3 271 949 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Hager har alldeles utmärkta plåtkapslingar. Vi sätter nästan uteslutande centralkapslingar av plåt!Ljusbåge skrev:Tss, dessa Hager som ska vara SÅ bra och som det skryts om här och var i forumet.
Malmbergs enkla plåtcentral hade klarat detta.
Hur fan kan man egentligen överhuvudtaget använda plastkapslingar runt nåt som är så uppenbart brandfarligt.
Just i detta fallet var det inte centralen som krånglade utan en kamin som stod felplacerad.
Men ändå, vad händer vid en brand i köket när het luft strömmar ut i hallen och smälter centralen. Det är bara att hoppas att inte fler brandföljdfel uppstår.
Ja, alla mina kapslingar är av plåt, flera faktiskt från Malmbergs.
Där hade väll istället dina DinLine-säkringar brunnit upp...Ljusbåge skrev:Tss, dessa Hager som ska vara SÅ bra och som det skryts om här och var i forumet.
Malmbergs enkla plåtcentral hade klarat detta.
Hur fan kan man egentligen överhuvudtaget använda plastkapslingar runt nåt som är så uppenbart brandfarligt.
Just i detta fallet var det inte centralen som krånglade utan en kamin som stod felplacerad.
Men ändå, vad händer vid en brand i köket när het luft strömmar ut i hallen och smälter centralen. Det är bara att hoppas att inte fler brandföljdfel uppstår.
Ja, alla mina kapslingar är av plåt, flera faktiskt från Malmbergs.
http://www.hager.se/elcentraler-normsystem/kapslingar/gamma/1083.htm
Både Gamma Plast och Gamma plåt är suveräna att jobba med, dock ska rätt sort monteras. Så det inte blir som ovan. :x
Finn fem fel
Jag har haft elektrikern här förra veckan.
Ett av uttagen fungerade inte. Jag tänkte kanske har en tråd lossat.
Så jag öppnade uttaget och fick värsta chocken...
När jag fixat och skruvat tillbaka... så började jag tänka...
uttaget var precis bredvid TV:n där står ett el-element..
Jag blev lite skakis när jag insåg vad som kunde hända
jag har fru och 2 barn "rysningar" tänk om nån av dom kopplat in elementet.
en sån här grej borde sitta i ryggmärgen på en elektriker.
Jag har haft elektrikern här förra veckan.
Ett av uttagen fungerade inte. Jag tänkte kanske har en tråd lossat.
Så jag öppnade uttaget och fick värsta chocken...
När jag fixat och skruvat tillbaka... så började jag tänka...
uttaget var precis bredvid TV:n där står ett el-element..
Jag blev lite skakis när jag insåg vad som kunde hända
jag har fru och 2 barn "rysningar" tänk om nån av dom kopplat in elementet.
en sån här grej borde sitta i ryggmärgen på en elektriker.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Men kära nån?!?!?!?! q(;^p:O:@:@:@:@
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Chockerande rent ut sagt!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Alltså jag är på riktigt mållös... det var ju inte bara en brun heller utan elektrikern har lagt två bruna på jordskruven!
Hoppas verkligen att du tar upp detta med elfirman du anlitat! Det där är mycket allvarligt! Uppenbarligen så har elektrikern inte utfört någon självkontroll innan han driftsatt anläggningsdelen.
//Patrik
Hoppas verkligen att du tar upp detta med elfirman du anlitat! Det där är mycket allvarligt! Uppenbarligen så har elektrikern inte utfört någon självkontroll innan han driftsatt anläggningsdelen.
//Patrik
Den bruna är fasen....
Jo jag har kollat några uttag... på tok förlånga skalningar... brukar det inte vara 12mm som är standard för
såna här snabb anslutnings uttag... skalning över 20mm
Jo jag har kollat några uttag... på tok förlånga skalningar... brukar det inte vara 12mm som är standard för
såna här snabb anslutnings uttag... skalning över 20mm
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det låter inte bra, Krillew. Jag skulle byta elektriker per omgående om jag var du. Eventuellt fundera på en anmälan till Elsäk. Hur ser det ut på andra ställen där han har varit kan man ju fundera på? Eller hade han bara en dålig dag?