Vad jag vet så är det inte godkänt med enbart rollat tätskikt när man har skivmaterial i badrummet men Bostik är kanske annorlunda... och tyvärr orkar jag inte kolla upp detta just nu.
Dock tror jag inte att de heller är godkända med rollat tätskikt i detta fallet.
 
De har inte monterat några skivor bara rollat tätskikt på lätt betong utan att avlägsna färg och tjära.

Men jag undrar om skadar på karmen går det att åtgärda? I det svarta hållet finns en remsa med målat tätskikt som är lös.
 
Thomas59
margareta7 skrev:
Hur kan man åtgärda sånt här?
Genom att göra om - tyvärr! Plattsättning i våtrum är ju lite binär. Antingen blir det rätt eller så blir det fel enligt våtrumsreglerna. Någon glidnade skala finns egentligen inte. Det gör också att det i stort sett enda sättet att rätta till fel är att göra om (allt!). De nya dukbaserade tätskiktsmaterialen ger dock vissa möjligheter att rätta till brister i tex finish. Tyvärr uppfattade jag det som att du hade ett rollat tätskikt och då är det kört=gör om allt. Plattsättarna brukar dock vifta bort detta och glatt föreslå "fullösningar".

Det ser ju inte bra vilket är illa nog. Plattorna verkar inte linjera och tröskelinpassningen i dörrkarmen är ju en katastrof men det kanske inte ingick i uppdraget. Sen verkar det inte finnas något tröskeluppvik, vilket är en direkt felaktighet, men jag kan ju se fel förståss.
 
Vet inte vad är det tröskeluppvik. Mellan golvet och tröskeln finns 1,3 mm mellanrum. I det mellanrummet är nog en remsa nedkladdat med fog eller nånting. På vissa ställen viker det sig så det är inte fast.
Jag förberädder mig för de fulla lösningar och måste veta vad som går att göra och vad som inte går att göra. Samlar också på bevis till ARN.

Tack vare dig Thomas, Paul och andra vet jag ganska mycket nu och man kan inte driva med mig hur som helst.
Du upplyste mig om det med 10 års garanti som är en stor bluff. När jag sa till firman att jag tänker överklaga nu så blev han paff.

Tröskeln har vi beställd. Dörrkarmen verkade vara i bra skikt innan. Men om under arbetets gång märkte han att karmen är dåligt så skulle vi så klart bytta det. En seriös hantverkare skulle aldrig montera tröskeln utan att påpeka att karmen är i dåligt skikt. Målning av dörrkarmen har vi inte beställd för jag är noga och vill måla det själv. Jag är en pedant när det gäller såna arbeten.
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Vad jag vet så är det inte godkänt med enbart rollat tätskikt när man har skivmaterial i badrummet men Bostik är kanske annorlunda... och tyvärr orkar jag inte kolla upp detta just nu.
Dock tror jag inte att de heller är godkända med rollat tätskikt i detta fallet.

Nu vet jag inte om vi i detta fall pratar om skiv- eller massiv konstruktion men i skivkonstruktion och Zon 1 måste man använda Bostik VTv/g systemet med duk. I Zon 2 får man använda VTv/g 10 dvs rollat
 
margareta7 skrev:
De har inte monterat några skivor bara rollat tätskikt på lätt betong utan att avlägsna färg och tjära.

Men jag undrar om skadar på karmen går det att åtgärda? I det svarta hållet finns en remsa med målat tätskikt som är lös.
Jag tyckte bara det såg ut som att väggarna bestod av skivmaterial när man tittar in i hålet där inspektionsluckan ska sitta... :rolleyes:

Väggar av skivmaterial och träbjälklag kräver foliebaserat tätskikt !



skuggan_pm skrev:
Nu vet jag inte om vi i detta fall pratar om skiv- eller massiv konstruktion men i skivkonstruktion och Zon 1 måste man använda Bostik VTv/g systemet med duk. I Zon 2 får man använda VTv/g 10 dvs rollat
Det framgår ju inte helt klart heller men då är alltså Bostiks regler likvärdiga de andra jag känner till i alla fall... :)
 
Har hittat undersökningar som Sveriges Tekniska Forskningsinstitut har gjort för att kartlägga orsaker till vattenskador i badrummet. Många foto, intressant läsning.
http://www.fuktsakerhet.se/sv/fakta/Documents/SP rapp2010_05 vatrumsgolv.pdf

Vi har frågat vicevärden och han sa att i våra badrum finns bara betong och lättbetong.
Det är ett hus från 60 talet. Vet ej om de brukade ha skivor eller är det lättbetong.

