OK, jag ger mej gärna. Hade av någon anledning fått för mej att tombstones pekade till block, inte filer. Sorry about that.

Jag vill passa på att förtydliga en detalj här. Som jag nämnde fungerar det inte att återskapa filer i vail genom att koppla diskarna till någon annan dator och läsa dem där. Fler och fler som testkör vail får lära sig detta den sura vägen. Det är därför som flera från ms försöker att gång på gång påminna om att vail inte är en färdig produkt ännu, och att det finns buggar kvar, så därför ska det inte användas i mer än testsyfte.

MathiasS skrev:
Inga nya uppgifter om när vail släpps i skarp version?
Hittade den här idag: http://news.cnet.com/8301-13860_3-20021119-56.html

One of the products in your universe is the Windows Home Server. The next version includes a feature that lets users back up (their information), even if they're on a Mac. How is that coming?
Muglia: It's coming and we've got a new version that's been in beta tests for a while that I think will be out sometime next year. There's a new version of that, as well as new versions of Small Business Server that are also (coming).

http://news.cnet.com/8301-13860_3-20021119-56.html#ixzz15roYeKRX

Det där var inte bra alls.

Håller med FB-kommentarerna, bara att fortsätta med gamla WHS tills dom tar sitt förnuft tillfånga, if ever..

Redigerat:
Jättekul att dom tycker att det bara är att köpa sig en ny 2TB-drive och så blir allt bra igen. Någon som vill köpa ett antal lätt begade 500 MB IDE-diskar?:@

Kan någon vänlig själ kort peka på vad som är bättre i Vail, än i befintliga WHS?

Om DE tas bort, så försvinner väl Disk-poolen, dvs. att varje hårddisk som läggs till plussas ihop med utrymmet på övriga. Vidare försvinner "duplicering". Stöd kommer inte att finnas för multimedia.

Av allt jag läser förstår jag att Vail blir en uppgradering med färre funktioner än föregångaren WHS?!

bjogul, jag är inte helt insatt i vail själv då jag ännu inte hunnit testköra betan (och nu inte ens vet om jag ska lägga pengar på hårdvara till det) men som jag förstått det så finns stora skillnader i hur man kan anpassa t.ex. den sidan som man möter när man loggar in utifrån, man ska tydligen kunna streama ut media mot nätet enklare (om man har tillräckligt bra anslutning) och mediastödet ska vara bättre. Säkerheten ska vara högre eftersom det är ett nyare OS i botten osv.
Men jag tror att vi alla tänker samma sak, att ms nu tar ett stort steg i helt fel riktning, och jag ser flera av de mest aktiva MVPs som nu blir mer och mer irriterade på dessa beslut. (En av dem har t.ex. skrivit för några timmar sedan att han skiter fullständigt i om han blir av med sin MVP-status för att han uttrycker sin åsikt om dessa beslut.)
Jag menar, personligen tycker jag att DE fungerat bra som den var, enda problemet var väl att den är för långsam. Det är ju DE som begränsat hastigheten på mitt nätverk när man flyttar stora filer.

Edit: Visst finns det andra skillnader som t.ex. hur servern kan kommunicera med klienterna, men saker som att pusha program tror jag inte riktigt är så användbart för privatpersoner.

Redigerat:
Tack för info. Jag vill inte skjuta budbäraren, dvs. dig, men det här framstår ju som helt vansinnigt. Dvs. om det är som du skriver.
Bjurran skrev:
så finns stora skillnader i hur man kan anpassa t.ex. den sidan som man möter när man loggar in utifrån, man ska tydligen kunna streama ut media mot nätet enklare (om man har tillräckligt bra anslutning) och mediastödet ska vara bättre.
Även med WHS så ska man ju kunna få åtkomst utifrån, men detta är väl - gissar jag - för de flesta en funktion som kommer långt efter att servern ska utgöra navet för de datorer som finns i hemnätverket?

Att streama media ut på nätet är ju ingen höjdare för alla oss som har ADSL. Och med spotify etc så finns ju knappt något behov av att strömma media just från den egna servern. Om det nu inte handlar om hem-filmer förstås. Men uppriktigt talat är det väl inte så många som har detta som huvudsakligt användningsområde för hemmaservern?

Säkerheten ska vara högre eftersom det är ett nyare OS i botten osv.
OK, fast säkerheten är väl inte dåligt pga DE? Dvs. det finns ju inget motsatsförhållande mellan att ha en fungerande server inåt, och att ha säkerhet utåt? Och tar man bort de saker som är grundläggande för WHS så kan man ju lika gärna köra windows 7 på servern, och dela ut mappar etc via homegroup... Också då har man ju ett nyare och därmed säkrare system. Och Microsoft slipper göra sig omaket att utveckla och underhålla ett nytt OS.
Men jag tror att vi alla tänker samma sak, att ms nu tar ett stort steg i helt fel riktning,
Absolut. Mer logiskt hade varit att bygga upp WHS så att den delar ut och kodar/avkodar material, som kunde skickas till halvtunna klienter. Och att TV-kort etc. kopplas till WHS, men kan avnjutas på HTPC:ar runtom i huset.
Jag menar, personligen tycker jag att DE fungerat bra som den var, enda problemet var väl att den är för långsam. Det är ju DE som begränsat hastigheten på mitt nätverk när man flyttar stora filer.
OK. Detta trodde jag dock bara gällde om man flyttar till servern, och materialet ska till en mapp med duplicering aktiverat.
Edit: Visst finns det andra skillnader som t.ex. hur servern kan kommunicera med klienterna, men saker som att pusha program tror jag inte riktigt är så användbart för privatpersoner
Nä. Man ska väl inte måla fan på väggen heller. Men lite besviken blir man ju. Jag sitter med en WHS som är lite småkorrupt, och hade tänkt migrera till en ny bättre server, och helst ganska snart. Nu kanske det får bli en ominstallation istället - detta känner jag dock ett starkt obehag inför, då jag inte riktigt litar på att den behåller filerna och bara fixar systemet....

Utan DE och MCE så kommer får min V1 leva så länge den känns stabil och MS patchar säkerhetshålen i den. Efter det får man nog överväga något helt annat, kanske en ReadyNAS Ultra eller annat. All viktig data replikerar vi idag till våra stationära och bärbara via DropBox.

Nu vill jag än en gån poängtera att jag själv inte använt vail, så det finns säkerligen en hel del andra fördelar också som jag inte känner till, men även jag hoppas på att någon ska informera om vad det egentligen finns för fördelar med att uppgradera. Jag känner helt enkelt inte att det finns något behov idag.
En fundering jag har är ifall det finns någon linuxdistro som kan hantera diskarna på liknande sätt som DE i whs1 gör. Just möjligheten att bara trycka i fler diskar vid behov är ju helt underbart när man slipper bråka med raid osv. Och ett förtydligande till det jag påpekade förut, DE är i mitt fall bara segt när jag skickar mycket data till servern, men detta sker ganska ofta :p

Däremot, jag kan bekräfta en sak till er som är lyckligt lottade och har snabba anslutningar var ni än sitter. Lägg in hamachi på servern och alla klienter så kan du både komma åt alla filer och ta backup på klienterna oavsett var du befinner dig. Jag tog med mig servern nu när jag är hemifrån ett tag, men de som sitter husvakt hemma hos mig kommer åt alla filmer över de 100/10 MBit som finns här. Det funkar bra.
Backupen på datorerna hemma går däremot lite för segt eftersom hastigheten upp på den adsl-anslutningen är för dålig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.