Eftersom vi tar en tidig julafton på lördag detta år så gjorde jag också som polisen. Jag slog till. Skönt att detta velande med cpu hit och dit är över. 2x2TB la jag till också....

Formfaktorn var ju väldigt trevlig, bara 139 mm x 246 mm x 253 mm. Den kan jag lätt få in i nätverksskåpet tillsammans med UPSen.

Satanigatan vad snabba dom är. Nu är paketet i stockholm och sorterat. Jag lär kunna hämta det imorgon. Verkar som att DHL inte är inblandat....

..hoppas mitt hinner med Gotlandsfärjan.. :(

..eller kanske det kommer med postflyget, det är ju företagspaket! :)

Jag hade planer på att köpa samma server på dustin, Efter att min scaleo 2205 gick sönder och jag fick pengarna tillbaka.
Men det slutade med att jag köpte en server på blocket, Ett färdigt paket med ett nypris på 5500kr för endast 2200kr.
Köpte till en 2TB från komplett för 888kr.
Sen fick jag köpa till en WHS v1 licens så det blev dyrare men jag har fått mycket mer för pengarna.
Nu har jag stoppat i mina gamla diskar från scaleon och allt är frid och fröjd.

Jag fick mitt paket på eftermiddagen, så nu finns det lite o pyssla med :)
Dustin är vassa på leveranserna kan man säga

Vad kör ni för antivirus på era whs servrar, det följer ju med McAfee. Men det framgår inte hur länge den gäller...? Ska man välja något annat?

Tycker AVAST! WHS-edition är suveränt, håller reda på alla anslutna datorer oxo.

Installerat och klart, dags att börja skyffla över data....

Fråga: Jag troddet att jag skulle kunna konfigurera en disk till att vara systemdisk och då inte ingå i diskpoolen. Det verkar inte gå?

Vetetusan om det går faktiskt, man kan ju ha diskar utanför poolen, men om det går att ha just systemdisken utanför poolen kan jag inte svara helt säkert på. Jag TROR inte att det går, men jag har inte forskat vidare djupt i det.

Såvitt jag vet kan du inte ha systemdisken utanför poolen. Den formateras på särskilt sätt med 20 GB för systemet, och resterande utgör del i poolen samt den plats filer läggs när de förs till servern. Och av det skälet ska systemdisken vara den största (eller i vart fall en tillräckligt stor) disken i servern.

Däremot kan du koppla in andra diskar och ha dem på servern men utanför poolen.

Kan bekräfta att den första logiska disken som finns inkopplad vid installation kommer att partitioneras för både sys och data. Det finns tyvärr inget sätt att komma runt det på. Däremot, ett alternativ är att sätta en riktigt liten disk som sys om man vill då datadelen blir ganska liten då och inte många skrivningar kommer att ske där, men har ej testat detta själv. Min whs innehåller just nu bara diskar med storlekarna 1 och 2 TB vardera, och jag kikar alltid på hastigheterna innan jag köper något.

Ett annat tips för er som vill få upp hastigheten en del. Jag satte i mer ram i servern förra veckan och passade då på att sätta i de snabbaste modulerna som moderkortet kan hantera. (Tänk bara på att om du har långsammare moduler installerade redan måste dessa tas ur, annars sjunker hastigheten även på de snabba minnena). Har 4 GB totalt i den nu, och det skyfflar data betydligt snabbare. Vanliga saker som att kopiera över stora fotoalbum går blixtsnabbt, men även saker som att via xboxen bläddra igenom mediaarkivet går oerhört mycket snabbare nu.

Funderar också på en HP X310. Vilka 2TB diskar har funkat för er?
Såg att Dustin hade bra pris (799 kr) på WD CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB.
Kan det vara något?

Bjurran skrev:
Kan bekräfta att den första logiska disken som finns inkopplad vid installation kommer att partitioneras för både sys och data. Det finns tyvärr inget sätt att komma runt det på. Däremot, ett alternativ är att sätta en riktigt liten disk som sys om man vill då datadelen blir ganska liten då och inte många skrivningar kommer att ske där, men har ej testat detta själv. Min whs innehåller just nu bara diskar med storlekarna 1 och 2 TB vardera, och jag kikar alltid på hastigheterna innan jag köper något.

Ett annat tips för er som vill få upp hastigheten en del. Jag satte i mer ram i servern förra veckan och passade då på att sätta i de snabbaste modulerna som moderkortet kan hantera. (Tänk bara på att om du har långsammare moduler installerade redan måste dessa tas ur, annars sjunker hastigheten även på de snabba minnena). Har 4 GB totalt i den nu, och det skyfflar data betydligt snabbare. Vanliga saker som att kopiera över stora fotoalbum går blixtsnabbt, men även saker som att via xboxen bläddra igenom mediaarkivet går oerhört mycket snabbare nu.
Lite intressant att höra att du märkt skillnad. Jag satsade redan från början på en iaf relativt tilltagen burk med en 3,2GHz dualcore och 4GB RAM, rejält snabb sådan också. Det var till viss del för att vara på säkra sidan om jag skulle uppgradera till Vail när det väl skulle komma i framtiden. Nu ser ju tyvärr Vail inte ut att bli aktuelt, men det känns bra att det kanske iaf är någon liten prestandaskillnad mot mer moderata spec's för en WHS.

Tycker dock fortfarande att mediabläddringen är lite för seg, är lite galen när det gäller just prestanda/lag/väntetider mm när det gäller datorer (surfburken är t.ex. en 4,5GHz quadcore med 12GB ram :p ). Tyvärr har jag i dagsläget bara 100mbit nät bort till just min htpc, tror ni det finns något att vinna på att gå upp till gigabit där just i fråga om mediabläddring mm?

Ni som redan har fått era X311 maskiner och provat:

Hur verkar HP:s alla tillägg till WHS? Datortillverkare är ju väldigt förtjusta i att lägga till en massa bjäfs som slöar ner maskinen i onödan. Funderar på att installera vanlig standard WHS istället.

Skall man göra något åt systemdisken så skulle det väl i så fall vara att sätta in en SSD på ca 80-100 GB.

Nu fick jag mej själv sugen på en sådan här.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.