com/watch?v=4bBvmPRqfmo
Ska vi snacka dåliga elkopplingar inom industrin så har jag sett otroligt mycket på ett företag jag arbetat på, dom som kopplat och haft sig var riktiga klantar som inte borde få röra varken en skruvmejsel eller en kabel.
Bland annat så hade matningar till motorer kopplats till huvudbrytarna i robotskåp (30m ölflex 1mm2 kabel kopplat till motorn, matningen till skåpet skedde med en 25m lång 5g2,5 förlängningskabel till ett uttag avsäkrat på 20A matat med en ca 60m lång 5g2,5 EKK), utlösningsvillkor?
Här är för övrigt lite fina bilder från styrskåp/robotskåp som dessa killar arbetat i.
Man kan ju undra varför man hänger sockerbitar bredvid en din-skena, när det finns 1000-tals radplintar i verkstaden tillgängligt.
Alla kablar med märkning har funnit där sedan innan skåpen kom till detta bygge (alla skåp/robotar var begagnade), jag sanerade i 4 robotskåp och ett styrskåp och slängde över 300kg kabel som hade lämnats kvar vid installationen, men som inte användes, efter detta blev det lite mer överskådligt, men det kunde ändå ta 4 timmar att lyckas hitta ett elfel, eller 2 timmar att hitta en trasig säkring.
Kan tillägga att denna utrustning fanns/finns på en "hel-automatiserad" fabrik i Sverige som skryter om sin fina anläggning och höga kvalitet..
Ute i hela fabriken var elen helt livsfarlig när jag började arbeta där, jag spenderade många nätter (på min fritid, utan att jag stämplade in, eller berättade det för någon) med att sanera elen för att inte dom som jobbade där skulle behöva utsättas för faror.
Bland annat så fanns det mängder med förlängningskablar tillverkade av EKK, oftast utan jorden ansluten, anledningen var att mycket utrustning var begagnad och inköpt från Polen, och dessa maskiner/arbetsbord hade gamla ojordade uttag.
På alla kabelstegar låg det kablar som var inkopplade och skalade ner till kopparen, men inte anslutna/avdosade, men inkopplade och strömförande.
Jag tillverkade över 50 förlängningskablar för att ersätta gamla skadade/felaktiga förlängningskablar under mina första veckor där, flera av dessa gamla kablar saknade petskydd, och låg under t.ex. lödningsstationer och aluminiumsågar.
Kan också nämna att det inte fanns en enda jordfelsbrytare i hela fabriken när jag började, men det installerades sedan eftersom vi satte upp uttagsboxar med uttag+jfb.
En dag körde en truckförare in i en lim-pump vilket löste jordfelsbrytaren, vår underhållschef löste det dock på ett fint sätt, han drog en 20m förlängningskabel till ett uttag som saknade jordfelsbrytare, sen funkade pumpen igen enligt honom..
Samma underhållschef visste för övrigt inte vad en momentnyckel var, och har skurit motorn i sin bil eftersom han inte visste vad oljetrycks-lampan varnade för, så han körde runt med lampan tänd tills motorn skar ihop.
Det "roligaste/sjukaste" jag var med om på det företaget är dock OT, det var när cheferna skulle bestämma vilka arbetsbyxor de anställda skulle ha, valet stod mellan blå eller vita, och leverantören av hyr-kläder hade lämnat ut ett antal exemplar av varje för utvärdering, alla anställda ville ha dom blå byxorna eftersom dom höll sig fräshare längre (det var rätt smutsigt och dom vita blev skitiga efter bara några timmars arbete)
Cheferna hade dock upptäckt en sak som gjorde deras val väldigt enkelt.. dom vita byxorna var i så tunt tyg att man kunde se trosorna på kvinnorna igenom tyget.. så det blev vita byxor till alla.
Bland annat så hade matningar till motorer kopplats till huvudbrytarna i robotskåp (30m ölflex 1mm2 kabel kopplat till motorn, matningen till skåpet skedde med en 25m lång 5g2,5 förlängningskabel till ett uttag avsäkrat på 20A matat med en ca 60m lång 5g2,5 EKK), utlösningsvillkor?
