När jag köpte helt nya Festool-prylar från svenska Tradera (alltså formellt sett av en privatperson) så reggade jag självklart grejerna och fick mina papper från Festool. Men nu när jag gick till en av de officiella återförsäljarna, gav dem beviset från Festool, så krävde de även att få se fakturan på prylen. Den skulle då vara från en av de formella ÅF-butikerna, annars var det nobben. De ringde även till Festool och frågade som sade samma sak.

Men när jag ringde själv dagen efter till Festool i Malmö så gav han först samma version, men när jag frågade lite mer så viskade han typ fram att om jag bara skickade in den så brukade de laga på garantin (i samma andetag sa han att garantin INTE gällde när man köpt som jag gjorde).

Nu var felet så litet den gången på maskinen att jag inte orkade skicka in den. Därför vet jag inte med säkerhet utgången.

B
Får de neka garantin? Känns lite som de tänjer lite på konsumentlagar o dyl...

B
Blev också en Makita sänksåg från Axminster med "påskrabatten" på 10%, under 3500 kr inkl frakt, fick maskinen igår, tack o lov för fri handel inom EU! ;)

Fick min makita sänksåg idag. Tyvärr var en skenan kraftigt böjd. Mailade axminster och hoppas dom löser det.

Boan skrev:
Får de neka garantin? Känns lite som de tänjer lite på konsumentlagar o dyl...
För att garantin skall gälla så måste du naturligtvis visa upp kvitto. Därför är det viktigt att man får med sig ett kvitto av säljaren när man köper privat.
Att man skall visa upp kvitto i samband med reklamation står klart o tydligt på maskintillverkat as hemsidor.

B
ang garantin, jo ,kvittot, men detta med att den "måste vara köpt i sverige" liknande, får ibland intrycket att Festool lite sätter sina egna regler.. och inte spelar enligt reglerna på "den fria marknaden", som tex styra att återförsäljare får sätta sitt eget pris....

Katos: trist med skenan, mina två var ok, var ordentligt packade.

Jag förstår egentligen inte varför det ska krävas orginalkvitto. Det finns en aspekt som gäller stöldgods m.m., men det kan ju Festool lätt se på serienumret. Om jag är den första köparen som reggar produkten så bör jag också få garantin på mig, och därmed borde det räcka med kvittot som jag fick av min säljare.

martinradbo skrev:
Jag förstår egentligen inte varför det ska krävas orginalkvitto. Det finns en aspekt som gäller stöldgods m.m., men det kan ju Festool lätt se på serienumret. Om jag är den första köparen som reggar produkten så bör jag också få garantin på mig, och därmed borde det räcka med kvittot som jag fick av min säljare.
Då hade nog ganska många väntat att regga sina maskiner tills den dagen det är dags att använda garantin första gången i syfte att få så lång garantitid som möjligt...

bygga_bo skrev:
Då hade nog ganska många väntat att regga sina maskiner tills den dagen det är dags att använda garantin första gången i syfte att få så lång garantitid som möjligt...
Där har du en bra poäng. Men med ett korrekt kvitto vid köp av maskin från privatperson så borde jag kunna få regga garantin från det datumet. Jag menar att om den första ägaren brukat maskinen och reggat garantin tidigare så kan jag inte göra om det. Men om tidigare ägaren INTE har gjort det så är egentligen saken i ett annat läge.

Hur som helst. Festool har den principen men godtar kanske en reparation ändå om man skickar in maskinen direkt till deras verkstad. En skillnad är att då VET man inte med säkerhet om de ångrar sig i sista stund, plus att jag och inte återförsäljaren får stå för frakten till ner Festool.

Ska äntligen slå till på en Bosch GTS 10 och ska även köpa till stativet GTA 60W.
Det billigaste jag hittar är hos Lawson, 727£ inkl. frakt och moms. Någon som vet någon som säljer detta paket billigare?

Tomas J skrev:
Ska äntligen slå till på en Bosch GTS 10 och ska även köpa till stativet GTA 60W.
Det billigaste jag hittar är hos Lawson, 727£ inkl. frakt och moms. Någon som vet någon som säljer detta paket billigare?
Seltmann tar 727 Euro för kombinationen. Frakt tillkommer, men den är inte så blodig. Runt femhunkan tror jag att jag fick till svar för ett tag sedan. Och då behöver du inte ens byta stickpropp!

Fluxor skrev:
Seltmann tar 727 Euro för kombinationen. Frakt tillkommer, men den är inte så blodig. Runt femhunkan tror jag att jag fick till svar för ett tag sedan. Och då behöver du inte ens byta stickpropp!
Om man följer den länken så kostar det ju 909 Euro...
Gör jag något fel?

Tomas J skrev:
Om man följer den länken så kostar det ju 909 Euro...
Gör jag något fel?
Va i helvetes! Hmm, något är SKUMT!

Fluxor skrev:
Va i helvetes! Hmm, något är SKUMT!
Kan intyga att det kostade 727 euro för några timmar sedan q(;^;)p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.