130 089 läst · 354 svar
130k läst
354 svar
Kan det bli nåt, tro ?
Idag har skruvat ihop alla bänkskåpstommar och satt upp en regel på väggen att stöda bakkant och provat sätta upp hela köket, för lite utvärdering.
Stommarna är inte skruvade mot vägg just nu.
Vi ska kolla nu ifall vi vill ändra på något, om vi möjligen kan välja färg på väggarna och måla innan köket sätts klart. Försöka bestämma vad vi ska ha som stänkskydd ovanför arbetsbänken, bestämma vad för bänkskiva vi vill ha och lite sånt.
Bl.a därför som jag satt upp köket lite provisoriskt, med gamla begagnade bänkskivor.
Golvmattan ska ju läggas in också, innan jag går vidare.
Så nu blir köket helt stillastående minst en vecka framåt.
Stommarna är inte skruvade mot vägg just nu.
Vi ska kolla nu ifall vi vill ändra på något, om vi möjligen kan välja färg på väggarna och måla innan köket sätts klart. Försöka bestämma vad vi ska ha som stänkskydd ovanför arbetsbänken, bestämma vad för bänkskiva vi vill ha och lite sånt.
Bl.a därför som jag satt upp köket lite provisoriskt, med gamla begagnade bänkskivor.
Golvmattan ska ju läggas in också, innan jag går vidare.
Så nu blir köket helt stillastående minst en vecka framåt.
Badrumsgolvet är klinkrat och fogat.
Köksskåpen är bortlyfta och golvmattan utrullad och (nästan) klar för limning.
(Bilden blev en riktig skitbild )
Köksskåpen är bortlyfta och golvmattan utrullad och (nästan) klar för limning.
(Bilden blev en riktig skitbild )
Nu har jag limmat plastmattan i köket och så har jag monterat alla rörgenomföringarna och det där joxet. Så nu är det bara att sätta in blandarnas anslutningar och dra åt klämringskopplingen så är det klart.
Här kan man läsa om plastmattan.
http://www.byggahus.se/forum/golv/190308-plastmatta-i-kok.html
Här kan man läsa om plastmattan.
http://www.byggahus.se/forum/golv/190308-plastmatta-i-kok.html
Nu är frånluftsvärmepumpen up'n'running.
Lite läck i en klämringskoppling bara, hoppas att jag kan fixa det med en ny klämring + konad mutter (av förhoppningsvis rätt modell).
Annars så funkar det, det rinner varmt vatten ur kranen i tvättstugan (den enda inkopplade i huset) och det matar ut värmt radiatorvatten i golvvärmeslingorna, avluften är riktigt kall, som sig bör.
Pumpen är ju begagnad, så lite spännande var det ju att kolla alla funktioner.
Lite läck i en klämringskoppling bara, hoppas att jag kan fixa det med en ny klämring + konad mutter (av förhoppningsvis rätt modell).
Annars så funkar det, det rinner varmt vatten ur kranen i tvättstugan (den enda inkopplade i huset) och det matar ut värmt radiatorvatten i golvvärmeslingorna, avluften är riktigt kall, som sig bör.
Pumpen är ju begagnad, så lite spännande var det ju att kolla alla funktioner.
Sträckläst och är så otroligt imponerad av både en förmåga att utföra bygget men även att du gjort det solo mot en budget! Är något liknande jag hoppas kunna göra en dag. Stämmer fortfarande din budget någorlunda?
Hoppas energin finns kvar då jag redan känner en viss bild-abstinens =)
Kudos
/Jon
Hoppas energin finns kvar då jag redan känner en viss bild-abstinens =)
Kudos
/Jon