Hej,

Går det att "säkert" klippa en strömförande 220v elkabel med någon form av plastklädd avbitartång? Förutsatt att man inte får kabeländarna på sig sedan :)

Hej!
Du kommer kortsluta kablarna när du klipper dem?

För det första gäller det ju att klippa av en ledare i taget, klipper du alla på en gång så lär det spraka en del...
Varför vill du klippa av en ledare med ström i? Går det inte att bryta strömmen?

Redigerat:
Om man har sån tur att man kan lyckas klippa en tråd i taget (och det inte är en EKLK eller dyl.) med en isolerad kabelsax eller sidavbitare så går det, men absolut inget som rekommenderas!
Att klippa och kortsluta är egentligen inte så farligt, men det blir en rejäl smäll och så får man en trasig kabelsax på köpet.

Nej, bryt alltid strömmen! Går det inte att hitta rätt säkring, bryt hela centralen!

//Patrik

Säkert? Nej... Möjligtvis om du har de rätta verktygen och vanan.

Nej, det går inte att "säkert" klippa en kabel med ström i.
Klippa den går naturligtvis, men det blir en smäll vars storlek beror på hur kraftiga säkringar det sitter i matande ände.
Förutom risken för att få en stöt så finns även risk för brännskador och skador på ögonen.
Bryt strömmen.
Får man fråga vad det är för kabel du ska klippa i?

Detta har jag råkat göra några gånger, det värsta som brukar hända är att man får investera i en ny CC22:a.:S

Svaret på TS fråga är NEJ!!! Man klipper inte kabel med spänning på! Aldrig någonsin! Har man otur så får man en stöt vilket kan vara livsfarligt! Även stor risk för ljusbåge med brännskador som följd! Bryt ALLTID och jobba spänningslöst!

S
får se om nattugglan kommer tillbaka eller om han klippte i kabeln

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Även om man skulle klippa en kabel som är strömförande, vad gör man med den änden som blir kvar då, låter den hänga kvar?
Hoppas inte nattugglan är ute på nåt mindre lagligt uppdrag inatt ;)

Du syftar på att handla koppar nattetid eller vadå ;D

Om det är en kabel som redan är skalad och uppdelad på de olika ledarna, t.ex. som går in i en dosa, så kan man ju tillfälligt klippa en ledare i taget och linda på eltejp på varje ledare separat, men det är inte seriöst...

Jag "har hört" att det kan spraka rätt mycket. Jag är inte säker men tror att spraket kan bero på om det är enkardelig eller flerkardelig kabel. Jag har sett en tång få ett i stort sett rundat hål, ca 5mm i diameter, efter att nån försöklite klippa 5*2,5mm2 RDO/RDOE/REV/REVE (osäker på vilken typ) som förhoppningsvis inte var avsäkrad mer än 16A.

Med isolerat verktyg är den stora risken att få brännskador, och den risken ska man inte leka med.

nonifo skrev:
Du syftar på att handla koppar nattetid eller vadå ;D
Skrev lite på skoj, misstänker inte TS för något.
Men om man nu vill klippa kablar med spänning på så kan det ju betyda att man handlar utedelar till värmepumpar nattetid t ex, eller andra fast anslutna apparater.

S
det går ju att göra men överlåt sådant till elektriker

lordi skrev:
Skrev lite på skoj, misstänker inte TS för något.
Men om man nu vill klippa kablar med spänning på så kan det ju betyda att man handlar utedelar till värmepumpar nattetid t ex, eller andra fast anslutna apparater.
Hade en aning ironi i mitt inlägg också ;) hoppas TS svarar här snart å inte har gjort något dumt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.