Här är för övrigt lite fina bilder från styrskåp/robotskåp som dessa killar arbetat i.
Man kan ju undra varför man hänger sockerbitar bredvid en din-skena, när det finns 1000-tals radplintar i verkstaden tillgängligt.
Alla kablar med märkning har funnit där sedan innan skåpen kom till detta bygge (alla skåp/robotar var begagnade), jag sanerade i 4 robotskåp och ett styrskåp och slängde över 300kg kabel som hade lämnats kvar vid installationen, men som inte användes, efter detta blev det lite mer överskådligt, men det kunde ändå ta 4 timmar att lyckas hitta ett elfel, eller 2 timmar att hitta en trasig säkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan tillägga att denna utrustning fanns/finns på en "hel-automatiserad" fabrik i Sverige som skryter om sin fina anläggning och höga kvalitet..
Ute i hela fabriken var elen helt livsfarlig när jag började arbeta där, jag spenderade många nätter (på min fritid, utan att jag stämplade in, eller berättade det för någon) med att sanera elen för att inte dom som jobbade där skulle behöva utsättas för faror.
Bland annat så fanns det mängder med förlängningskablar tillverkade av EKK, oftast utan jorden ansluten, anledningen var att mycket utrustning var begagnad och inköpt från Polen, och dessa maskiner/arbetsbord hade gamla ojordade uttag.
På alla kabelstegar låg det kablar som var inkopplade och skalade ner till kopparen, men inte anslutna/avdosade, men inkopplade och strömförande.
Jag tillverkade över 50 förlängningskablar för att ersätta gamla skadade/felaktiga förlängningskablar under mina första veckor där, flera av dessa gamla kablar saknade petskydd, och låg under t.ex. lödningsstationer och aluminiumsågar.
Kan också nämna att det inte fanns en enda jordfelsbrytare i hela fabriken när jag började, men det installerades sedan eftersom vi satte upp uttagsboxar med uttag+jfb.
En dag körde en truckförare in i en lim-pump vilket löste jordfelsbrytaren, vår underhållschef löste det dock på ett fint sätt, han drog en 20m förlängningskabel till ett uttag som saknade jordfelsbrytare, sen funkade pumpen igen enligt honom..
Samma underhållschef visste för övrigt inte vad en momentnyckel var, och har skurit motorn i sin bil eftersom han inte visste vad oljetrycks-lampan varnade för, så han körde runt med lampan tänd tills motorn skar ihop.
Det "roligaste/sjukaste" jag var med om på det företaget är dock OT, det var när cheferna skulle bestämma vilka arbetsbyxor de anställda skulle ha, valet stod mellan blå eller vita, och leverantören av hyr-kläder hade lämnat ut ett antal exemplar av varje för utvärdering, alla anställda ville ha dom blå byxorna eftersom dom höll sig fräshare längre (det var rätt smutsigt och dom vita blev skitiga efter bara några timmars arbete)
Cheferna hade dock upptäckt en sak som gjorde deras val väldigt enkelt.. dom vita byxorna var i så tunt tyg att man kunde se trosorna på kvinnorna igenom tyget.. så det blev vita byxor till alla.
Detta skrev jag för ett tag sen, nu följer fortsättning: Nu är centralen försedd med jfb och även matningen till balrivaren avsäkrad för den låg direkt på skenorna i centralen, se bild. Och nej, centralen var ej avsäkrad med 16A som man kunde tro då det var 16A-uttag till utrustningen och 2,5mm2-kabel, utan 25A i mätarskåpet på boningshuset 150m därifrån...skarvar med tejp är jag van vid, se flera inlägg.inst.-mäst. skrev:En kund ringde något uppskakad och sa att han fick ström i fingrarna när han körde balrivaren vid utfodring av sina mjölkkor, jag såg genast nollfel framför mej och en besättning kor eldödade och bad honom stänga av strömmen till ladugården. Jag kommer efter lunch (hade äntligen kommit till en annan kund jag lovat komma till 8:00 och klockan var väl framåt 11, det är som vanligt..)En balrivare hänger i en traversskena i taket mellan kobåsen, korna når lätt fram till den när man drar den för utfordring. Bredvid går plattkablen för strömmatning i vagnar skarvad i en dosa till anslutningskabeln. Hittade omgående felet i dosan. Där ser man vådan av att ha för kort jordledare i andutningsdosor...och frånvaro av jordfelsbrytare. Installation av jfb är planerad och dragavlastning samt förlängning av jordledaren gjord.
