slagit (po)ängen ;)

åtminstone delar av den, nån lieman är man ju inte precis. Beundrar de som har tekniken, och de som fortfarande slår ängar här och var. Fortsätter nog i morgon. Vill ju gärna åstadkomma nåt som kan ge ängsblommor framöver.

Kjell G

Grävt och burit sten till muren....

Lagat bevattningssystemet. Fast det påverkar mest grannens grund som slipper bli infuktad.
Köpte igår färg till dotterns dörr, turkost är finare än gammal furu...

I fredags kaklade jag färdigt tvättstugan, fogade i söndags, monterade kommod igår och idag har jag varit upp på vinden och korrigerat vattenrören så att väggbrickan kommit på plats i taket. Imorgon börjar dragningen av kromrören!

Jag har även massakrerat ett Ivar-skåp från Ikea som ska få agera fördelarskåp för golvvärmen i den delen av huset. Fördelaren sitter i tvättstugan.

Taklampan i tvättstugan lyser och kontakterna fungerar som de ska ( det var visst jag som fixade det...:))
Min käre make hade en uppgift i helgen och det var att montera avloppet till handfatet och toaletten under huset. De rören sitter INTE där de ska. Gissar att jag får fixa det oxå..:@
Nåväl han fogade hörnen och takvinkeln i tvättstugan i alla fall så lite hjälp har jag fått. :rolleyes:

Jag går ut tidigt på Fredagen då.

Edit: ( klockan på min dator står på 00:35 där av Fredag. Vintertid på forumet?)

Idag har jag upptäckt att Tappvatten röret ( varm ) från pannrummet i källargolvet till badrummen läcker ordentligt.

Har rotat fram en kulventil och monterat denna så familjen har varmvatten imorgon i köket iallafall.

Ledningen delar upp sig i kök ( upp genom bjälklaget )t och badrummen ( gjutet i källargolvet )

Nu är den en sån där stund man är gott trött på gammalt hus!

Blir till att handla bilmaskin imorrn och leta läcka.

Har väl tänkt att ändå dra nytt vatten till badrummen igenom mellanbjälklaget inom kort, men läckan kunde visst inte vänta ett par månader :S

Redigerat:
Använde större delen av den underbara dagen till att fixa trappan upp till carportvinden. Äntligen kan jag ställa undan stegen och gå anständigt upp med bröten till nåt som kanske blir slutförvaring :)

Kjell G

• IMG_0103[2].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0105[2].jpg
    Skapa konto
  • IMG_0108[2].jpg
    Skapa konto
Samma som det varit ganska länge, men nu är grovgörat klart och finliret börjar.

• IMAG0030.jpg
    Skapa konto
Schnyggt Kjell_G!

Jag känner till det där med stege, jag har en stege till övervåningen som jag springer som en dansk uppför.
Ska bli skönt när köket är klart så jag kan bygga trappen. :)

Tvättstugan är invigd och allt funkar.
Hade ett litet läckage i en koppling när jag släppte på vattnet men det var ju enkelt åtgärdat
Den största missen var väl att "guben", när han väl fått avloppet på plats, "glömde" att hänga upp det med rätt fall.... Måste säga att det faktiskt är svårt att spola ur toaletten i uppförsbacke.... Men idag blev det åtgärdat och nu är det frid och fröjd. Återstår dörrfoder och tröskel.

Tyckler jag varit tillräckligt duktig för att platsa i denna tråd denna helg...

Körde hem 3,4 ton 0-32 med släpet i fredags.
Körde hem en minigrävare i fredags.
Grävde upp 5-6 kubik bakom en blivande stödmur och planerade ut dessa jordmassor på tomten.
Grävde ner rör och dagvattenkassetter för att hantera takavvattning på en gavel.
Fyllde igen kring rören.
Glömde att lägga ner slangen från pumpen till dränvattenbrunnen.
Grävde upp igen.
La ner slangen.
Återfyllde (tur att man är kvick med stickan, tog bara 20minuter extra.
Lassade 10 ton 8-16 i skottkärra med minigrävaren och körde till rätt ställe på tomten.
Byggde 4 meter Benders megawall mur.
Började bygga på en annan 8meters mur.
Grävde ur vid entren för att lägga granitsteg, återfyllde med 0-32
Körde tillbaka minigrävaren.

Redigerat:
Mikael_L
MathiasS skrev:
Körde hem en minigrävare i fredags.
Ähh, du har ju alltså bara lekt hela helgen ... ;)

Fyllde igen kring rören.
Glömde att lägga ner slangen från pumpen till dränvattenbrunnen.
Grävde upp igen.
La ner slangen.
Ja du får ursäkta mig, men jag smågarvade lite faktiskt. :p

Mikael_L skrev:
Ja du får ursäkta mig, men jag smågarvade lite faktiskt. :p
Ja det var jätteroligt. Två saker skulle anslutas till dagvattenkassetterna, takvatten och dränvatten. Hur kan man glömma 7 meter 32mm pemslang som ormar sig i hela trädgården?

MathiasS skrev:
Ja det var jätteroligt. Två saker skulle anslutas till dagvattenkassetterna, takvatten och dränvatten. Hur kan man glömma 7 meter 32mm pemslang som ormar sig i hela trädgården?
Äh, jämfört med farsan så är det där en småsak.
Han sprang och letade efter en trådlös telefon som han hade använt, efter någon timme hittade han den i bröstfickan på skjortan som han hade på sig.... :D
En annan gång tappade han bort en lins när han skulle använda den, jag letade som en tok efter den där han hade stått.
Efter en bra stund så hittade han den, i sitt öga! :rolleyes: :D

Nåja jag själv har väl fått upp några skivor innertak idag, men jag har en isärplockad motor som kräver lite tid......

Hängde ut genom fönstret på andra våningen för att skrapa bort färg ner till trärent på karmen till fönstret jag håller på att renovera. Slipade och grundoljade.
Grundmålade fönsterblecket.

Bygger ett uterum! har reglat upp, ramar till fönster ( inga glasväggar) skulle bara fixa till en regel till ena fönstret. Klev på en bärande regel för golvet "kommer på senare". Ett lite kliv fel tjong så hade jag skrapat upp ena benet, men inte var det nog för det, andra benet for ned lika fort och skrapade det oxå. Så nu går man som en ryttare ifrån någon gammal Westen film

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.