Ljusbåge skrev:
Tss, dessa Hager som ska vara SÅ bra och som det skryts om här och var i forumet.
Malmbergs enkla plåtcentral hade klarat detta.:)

Hur fan kan man egentligen överhuvudtaget använda plastkapslingar runt nåt som är så uppenbart brandfarligt.
Just i detta fallet var det inte centralen som krånglade utan en kamin som stod felplacerad.
Men ändå, vad händer vid en brand i köket när het luft strömmar ut i hallen och smälter centralen. Det är bara att hoppas att inte fler brandföljdfel uppstår.

Ja, alla mina kapslingar är av plåt, flera faktiskt från Malmbergs.:)
Hager har alldeles utmärkta plåtkapslingar. Vi sätter nästan uteslutande centralkapslingar av plåt!
 
xl15 skrev:
Vad gör man inte om man "måste" ladda batteriet till kameran och adaptern från amerikansk standard till svensk är borta? :blushing:

[bild]
"Caution Risk of electric shock", jovars.. d^_^b
 
Ljusbåge skrev:
Tss, dessa Hager som ska vara SÅ bra och som det skryts om här och var i forumet.
Malmbergs enkla plåtcentral hade klarat detta.:)

Hur fan kan man egentligen överhuvudtaget använda plastkapslingar runt nåt som är så uppenbart brandfarligt.
Just i detta fallet var det inte centralen som krånglade utan en kamin som stod felplacerad.
Men ändå, vad händer vid en brand i köket när het luft strömmar ut i hallen och smälter centralen. Det är bara att hoppas att inte fler brandföljdfel uppstår.

Ja, alla mina kapslingar är av plåt, flera faktiskt från Malmbergs.:)
Där hade väll istället dina DinLine-säkringar brunnit upp...

http://www.hager.se/elcentraler-normsystem/kapslingar/gamma/1083.htm
Både Gamma Plast och Gamma plåt är suveräna att jobba med, dock ska rätt sort monteras. Så det inte blir som ovan. :x
 
xl15 skrev:
Vad gör man inte om man "måste" ladda batteriet till kameran och adaptern från amerikansk standard till svensk är borta? :blushing:

[bild]

Fungerar det så?

Har de inte 110v i USA?
 
Mikael_L
Många laddare idag har switchad nätdel med stort inspänningsområde.
Brukar vara märkta typ 100-240V AC, 50-60Hz ...
 
Finn fem fel

Jag har haft elektrikern här förra veckan.
Ett av uttagen fungerade inte. Jag tänkte kanske har en tråd lossat.
Så jag öppnade uttaget och fick värsta chocken...

När jag fixat och skruvat tillbaka... så började jag tänka...
uttaget var precis bredvid TV:n där står ett el-element..
Jag blev lite skakis när jag insåg vad som kunde hända
jag har fru och 2 barn "rysningar" tänk om nån av dom kopplat in elementet.
en sån här grej borde sitta i ryggmärgen på en elektriker.
 
  • uttag.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Men kära nån?!?!?!?! q(;^;)p:O:@:@:@:@
 
Chockerande rent ut sagt!
 
Alltså jag är på riktigt mållös... det var ju inte bara en brun heller utan elektrikern har lagt två bruna på jordskruven!

Hoppas verkligen att du tar upp detta med elfirman du anlitat! Det där är mycket allvarligt! Uppenbarligen så har elektrikern inte utfört någon självkontroll innan han driftsatt anläggningsdelen.

//Patrik
 
Detta var ägaren av företaget som var och gjorde detta...
 
Tycker nog du skall kolla resten av det som "åtgärdats" av den personen också .. Här verkar det vara någon färgblind i farten... Har du veriferat att den bruna verkligen är fasen ?
 
Polskij Eläkrizittetski u.p.a.?:x
(Förutom att det är "lite felkopplat":D, så är det ju väldigt dåligt inpetad FK åsså..)
 
Redigerat:
Den bruna är fasen....
Jo jag har kollat några uttag... på tok förlånga skalningar... brukar det inte vara 12mm som är standard för
såna här snabb anslutnings uttag... skalning över 20mm
 
Det låter inte bra, Krillew. Jag skulle byta elektriker per omgående om jag var du. Eventuellt fundera på en anmälan till Elsäk. Hur ser det ut på andra ställen där han har varit kan man ju fundera på? Eller hade han bara en dålig dag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.