Hej

skall dra fram ny avsäkring till ett par infravärmare i mitt uterum. Min nuvarande central är från 2008 och av fabrikat Hager. Enligt el-killen jag pratade med räcker det med en 10Amp dvärg för min två infravärmare á 1000W.

Skall skaffa en dvärgbrytare för ändamålet nu och tittade då i skåpet vad befintliga dvärgar är för modell. Det står MCS 110 C10 på nuvarande brytare, har svårt att hitta en exakt likadan med samma beteckning i de lokala elmaterialsaffärer jag har tillgång till. Min fråga är således, måste det vara en exakt likadan och av samma fabrikat eller hur resonerar ni???

Klart det ska vara samma, folk som köper Rutab eller Malmberg o stoppar i en Hager central hamnar i helvetet;)

http://elbutik.se/product.html/dvar...nabbanslutning-quick-connect?category_id=1794

Ps - man får inte göra detta moment utan en vara fullt utbildad stridspilot (känner att jag måste inkludera detta så jag kan sova med gott samvete, har du uppdelad central med flera JFB eller oskyddade grupper avråder jag stark att ge sig in på detta om du inte har stenkoll), http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Vad_du_for_gora_sjalv_med_el_hemma/

Funkar det ens att ansluta andra fabrikat till Hagers QuickConnect-fasskena?

Man kan använda vilka säkringar man vill, men vissa kräver kanske lite större ingrepp. Så det smartaste är att använda lika som dom g:a. E2106502 (6 kA) eller E2106542 (10 kA) är Enr

Kan vara värt att splitta upp på 2 säkringar så du inte får 2kW på en huvudsäkring.

Tillverkas samma modell fortfarande så ska man absolut köra på likadana! Då passar den direkt på fasskenan osv plus att det ser snyggare ut.

//Patrik

Tackar för alla svar, har beställt en likadan från elbutik.se som "doldskada" tipsade om.

Har absolut inga planer på att göra ingreppet på egen hand, saknar kompetensen för det. Däremot har svågern vad som krävs för att fixa biffen. Klart man är lite nyfiken ändå hur saker och ting hänger ihop och fungerar så visst kommer jag lägga "näsan i blöt" när han installerar.

Läste nåt om min Hager normcentral, att den är CE märkt vid leverans och att man endast får utöka den med Hagers dvärgar för att CE-märkningen ska fortsätta gälla.

Patrik_Hed skrev:
Tillverkas samma modell fortfarande så ska man absolut köra på likadana! Då passar den direkt på fasskenan osv plus att det ser snyggare ut.

//Patrik

Har inte fått dvärgen installerad ännu i brist på tid.....

Roade mig med att försöka lära mig hur man kopplar in den, men kan inte påstå att jag blev mycket klokare av att öppna locket på centralen.

Så här såg det ut (se bifogat)

Kan nån utbilda mig??? Vill än en gång påpeka att jag INTE kommer att utföra installationen på egen hand, men vill ändå passa på att lära mig och försöka förstå hur det funkar.

Tack på förhand

• bild63.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har tre rader med dvärgar och två JFBer. JFBerna matar varsin rad (på undersidan av dvärgarna). Den tredje går antingen utanför JFBerna eller är sammankopplad med en av dem.

Vilken rad som du sätter den nya dvärgen på beror på vilken JFB det är och vad som finns för övrigt på den JFBn. Infravärme tillhör de apparater som kan börja läcka och lösa JFBn som man bör inte välja den JFB som matar värme och kyl.

Den andra raden ser ut att ha en fasskena med plats för en dvärg till, men jag ser ingen gaffel som sticker upp? Annars är det bara att bygla med RK6 från dvärgen bredvid (eller den fas som man vill mata infravärmen från).

Ovansidan den nya dvärgen är fasen till infravärmen. Nolla tas från den blåa plint som tillhör samma JFB (Jag ser bara en?). Skyddsjord tas från den gul/gröna plinten.

Ja, men de där är ju inget problem att hitta. Det där är ju senaste modellen av Hager. :)

Det var dumt gjort av din elektriker att kapa fasskenan istället för att låta det finns reservplats så det bara hade varit för dig att klicka dit säkringen. Kabeln till infravärmarna kommer ha en brun, en blå och en gul/grön. Den gul/gröna ska till den gröna skenan och den blå till den blå skenan. Brun ska in på säkringen som får klickas på DIN-skenan. Därefter får man antingen fyta faskenan alt. dra en 6 mm2 RK från en av säkringarna till den nya.

Edit: Bo hann före.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Ja, men de där är ju inget problem att hitta. Det där är ju senaste modellen av Hager. :)

Det var dumt gjort av din elektriker att kapa fasskenan istället för att låta det finns reservplats så det bara hade varit för dig att klicka dit säkringen. Kabeln till infravärmarna kommer ha en brun, en blå och en gul/grön. Den gul/gröna ska till den gröna skenan och den blå till den blå skenan. Brun ska in på säkringen som får klickas på DIN-skenan. Därefter får man antingen fyta faskenan alt. dra en 6 mm2 RK från en av säkringarna till den nya.

Edit: Bo hann före.

//Patrik

låter ju otroligt lätt egentligen, men det kanske beror på att det är ganska väl förspänt? En annan fråga.... Skall ju gå med kabel/tråd ut till inframvärmarna via en slang som går till en f.d. utebelysning, kan man dra FK fram till kopplingsdosan på insidan av väggen och sedan wagoklämmor till en EKK som sedan går ut på utsidan till värmarna?

En annan fråga.... gul/grön till grön och blå till blå.... fas till brytaren men om man byglar från brytaren jämte måste man då ansluta fasen till värmarna på undersidan av dvärgen??

Blå'n ska in på rätt N-block också, beroende på vilken JFB som kommer att skydda gruppen

Jag upprepar förslaget längre upp om att dela upp värmarna på två grupper och olika faser

Ser ju att bara finnas en JFB att välja på, med tanke på att det bara finns en noll-plint.

Sen som du skriver, så borde det gå att använda den slangen, OM den går direkt från centralen till den punkt du hade tänkt o koppla värmen ifrån.
Om den går till nån annan dosa lr så, så är det nog att tänka om, om du ska ha det på egen säkring, eftersom man inte får blanda grupper hur som helst.

DjAlbert skrev:
Ser ju att bara finnas en JFB att välja på, med tanke på att det bara finns en noll-plint.

Sen som du skriver, så borde det gå att använda den slangen, OM den går direkt från centralen till den punkt du hade tänkt o koppla värmen ifrån.
Om den går till nån annan dosa lr så, så är det nog att tänka om, om du ska ha det på egen säkring, eftersom man inte får blanda grupper hur som helst.

Nu blev det genast lite mer komplicerat igen :)

kan du förklara "så att en vanlig dödlig" inser hur trådarna skall kopplas? Vad menar du med endast en nollplint? och på vilket sätt styr den Jfb?

Tyvärr så tror jag att jag måste passera en takdosa för att komma vidare till väggdosan som leder till ytterbelysningen. Innebär det att jag inte kan gå den vägen? (Isf har vi ett STORT problem)

Tack för alla svar... kul att lära sig nåt nytt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.