Bilden med stickproppen hittade jag på Teneriffa för ett tag sen, det blir inte
glappkontakt i allafall...
Dosan med tre röda ledare, varav två är tändtrådar och en är jord hittade jag i mitt eget föräldrahem byggt 62, inte ovanligt men man får jädra mäta noga så det ej blir fel..
Nån som ser det uppenbara felet med handdukstorken?... visst, den är upp och ner, elpatronen har antagligen suttit i luft och blivit så varm att fästet smält...
Ja, sockerbitar på euro-stickpropp har gjorts förr, men nog bör man splitta sockerbitarna så att de inte bänder ihop stiften på stickproppen...
Jag "har hört" att om man har gott om adventstakar, gott om lampor för 16-lampors julslingor men slut på lampor för adventstakar så kan man modda en stake så att den bara har två socklar inkopplade och sen sockerbit-ansluta euro-stickpropparna från två till stakar i serie, och skruva i 16-lampors-julslingelampor i hela kalaset. 7+7 på vanliga stakar + två till i den moddade staken.
Förnekelsefas att jag skulle ha gjort så
Ska man klaga på nåt med den där sockerbit-euro-stickpropp-grejen så är det väl att det hänger ut två gulgröna som kanske lämpligtvis skulle varit ihopkopplade och anslutna till chassiet på antennförstärkaren...
Jag "har hört" att om man har gott om adventstakar, gott om lampor för 16-lampors julslingor men slut på lampor för adventstakar så kan man modda en stake så att den bara har två socklar inkopplade och sen sockerbit-ansluta euro-stickpropparna från två till stakar i serie, och skruva i 16-lampors-julslingelampor i hela kalaset. 7+7 på vanliga stakar + två till i den moddade staken.
Förnekelsefas att jag skulle ha gjort så
Ska man klaga på nåt med den där sockerbit-euro-stickpropp-grejen så är det väl att det hänger ut två gulgröna som kanske lämpligtvis skulle varit ihopkopplade och anslutna till chassiet på antennförstärkaren...
Daniel78: mera roliga (intressanta) berättelser!
Ojoj, det var ett otroligt ställe att jobba på.. citat från en kollega "varför klagar du?, folk betalar pengar för att se komedier, och här får du monty pyton gratis varje dag"Kattvovven skrev:
Hittade ett par bilder till..
Denna förlängningskabel var i drift när jag började arbeta där, den matade en kylcontainer och gick under en stor port som öppnades ett tiotal gånger per timme (med både truck-trafik och fotgängare) killen som var teknikchef ville inte att jag skulle lägga tid på att reparera kabeln, det behövdes inte eftersom det inte var någon fara, kabeln var ju jordad.
Varje gång en säkring till gick sönder p.g.a. denna kabel så stannade kylcontainern till dagen efter, detta eftersom förlängningskabeln gick till ett eluttag som matades från grann-företagets elcentral, så en kille var tvungen att köra dit på natten och byta säkring i deras central för att dom inte skulle upptäcka något.
En kväll efter alla hade gått hem och jag stämplat ut så tog jag upp ett hål i väggen bredvid porten
och drog kabeln där istället.
Logga in
Skapa konto
Hur gör man när man lagt ner flera dagar på att tillverka ett fäste till säkerhetsbrytarna till en robotcell, och fästet inte fungerar?, jo man skiter helt enkelt i det och sätter ihop säkerhetsbrytarna med ett buntband..
Dessa brytare låg så här i flera veckor innan det åtgärdades.
