Har suttit och kollat priser på nätet från följande:

www.elbutik.se
www.biltema.se
www.clasohlson.se
www.jula.se
www.byggmax.se

1) Finns det fler källor jag borde titta på?

2) Hur står sig priser på elmateriel som elektriker kan ge (inklusive sina påslag)?

3) Lönar det sig att köpa materiel från t.ex. Biltema och dra elen själv i källaren?

Vad är din åsikt? Dar elen själv eller anlita elektriker?

Vad är din åsikt? Dar elen själv eller anlita elektriker?
Jag hade inte ställt denna fråga här... :-X

Jag talar om installation (montering), inte anslutning av el...

min uppfattning är att biltema är billigast.Självklart om du har tillräckligt med kunskaper om el och kan installer själv så kostar det betydligt mindre.

När det gäller själva kabeln, så är butikskedjan "Eko" väldigt låga i pris, de har ingen hemsida med produkter, utan man får helt enkelt åka dit och kolla.

Men sist jag handlade (ca 1 år sedan) så låg dom 20 kr lägre på rulle med FK (100 m) än Jula. Jula var då lägsta man kunde hitta på nätet. Eko har bra priser även på annat som brytare osv. Men där är det svårare att jämföra mot rätt kvalitet.

Det är ju klart att materialet blir billigare om du inte köper det via elektrikern. Men, är du SÄKER på att du vet vad du ger dig in på?

Jag har inte behörighet, har gjort några smärre modifieringar, men jag känner att de ca 5 elolyckor/incidenter som jag varit med om i livet (aldrig på något jag gjort) har lärt mig respekt för el. Det som ibland oroar mig är om jag verkligen har respekt nog. I och för sig så är ju kanske lärdomen att det man gör själv är bättre, för de incidenter jag varit med om har i samtliga fall utom ett berott på felkopplingar/felmärkningar utförda av elektriker. Det sista fallet var rent materialfel (kan inte bedömma om elektrikern valt fel material eller montering, eller om det var en ursäktlig olycka).

Jag tänker konsultera elektriker för anslutning och besiktning. Däremot kan jag inte motivera arbetskostnaden för att en elektriker ska fräsa in VP-rör i en källarvägg, placera dosor, dra ledning. Det klarar jag själv, eller är det så svårt att jag avråds?

Måste lägga ett varningens ord för vissa av Biltemas elmaterial, bl.a. Vägguttag Dubbel IP44 44-446. Här har man passerat gränsen för pris kontra kvalité. Detta vägrade vår elektriker att ansluta på grund av bristande kvalité. Motsvarande från Clas Ohlson funkade däremot bra. Så tipset är: Köp billigt, men undvik det allra billigaste!

Nyfiken,

Vad var problemet med uttaget, handlade det om tätehet etc. dvs säkerhet. Eller var det mera en fråga typ, svårt att få i kontakten. Vissa uttag verkar ha fel toleranser, så att dom blir mer eller mindre oanvändbara.

Skruvanslutningen inne i uttagen är extremt klent konstruerad. Vår elektriker ansåg att det inte gick att få trådarna att sitta fast på ett acceptabelt sätt. En åsikt jag delar. Så de gick i papperskorgen. Skulle egentligen ha diskuterat det med Biltema väl, men tiden räcker inte till allt.. :)

E
Beställde några rullar slang, FK kabel, dosor och lite annat smått och gott från elbutik.se för några veckor sedan.
Dyr frakt tycker jag. I mitt fall blev det +18% på varornas pris. Då var dom inte så billiga längre. Eller?

Enligt nya föreskrifterna ska man som montör kunna garantera att materialen är av fullgod kavlite, t.ex. att plasten inte kan börja brinna vid ev. ljusbåge.

Undrar om man kan få biltema att garantera att deras kapslingar/uttag klara det ?

Det låter ju lite orimligt att montören skall ta det ansvaret, det måste väl ändå vara producenten/importören som ansvarar för att matrielen fyller de normer som göller. Sedan är det ju en annan sak att montören givetvis måste ansvara för att materielen används i rätt miljö (och det är där jag tror att vi hemmapulare riskerar att missa mest tror jag).

Upfyllande av norner ligger ju på producent för alla andra produkter.

När det gäller de undermåliga skruvanslutningarna på biltemas grejor, så är det ju igentligen en annan sak, det går givetvis att skruva ihop dem på ett riktigt sätt så att det inte lossnar. Problemet på den typen av anslutning är ju att det är skitsvårt att få ledningen att ligga kvar rätt medan man drar i skruven.

Igentligen farligt att dom söljer sådant just på Biltema där många icke-elektriker handlar, risken är ju stor att den som fixar själv inte förstår hur allvarligt det kan vara med dålig kontakt. En bilvärmare på en sådan kontakt så är det stor risk att man får någon kw i kontakten istället för i värmaren.

Men det är montören som väljer att montera det (den behörige)
Och med behörighet följer inte bara en tillåtelse att få göra jobbet utan även ett ansvar!

Undrar vad hemmafixaren säger till försäkringsbolaget när dom upptäcker att den egenhändigt monterade mtrl:en inte höll måttet och orsakade en brand?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.