Paul, jag gick på en nit. Trodde på skriverier i stället för att kolla. Återstår besiktningsman och gå den rättsliga väggen.

falegname
margareta7 skrev:
Trodde på skriverier i stället för att kolla.
Det är detta som är det stora problemet med klåpare.
Dom lägger ut fina hemsidor och har "bra" priser, kallar sig för hantverkare och river av privatpersoner mängder med pengar.

Det märkliga är att man tycker att det funnits miljoner av varningsraketer i luften ett flertal år med forum som detta och på senare tid program i tv. Men det verkar ju inte hjälpa!!

Dessa låga priser lockar för mycket, man vill så gärna flasha med ett fint badrum och tror sig komma göra det med ett billigt pris tills verkligheten kommer ikapp.

falegnane, det var inte lågt pris. Det var pris som flera andra hantverkare tar, t.o.m certifierade.

Vi hade besiktningsman idag. Det kom även 3 från firman. Besiktninsmanen var kanppt intresserat att konstantera felen. Utan att kolla att det finns bakfall pratade han med firmaman hur ska de åtgärda det. Jag sa till honom att han ska kolla först det för att jag vill ha det i rapporten. Då gick han och hämtade jätte lång vattenpass. Med det kunde han bara mäta fallet mellan en del av badrummet och brunnen och det var ok. Men för att konstantera alla ojämnheter fick han låna min stållinjal.
Angående underlag på väggarna: hantverkaren erkände att han har skrappat tjära, det gick att skrapa. Resten och färgen fich han lämna på väggarna för han bedömde att det är ok. Får hantverkaren bedöma såna saker? Det är ju emot Bostiks rekommendationer.
Sen påpekade jag alla estetiska fel. Jag har tidigare bifogat några foto. Besiktningsmanen sa att det är fackmanamässigt. Fulla fogar mellan golv och vägg var det inte heller nåt fel på, de var ok. Skadade plattor vid mosaiken vill de åtgärda genom att lägga mer fog för att dölja det.
Fogarna som är inte i linje är också ok. Jag påpekade för besiktningsmannen att hantverkare ska följa även regler för det estetiska. Då blev han ledsen och avsagt sig uppdraget för att ja ifrågasätter hans kompetens.

Hade sån känsla att historien upprepar sig.
En gång pratade jag med Bostik och de sa att bakfall skall åtgärdas genom att riva allt och bygga på nytt. Efter att han snakade men firman ändrade han sig och sa att det är helt ok att bytta de plattorna.
Försäkringsmannen sa samma sak. Efter att de pratade med firman ändrar sig.
Nu är det beskiktninsmanen som verkade gå mer firmans ärende.

Tidigare juristen jag kontaktade sa att firman har inte våtrumsbehörighet och det diskvalificerar de att avhjälpa felet. Nu bakar de också. Det verkar tt det påstående är dragen från luften.
Vet nån om det stämmer? Finns såna bestämmelser?

Jag är helt snurrig och vet inte hur ska jag gå till väga.

Ja, jag har läst den.
Hantverkaren vill åtgärda bakfall genom att lyfta plattor och skarva tätskikt. Det är rollad tätskikt. Har frågat Bostik och de tycker det är ok men de måste ha 10 cm ren tätskikt fär att överlappa det. Blir det inte helt rent så kan uppstå vattenskada. Så det gäller att göra det noga. Hur han fixar det är en annan fråga. Det finns mindre gropar på andra ställen också.

Vill tilläga att besiktningsmannen inte var intresserad av golvbrunn. Läste att det är jätte viktigt men han tittade på golvbrunn när jag påpekade för honom strax innan han skulle gå.
Jag ifrågasätter stark hans kompetens.
Estetiska fel: en del går det att fixa andra inte.

Återstår underlag för tätskikt på väggarna. Jag tycker att det är grov fel. Ringde igen till Bostik och frågade de. Han sa att det är absolut inte accepterat. Väggarna ska vara fria från allt eller ska man sätta våtrumsskivor.

Man ska reklamera fel utförd tjänst inom 2 månader. Snart går ut de 2 månaderna. Och jag står på samma ställe.
Jag kanske låter de göra golvet och det som går att fixa och resten reklamerar jag hos ARN.

Medan de åtgärdar det ska jag göra foto.

Har nån bättre förslag?

Thomas59
Bedrövligt. En besiktningsman som inte kan reglerna och låter hantverkaren påverka besiktningen låter allvarligt. Kanske var han polare till hantverkarföretaget. Branchen är liten ibland. Det är ju fördj-ligt att man ska behöva vara expert själv för att kunna sätta emot dessa miff-n. Jag skulle ha kört ut besiktningsmannen. Betalning hade han kunnat glömma.

Då man läser din beskrivning får man intrycket att besiktningsmannen helt enkelt var dåligt påläst (alt lite erfarenhet eller båda dessa) och inte orkade/kunde ta diskussionen med de tre vise männen (hantverkarna alltså). Det har jag sett några exempel på och man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Jag skulle aldrig låta hantverkarna närvara vid själva besiktningen. Dom får gärna dyka upp efter besiktningen för att ta del av besiktningsmannens anmärkningar. Någon diskussion mellan besiktningsmannen och hantverkarna angående hur ev fel eller brister ska åtgärdas skulle jag inte heller tillåta. Det har inte besiktningsmannen med att göra. Han ska besiktiga punkt slut.

Jobbig situation. Reklamera besiktningen och ta dit en annan (kompetent) besiktningsman.