Logga in
Skapa konto
Och vad gör man när man inte lyckas koppla ihop roboten med befintlig utrustning så den startar och stannar tillsammans med resten av robotcellen?, jo man skiter i det och sätter upp en lapp med instruktioner, till operatörer som aldrig rört en pendant innan, detta resulterade i att roboten fortsatte köra sitt program när dörrarna till robotcellen öppnades eftersom operatörerna inte förstod faran.. som tur var så var det bara material för några hundra tusen som gick åt pipan, inga personskador. ("Speedy" var namnet på roboten), detta var i drift i flera månader.
Logga in
Skapa konto
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 919 inlägg
Dom hade aldrig hört talas om skyddsombud på det där företaget? Hade vi/jag gjort på på SAAB på den tiden det begav sig så hade det blivit både räfst och rättarting.
Jag tog på mig rollen som skyddsombud efter jag hade varit där ett halvår ungefär, det blev en hel del extraarbete för min del (majoriteten obetalt eftersom företaget struntade i det mesta som hade med arbetsmiljö/säkerhet att göra)
Tyvärr var det otroligt trögjobbat eftersom det var hög omsättning både på chefer, VD och styrelsemedlemmar.
Dessutom ett helt värdelöst regionalt skyddsombud som inte var till något stöd alls, det var ofta väldigt påfrestande arbete, och eftersom tidigare skyddsombud fått sparken så fanns det inga andra anställda som vågade ställa upp som skyddsombud, så allt arbete låg på mig..
När arbetsmiljöverkets jurister var på besök efter att jag lagt ett skyddsombudstopp så var dom inte förvånade över att ingen annan vågat ställa upp, dom hade lång erfarenhet av företaget sedan innan jag började där.
Tyvärr var det otroligt trögjobbat eftersom det var hög omsättning både på chefer, VD och styrelsemedlemmar.
Dessutom ett helt värdelöst regionalt skyddsombud som inte var till något stöd alls, det var ofta väldigt påfrestande arbete, och eftersom tidigare skyddsombud fått sparken så fanns det inga andra anställda som vågade ställa upp som skyddsombud, så allt arbete låg på mig..
När arbetsmiljöverkets jurister var på besök efter att jag lagt ett skyddsombudstopp så var dom inte förvånade över att ingen annan vågat ställa upp, dom hade lång erfarenhet av företaget sedan innan jag började där.
Jag hittade ett par bilder till som är lite roliga (jag har tusentals, men dom flesta rörande maskinsäkerhet och inte elsäkerhet)
Företaget importerade lite maskiner direkt från en kinesisk tillverkare (utan att bry sig om vare sig CE-märkning eller några andra regelverk, maskinerna var livsfarliga både mekaniskt och elektriskt, t.ex. grundisolerade kablar, avsaknad av skyddsjord till 32A-matning till värmeelement, säkerhetsbrytare med 230v, 0,5mm2 RK ej avsäkrade (förutom matningen till maskinen på 32A)
Mekaniskt så var dom största riskerna en mängd med klämmrisker, t.ex. så fanns det inga skydd över huvud taget mot att få ett 5-600kg tungt lock över sig, som dessutom stängdes med kraft av tryckluftscylindrar (det stängdes alltså inte bara av sin egen vikt, utan med kraft)
Till dessa maskiner följde det med ett par kompressorer, dessa var av samma kvalitet som maskinerna i sig.
Som synes så fanns det ingen dragavlastning eller förskruvning till anslutningskabeln, eller till kabeln mellan tryck-brytaren och motorn,
Skyddsjorden i anslutningskabeln var endast "ansluten" till en skruv som satt i plast, den hade ingen koppling till metall-delarna i kompressorn.
Detta är kopplingslådan till motorn på en av kompressorerna, som ni kan se så saknas skyddsjord helt, och det som ser ut som en förskruvning till höger i bild är bara en mutter-formad del som är ingjuten i resten av kopplingslådan, själva lådan och "muttern" är alltså samma plastdetalj... kineser är påhittiga ibland, troligtvis så har dom gjort verktyg till formsprutorna efter fotografier av en "riktig" kopplingslåda, och då kanske det är svårt att förstå hur en förskruvning ser ut.
Den sista bilden är lite OT, den visar hur "verkstaden" såg ut när jag började, och denna bild är ändå tagen efter jag hade lagt en hel dag på att städa upp.