Inne i luckan, på kanten är inte målat med tätskikt, bara runt om. Är det rätt?

Nu förstår jag inte...
Man får inte bryta tätskiktet nånstans och här är det stor avbrott i tätskiktet.
Toastolen står jätte nära inspektionsluckan och jag spolar toastolen då och då. Och där är ju inte tät.

Hur brukar du göra Paul?
 
  • P1010492.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Personligen förstår jag inte vitsen med att spola vatten över toalettstolen så jag har tyvärr ingen vettig förklaring till dig i detta fall.

Man måste ju ha en inspektionslucka och då måste man ju ha ett hål i tätskiktet för densamma och detta är väl dessutom i våtzon 2 som i normala fall inte utsätts för vattenbegjutning om man nu inte får för sig att spola vatten ditåt med duschen, men då får man ju undvika detta i sådant fall.

Någon annan lösning finns ju inte då trolleri inte fungerar i verkligheten.
 
Spola toaletten? Är Margareta7 ett troll?

Och om inte, var får man tag i en sån duschslang?
 
Jag har en liten handdusch vid vasken som hör till Orsas blandare. Jag spolar hela badrummet, inklusive toa av higieniska skäl.
 
  • P1010549.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
margareta7 skrev:
Jag har en liten handdusch vid vasken som hör till Orsas blandare. Jag spolar hela badrummet, inklusive toa av higieniska skäl.
Min hustru gör samma sak. Jag tycker inte om det. Fick byta laminatet framför WC 2 ggr pga den reste sig i skarvarna. Fukten följde ned längst dörren ut.
 
Ja ja... alla städar vi på olika sätt och jag städar inte alls... Ha ha ha...

Dock kan jag tycka att det går att städa ordentligt och hygieniskt utan att spola vatten överallt i badrummet för man spolar ju knappast resten av bostaden liksom...

Dessutom när man nu har en inspektionslucka vid toalettstolen så går det ju bara bort bort bort !
 
Du kommer aldrig få en sådan lösning helt tät, det är bara möjligt med plastmatt. Det hjälper ju inte dig nu, men när ni ska ha den lösningen i era hem, så se till att få brunnen så långt in i hörnet som möjligt (20*20) från vägg så att fallet blir bra så rinner det ut mindre, men tätt blir det aldrig (nästan aldrig). / rörmockare
 
Hittade intressant information på GVKs sidan:
Vad är skiljer GVK från BKR?

Svar: GVK är en stiftelse med åtta, huvudsakligen bostadsorganisationer, som stiftare. De verkar för att minska vattenskadorna i våtrum med kakel, klinker eller plastmatta som ytskikt. GVK sätter de boende i centrum, således accepteras ingen leverantörspåverkan i GVK. Byggkeramikrådet är ett aktiebolag som ägs av leverantörer och plattsättningsentreprenörer. Organisationerna ger ut branschregler vilka är praktiska tillämpningar av de myndighetsföreskrifter som Boverket ger ut.
 
Dr.L skrev:
Du kommer aldrig få en sådan lösning helt tät, det är bara möjligt med plastmatt. Det hjälper ju inte dig nu, men när ni ska ha den lösningen i era hem, så se till att få brunnen så långt in i hörnet som möjligt (20*20) från vägg så att fallet blir bra så rinner det ut mindre, men tätt blir det aldrig (nästan aldrig). / rörmockare
Njae...

Du måste väl ha inspektionsluckan än om du kör med plastmatta så det förstår jag inte. :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.