PST skrev:
Polskij Eläkrizittetski u.p.a.?:x
(Förutom att det är "lite felkopplat":D, så är det ju väldigt dåligt inpetad FK åsså..)
Eller för långt skalad FK.

//Patrik
 
En så dålig dag får man aldrig ha.
I och för sig har jag sett samma fel i en offentlig miljö (sjukhus) utfört under entreprenad av välkänd nationell koncerns lokala filial. Alla kontrollrapporter, egenkontroller osv påskrivna av montörer, arbetsledare mm. Felet upptäcktes efter lång tid då uttaget användes första gången och apparaten kom mot en vattenkran och kortslöt.
 
Tacka jordfelsbrytaren som "direkt" skulle bryta om du belastar något mellan nolla och jord.
Men ser installationen ut sådär är det inte säkert jordfelsbrytaren är inkopplad i centralen heller.
 
Patrik_Hed skrev:
Eller för långt skalad FK.

//Patrik
Eller både och..:D
 
Det är inte roligt att att man som ej behörig måste betala dyra pengar för att koppla in nått jag själv kan men inte får och sen måste kolla upp att en yrkesman har gjort rätt..
 
Ännu värre om man ska betala för att bli dödad i sitt eget hem
 
Det är ju lätt hänt om man kopplar massor med lysrörsarmaturer där det är aningen mörkt och man står lite snett så man inte ser plinten perfekt också, men ett vägguttag??!

//Patrik
 
Ja jesses...hålla reda på jorden är ju för f-n lektion 1A, montera vägguttag 1B....
 
Brun=Jord
Den giftfärgade gulgröna=Fas

:rolleyes:
 
:O q(;^;)p Alla kan göra misstag, men man dubbelkollar ju alltid sina anslutningar så det ska inte hända! Sen att skalningen knappt ens är amatörmässigt gjord pekar ju på att den s.k. "elektrikern" inte utger sig för den han är.... Som sagt, kolla upp resten också, omgående!
 
Redigerat:
Nu får jag nog ge lite bakgrund:

Jag har grävt ner ny huvudkabel den gamla var 4kvadrat
Så jag fick nya huvudkabeln inkopplad till nya elcentralen som sitter i nybyggda källaren samt att jag fått elutag inkopplade i den delen som är klar.

Jag tänker nu kolla hur det är gjort.
Jag gick ut i går kväll och kollade stolpen där huvudkabeln är inkopplad. Där var 3 faser samt gul/grön inkopplade den blåa hängde... nu måste jag kolla hur han fått till JFB:n
 
Krillew,
Om det är ägaren till firman som gjort installationen, är det även han som har behörigheten på firman? Isf, finns det fler montörer som drar nytta av hans behörighet är jag inte säker på att jag vill komma i närheten av någon av de installationer den firman varit i närheten av.
 
Krillew skrev:
Jag tänker nu kolla hur det är gjort.
Jag gick ut i går kväll och kollade stolpen där huvudkabeln är inkopplad. Där var 3 faser samt gul/grön inkopplade den blåa hängde... nu måste jag kolla hur han fått till JFB:n
Det verkar som att han kör PEN från stolpen alltså. Vad är det för area på kabeln?
 
Den nya kabeln är 10kvadrat... Ja det är väl ok och koppla så ute i stolpen men man tycker väl att man borde markera den blåa på nått sätt...(eller klippa av den) Jag måste kolla i centralen i källaren hur det är där.. Är den blåa inkopplad där så kan ju resultatet bli att JFC blir bortkopplad om man lägger in blåa också.. Men jag måste kolla hur den är kopplad i andra ändan.. Jag återkommer med rapport...
 
Mikael_L
Den gul/gröna ska tejpas med lite blå i bägge ändarna för att markera att den är PEN-ledare.
Detta slarvas väl med rätt mycket antar jag.
Är den 10mm2 så är det annars inget fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.