Mitt i denna röra stod folk och svetsade och slipade på saker.
När en av cheferna stod och svetsade mitt bland alla kartonger så försökte jag säga till honom på lite "diplomatiskt" sätt (eftersom det var min första vecka där) att det såg rätt farligt ut..
Då började han skratta och frågade om jag inte brukade skjuta fyrverkerier på nyårsafton.. på vilket jag svarade "det har väl hänt", hans svar blev då "Då är det större risk att det börjar brinna då ju!" sen fortsatte han att svetsa...
Företaget importerade lite maskiner direkt från en kinesisk tillverkare (utan att bry sig om vare sig CE-märkning eller några andra regelverk, maskinerna var livsfarliga både mekaniskt och elektriskt, t.ex. grundisolerade kablar, avsaknad av skyddsjord till 32A-matning till värmeelement, säkerhetsbrytare med 230v, 0,5mm2 RK ej avsäkrade (förutom matningen till maskinen på 32A)
Mekaniskt så var dom största riskerna en mängd med klämmrisker, t.ex. så fanns det inga skydd över huvud taget mot att få ett 5-600kg tungt lock över sig, som dessutom stängdes med kraft av tryckluftscylindrar (det stängdes alltså inte bara av sin egen vikt, utan med kraft)
Till dessa maskiner följde det med ett par kompressorer, dessa var av samma kvalitet som maskinerna i sig.
Som synes så fanns det ingen dragavlastning eller förskruvning till anslutningskabeln, eller till kabeln mellan tryck-brytaren och motorn,
Skyddsjorden i anslutningskabeln var endast "ansluten" till en skruv som satt i plast, den hade ingen koppling till metall-delarna i kompressorn.
Logga in
Skapa konto
Detta är kopplingslådan till motorn på en av kompressorerna, som ni kan se så saknas skyddsjord helt, och det som ser ut som en förskruvning till höger i bild är bara en mutter-formad del som är ingjuten i resten av kopplingslådan, själva lådan och "muttern" är alltså samma plastdetalj... kineser är påhittiga ibland, troligtvis så har dom gjort verktyg till formsprutorna efter fotografier av en "riktig" kopplingslåda, och då kanske det är svårt att förstå hur en förskruvning ser ut.
Logga in
Skapa konto
Den sista bilden är lite OT, den visar hur "verkstaden" såg ut när jag började, och denna bild är ändå tagen efter jag hade lagt en hel dag på att städa upp.
Mitt i denna röra stod folk och svetsade och slipade på saker.
När en av cheferna stod och svetsade mitt bland alla kartonger så försökte jag säga till honom på lite "diplomatiskt" sätt (eftersom det var min första vecka där) att det såg rätt farligt ut..
Då började han skratta och frågade om jag inte brukade skjuta fyrverkerier på nyårsafton.. på vilket jag svarade "det har väl hänt", hans svar blev då "Då är det större risk att det börjar brinna då ju!" sen fortsatte han att svetsa...
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Fy så tungt, slitigt, påfrestande och eländigt motarbetad.
"Chefen" skulle få gå kursen Heta arbeten, men om han förstår är ju en annan fråga.
Övriga chefer kanske skulle behöva en stöt då och då eller en hurril av roboten
Protte
"Chefen" skulle få gå kursen Heta arbeten, men om han förstår är ju en annan fråga.
Övriga chefer kanske skulle behöva en stöt då och då eller en hurril av roboten
Protte
Det sorgliga är att det är inte 1 chef utan ett antal, och under 3.5 år, och trots ständiga byten av VD, teknikchef, underhållschef och produktionschef så blev det aldrig några reella förbättringar.. alla lovade mycket, men det hände inte speciellt mycket, det lilla som blev gjort var tack vare att jag kunde trycka på som skyddsombud.prototypen skrev:
Spiken i kistan för företaget var när först CFO'n byttes ut, och sedan VD'n, och dom bägge kom från IT-branschen.. dom hade noll koll på hur en fabrik fungerar, eller att man kan få värre skador än musarm och paper-cuts i en fabrik med 15-tons maskiner, truckar och 200 grader varm olja lite överallt.