Hur har det gått med detta? Vill trådskaparen upplysa nyfikna om status idag? :)
 
Jag har anlitat en jurist men det går jätte trögt. Mest är det väntetider på svar.
 
Nu har det gått ett år och vi står fortvarande på rutan 1.
Under tiden har vi anlitat en jurist som visade okunskap i hela sin prakt. Efter 3 månader har vi bytt till en advokat.

Det visade sig också att vi har mååånga bomkakel.
Entreprenören postådd att det är troligvis bom i väggarna. Besiktningsman dementerade det.
Så entreprenören ändrade sig oc sa att det är plattor som låter så.

Nu har vi kommit överens att de ska ta 2 plattor för att fastställa orsaken.
Men...de vill att vi vistas inte i badrummet mellan de håller på. De vill utföra sitt jobb seriöst och vi ska hålla sig undan. Annars avbryter de arbetet omedelbart.

Min eftertanke är att seriös företag hade erbjudit oss möjlighet att titta då och då för att vi skulle övertyga oss att allt är som det ska. De vill göra det i smyg. Mina konspirationstankar går åt hållet att de kan slipa kakel helt och hållet och det blir inga kakelbittar att titta på. Och sen säga att allt var ok med plattan.

Om tätskiktet fastnar inte på tjäran så borde tätskiktet lossna.
 
Det är säkert fel fall på golvet i Maragretas dusch, men man ska ha klart för sig att den typen av duschdörrar aldrig är täta och enligt min mening bara ska användas till gästduschar och i speciella fall, när en "riktig" duschhörna (med metallist på golvet som dörrarna tätar mot) inte går att använda. De är mer att betrakta som en snyggare form av duschdraperi. Jag har båda typerna i mina badrum och den med list på golvet är helt tät, medan den som bara har en mjuk plastlist som ska täta mot golvet alltid läcker ut när man spolat vatten på insidan, trots att mitt golvfall fyller alla branschkrav. Det var extrem utrymmesbrist och krav på specialmåttbeställd duschdörr som gjorde att jag valde den sämre dörrkonstruktionen i min gästtoa med dusch och där kan man leva med det, men där man duschar, kanske flera personer varje dag, tycker jag att det är oacceptabelt.
 
Hej,

Här ser man vilken olika syn man kan ha på produkter. Jag har två duschställen med duschdörrar, ena stället är fallet bra och aldrig några problem med dörrarna, på andra stället sämre fall men fortfarande inget större problem.

Min slutsats, är badrummet korrekt utfört så är detta en perfekt och snygg konstruktion för ändamålet som dessutom är lätt att hålla ren. Ta bara bort gummilisten och lägg i tvätthon med ajax då och då, arbetstid ca 5 min så håller dörrarna sig som nya väldigt länge.

Jag håller med om att duschkabin är så tätt och bra ur säkerhetssynpunkt, men de flesta jag ser då och då har massa smuts överallt och är badrummen riktigt gjorda med dagens tätskiktsdukar så är det ingen fara att de skulle stänka ut nån droppe då och då.

Mvh
Bambi
 
Till trådskaparen,

Vad säger er advokat och besiktningsman om att de vill jobba i smyg? Jag vet att de har rätt att få chansen att rätta till sina misstag men det är väl ändå lite väl avslöjande strategi i mina ögon, i ett sånt här tvistigt läge får de finna sig i att alla inblandade parter är intresserade om hur det ser ut bakom?

Men jag hoppas och tror(vet!) att din besiktningsman och advokat kan detta bättre än mig :)

Lycka Till
Mvh
Bambi
 
Bambi skrev:
Till trådskaparen,

Vad säger er advokat och besiktningsman om att de vill jobba i smyg? Jag vet att de har rätt att få chansen att rätta till sina misstag men det är väl ändå lite väl avslöjande strategi i mina ögon, i ett sånt här tvistigt läge får de finna sig i att alla inblandade parter är intresserade om hur det ser ut bakom?

Men jag hoppas och tror(vet!) att din besiktningsman och advokat kan detta bättre än mig :)

Lycka Till
Mvh
Bambi
Besiktningsmannen tycker att nedmontering av plattor är helt onödig då han anser att bom orsakar dåligt vidhäftning.
Advokaten skrev till de att vi vill ha möjlighet att inspektera underlaget. Mailen går fram och tillbaka.
De har inte svarat på det.
De vill även själva välja en platta för att kolla, inte de vi väljer.
Entreprenören påpekar i varje e-mail att han ger 10 år garanti (så vi borde hålla käften och inte ställa orimliga krav att bytta så många plattor - min tolkning). Han ger ingen garanti. Reklamationsrätt enl. KTL kallar han för garanti.

