406 055 läst · 1 779 svar
406k läst
1,8k svar
Import från UK
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
När jag köpte helt nya Festool-prylar från svenska Tradera (alltså formellt sett av en privatperson) så reggade jag självklart grejerna och fick mina papper från Festool. Men nu när jag gick till en av de officiella återförsäljarna, gav dem beviset från Festool, så krävde de även att få se fakturan på prylen. Den skulle då vara från en av de formella ÅF-butikerna, annars var det nobben. De ringde även till Festool och frågade som sade samma sak.
Men när jag ringde själv dagen efter till Festool i Malmö så gav han först samma version, men när jag frågade lite mer så viskade han typ fram att om jag bara skickade in den så brukade de laga på garantin (i samma andetag sa han att garantin INTE gällde när man köpt som jag gjorde).
Nu var felet så litet den gången på maskinen att jag inte orkade skicka in den. Därför vet jag inte med säkerhet utgången.
Men när jag ringde själv dagen efter till Festool i Malmö så gav han först samma version, men när jag frågade lite mer så viskade han typ fram att om jag bara skickade in den så brukade de laga på garantin (i samma andetag sa han att garantin INTE gällde när man köpt som jag gjorde).
Nu var felet så litet den gången på maskinen att jag inte orkade skicka in den. Därför vet jag inte med säkerhet utgången.
För att garantin skall gälla så måste du naturligtvis visa upp kvitto. Därför är det viktigt att man får med sig ett kvitto av säljaren när man köper privat.Boan skrev:
Att man skall visa upp kvitto i samband med reklamation står klart o tydligt på maskintillverkat as hemsidor.
ang garantin, jo ,kvittot, men detta med att den "måste vara köpt i sverige" liknande, får ibland intrycket att Festool lite sätter sina egna regler.. och inte spelar enligt reglerna på "den fria marknaden", som tex styra att återförsäljare får sätta sitt eget pris....
Katos: trist med skenan, mina två var ok, var ordentligt packade.
Katos: trist med skenan, mina två var ok, var ordentligt packade.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Jag förstår egentligen inte varför det ska krävas orginalkvitto. Det finns en aspekt som gäller stöldgods m.m., men det kan ju Festool lätt se på serienumret. Om jag är den första köparen som reggar produkten så bör jag också få garantin på mig, och därmed borde det räcka med kvittot som jag fick av min säljare.
Då hade nog ganska många väntat att regga sina maskiner tills den dagen det är dags att använda garantin första gången i syfte att få så lång garantitid som möjligt...martinradbo skrev:Jag förstår egentligen inte varför det ska krävas orginalkvitto. Det finns en aspekt som gäller stöldgods m.m., men det kan ju Festool lätt se på serienumret. Om jag är den första köparen som reggar produkten så bör jag också få garantin på mig, och därmed borde det räcka med kvittot som jag fick av min säljare.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Där har du en bra poäng. Men med ett korrekt kvitto vid köp av maskin från privatperson så borde jag kunna få regga garantin från det datumet. Jag menar att om den första ägaren brukat maskinen och reggat garantin tidigare så kan jag inte göra om det. Men om tidigare ägaren INTE har gjort det så är egentligen saken i ett annat läge.bygga_bo skrev:
Hur som helst. Festool har den principen men godtar kanske en reparation ändå om man skickar in maskinen direkt till deras verkstad. En skillnad är att då VET man inte med säkerhet om de ångrar sig i sista stund, plus att jag och inte återförsäljaren får stå för frakten till ner Festool.
Seltmann tar 727 Euro för kombinationen. Frakt tillkommer, men den är inte så blodig. Runt femhunkan tror jag att jag fick till svar för ett tag sedan. Och då behöver du inte ens byta stickpropp!Tomas J skrev:
Jupp, det står att priserna kan höjas den 1 juni och det gjorde det verkligen:@Fluxor skrev:
Nya momslagar i Tyskland eller?
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/358374_-gts-10-professional-bosch.html#bgh