Jag trodde att han var kompetent. Han är från OBM Gruppen och det är nog de BKR rekommenderar.
Det verkar så att matchen var redan avgjord innan den började.
Jag ska nog göra de förbättringar så att jag kan duscha i något bättre badrum. Sen ska jag överklaga väggarna hos ARN.
Till det behöver jag inte besiktningsman, men jag har bevis i form av skriftlig erkännande från firman, foto med datum.
Jag har också begärd från firman en skriftlig godkännande från Bostik att de accepterar färg och tjära som underlag.

Besiktningsmanen hade inte heller nån fuktmätare. Besiktningsman från Länsförsäkringar hade en och det var det första han gjorde, kollade fukt.
Det är jätte jobbigt.

Jag har också fått en kursintyg som hantverkare har genomgått. Det är en kurs gjord av Bostik gällande våtrumskonstruktion. Det jag reagerar är att det finns namn på kursledare men ingen underskrift. Ska det inte vara underskrift på en kursintyg? Annars vem som helst kan mixtra ihop en sån intyg. Nu är jag kanske lite överkänslig men jag kan inte lita på firman för de vill reda sin skin.

Redigerat:
Jag kan för lite om dessa problem.

Men hörde nåt om "Överbesiktning"?

Kan det tillämpas här?

Det här var ingen besiktning för besiktningsmanen blev sur avsagt sig uppdraget.

Nu skriver jag reklamation till ARN.

Upptäckte ännu en sak som oroar mig. I sin egen "kvalitets dokument" skriver firman att de använde fuktspärr och tätskikt 1. Bostik kräver för att konstruktionen ska vara enligt BBvs regler så ska man använda både tätskikt 1 och 2. Monteringsanvisningar måste följas. Det firman skriver stämmer inte heller för tätskikt 1 har en ljusröd färg och tätskikt 2 är vit. Så det verkar att han rollade bara tätskikt 2.
Det verkar vara slarv för hela slanten.

Jag undrar hur applicerar man fuktspärr? Ska man rolla i hela badrummet på en gång eller först fuktspärr på väggarna och tätskikt på väggarna. Och sen fuktspärr på golvet och tätskikt på golvet?
Jag ser ingen fuktspärr på golvet när han men på väggarna rollade han tätskikt.
På bilden finns redan tätskikt medan på golvet är fortvarande betong.

• P1010487.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
margareta7 skrev:
Nu skriver jag reklamation till ARN.

Upptäckte ännu en sak som oroar mig. I sin egen "kvalitets dokument" skriver firman att de använde fuktspärr och tätskikt 1. Bostik kräver för att konstruktionen ska vara enligt BBvs regler så ska man använda både tätskikt 1 och 2. Monteringsanvisningar måste följas. Det firman skriver stämmer inte heller för tätskikt 1 har en ljusröd färg och tätskikt 2 är vit. Så det verkar att han rollade bara tätskikt 2.
Det verkar vara slarv för hela slanten.
.
Använde sig de inte av VTv/g10-systemet? Då ska de inte använda tätskikt 1 och 2 utan Membrane istället, dvs den hink som som står på pallen på din bild.
http://www.bostik.se/News/~/media/Sweden/Tatskikt/VTv10_VTg10_0610_lr.ashx

Bostik har ett egen kvalitetsprotokoll som man kan fylla i när man är klar.
http://www.bostik.se/utils/download.aspx?mid={379CDEA0-C807-417E-8B19-4FE4BE5ED81A}

Redigerat:
Märkte det också att han använde Membrane. Jag har utgått från det som står i kontraktet: VTv6 och VTv4.
Han har ändrat det utan att informera mig om det.
Kräver Bostik att hantverkare fyller i en sån dokument och lämnar det till beställaren?

Tror inte VTv4 och Vtv6 är godkänt med de nya reglerna. När jag gjorde mitt badrum för någon månad sen rekommenderades VTv10 och VTg/g F.

Eftersom jag inte är BBV-behörig (gjorde badrummet själv) så kan jag inte fylla i deras dokument istället använde jag egenkontrollen som dokumentation tillsammans med diverse foton. Egenkontroll är det upp till beställaren/byggherren att kontrollera och dokumentera.

Så här skriver Bostik om egenkontrollen.
Hur säkerställs att arbetet är rätt utfört ?
Bostiks monteringsanvisningar måste följas och angivna produkter ska användas vid uppbyggnad av konstruktionen. Endast då anses arbetet vara utfört i enlighet med BBV:s regelverk. Det är viktigt att följa Bostiks anvisningar, förpackningstexter
och tekniska datablad vid användningen av de ingående produkterna i monteringsanvisningen. För mer info, kontakta din återförsäljare av Bostiks produkter eller besök hemsidan www.bostik.se.

Kvalitetsdokument enligt BKR reglernas Bilaga A ska utfärdas av behörig entreprenör och överlämnas till beställare och nyttjare/-boende efter färdigställt arbete. Dokumentet ska vara undertecknat av våtrumsansvarig arbetsledare. Det ska
tillsammans med aktuell monteringsanvisning för det godkända tätskiktsystemet överlämnas till beställare och nyttjare/boende när arbetet är slutfört.

Kopia av kvalitetsdokument och monteringsanvisning för det av Byggkeramikrådet godkända tätskiktsystemet arkiveras för egen dokumentation och för att kunna uppvisas i samband med kvalitetsöversyn.
Som komplement till ovanstående Kvalitetsdokument kan Egenkontroll för Bostiks godkända Tätskiktsystem fyllas i.

Redigerat:
Hur kan man åtgärda sånt här?

• P1010686.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.