I nuläget de ska inte åtgärda alla fel bara kolla bomplattorna för att sen erbjuda en lösning.
 
Då jag själv ligger i stargroparna för en badrummsrenovering söker jag så mkt info jag bara kan. Angående läckage ifrån duschhörnor så fick jag förklarat för mig att fallet bör börja ca 100mm utanför dörrarna och sedan falla med 10 mm på en sträcka av 200 mm in i duschhörnan. Alltså ett kraftigt fall 100mm utanför hörnan till 100mm in i hörnan. Därefter kunde fallet plana ut mer normalt mot golbrunnen.

Detta skulle göra att vattnet hade svårt för att leta sig ut i fogarna. Om det hjälper i verkligenheten har jag ingen aning om men jag får ju lita på han som har ritat upp mitt badrum.

Ni har kanske andra tips och lösningar på problemet...:)
 
Idag har det kommit 2 chefer och plattsättaren och besiktningsman. Byggarna knakade på bomplattor och kom fram att det finns inte några bomplattor. De skulle ta ner 2 plattor för att undersöka orsaken. De sa att de inte ska ta ner några plattor för det är väggarna som bommar. Fast det hörs tydligt att det är plattorna. De blev arga på oss och så gick de hem. Jag misstänkte att de hittar på nån ursäkt för att slippa ta ner plattorna.
Advokaten ville hela tiden att vi förlikas men nu den möjlighet gick förlurat. Återstår bara att stämma de.
 
Hur kan ni, alltså både besikningsmän och ni själva, avgöra var det är bom bara genom att knacka?
Köpte ni in hela jobbet? alltså både rivning och återställning av samma företag?
Om ni gjorde det så är det ju upp till firman att kolla så att väggarna inte har bom i putsen.
Har ni köpt in tjänsterna separat så är det plattsättarfirman som har övertagit ansvaret när dom började.
 
Som jag minns det så tätskiktades det ovanpå tjära vilket då troligtvis är anledningen till att det släpper...

Finns nämligen inget som fäster på detta skit så det SKA avlägsnas vid renovering...
 
nino skrev:
Hur kan ni, alltså både besikningsmän och ni själva, avgöra var det är bom bara genom att knacka?
Köpte ni in hela jobbet? alltså både rivning och återställning av samma företag?
Om ni gjorde det så är det ju upp till firman att kolla så att väggarna inte har bom i putsen.
Har ni köpt in tjänsterna separat så är det plattsättarfirman som har övertagit ansvaret när dom började.
Vi köpte totalrenovering av en firma, både rivning och allt annat (utom inredning).

Besiktningsmannen konstanterade att det är bom genom att knacka på plattorna. Han säger inte vad är orsaken till bom, bara att det är bom. Därför byggarna skulle undersöka varför är det bom genom att ta bort 2 plattor.

Nino, antyder du att bom skulle inte föreligga alls om väggarna/ underlaget hade varit rätt förbered?
 
Redigerat:
Man hör ju såklart att det är bom men jag tror inte att man kan avgöra var det är bom.

Om allt är rätt gjort så är det klart att det inte ska vara bom.

Om man har tätskiktat på tjära så släpper säkert duken / folien från det och det blir bom eller rättare sagt så släpper duken... och man får ett bomljud
 
nino skrev:
Man hör ju såklart att det är bom men jag tror inte att man kan avgöra var det är bom.

Om allt är rätt gjort så är det klart att det inte ska vara bom.

Om man har tätskiktat på tjära så släpper säkert duken / folien från det och det blir bom eller rättare sagt så släpper duken... och man får ett bomljud
Lär ni det på BKR:s utbildning? Eller kan jag hitta nånstans information om bom och orsaker?

Det betyder att byggarens påstående att det är bom i väggarna befriar honom inte från att ta ansvar för bom som sitter i väggarna om det skulle vissa sig att plattorna har tillräckligt vidhäftning?

Fast jag har hittat 2 foto där man kan se att en bit av kakel har inte fix under. Kan inte bifoga foto för byggaren syns på det.
 
Redigerat:
nino skrev:
Man hör ju såklart att det är bom men jag tror inte att man kan avgöra var det är bom.

Om allt är rätt gjort så är det klart att det inte ska vara bom.

Om man har tätskiktat på tjära så släpper säkert duken / folien från det och det blir bom eller rättare sagt så släpper duken... och man får ett bomljud
Bifogar lite sämre foto på brist på fix och färdig tätskikt.
Hur ser tätskiktet ut? Ska det vara så flammigt eller tyder de på otillräckligt mängd av membrane?
 
  • P1010498.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010491.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.