När plattsättaren började med tätskiktet så har han godkänt underlaget, är det ett underlag som inte är ok så ska man inte börja tätskikta.

På först bilden kan jag inte se något direkt fel, bara att det är ovanligt med snöre men plattorna ser ut att vara rätt stora så då kan det vara enklare med snöre.

På andra bilden ser det iaf ut som om alla manschetter, hörn och golv/vägg vinkel är ok.
Om det är för lite gummi på kan jag inte avgöra då jag aldrig använt det där tätskiktet.
Men jag vet att iaf en leverantör av tätskikt sa till mig att om man drar ett steck med tuschpenna så ska det inte synas när rätt mängd gummi är pålagt, MEN det gäller säkert inte alla tätskikt.
 
Vad det gäller stora plattor 25x45 ska de dubbellimmas eller får man göra som man vill?
Det står Byggkeramikhandboken så här:
"Plattor med stora format (≥25×25 cm) ska monteras med metod som säkerställer full bakfyllnad av fästmassa, till exempel dubbellimning".

Det var en diskussion med byggarna och det verkade som om de visste inte vad jag pratar om när jag nämnde dubbellimning.
Hur jobbar ni med stora plattor?
 
Vad är det för fel på plattorna? har någon lossnat?
vad är problemet egentligen? du började ju tråden med att vattnet rann ut, nu är du i plattor med ev. bom...
 
Jag beskriver fortsatta problem. Det finns nämligen minst 23 bomkakel. Det konstanterade besiktningsman. Men det finns flera, bakom handdukstorkare, skåp, spegel som jag kanackade fram. Det blir 28-30 plattor.
De har inte spruckit, bara är bom.
 
Hur slutade det hela...?

Efter 2 år av klagande företaget bestämde sig, att göra om badrummet. Droppen var tre rader med spruckna och flera missfärgade kakel inne i duschen. Då hade de nån att skylla på: det blev ju fel på kakel!
De har hämtat killen från CC Höganäs, som var deras syndabock. Och plötsligt från mycket otrevliga typer blev de mycket söta och fjäskande. Vi blev bjudna till deras lokaler, för att välja nya kakel och klinkers och fjäskade så att det blev lite obehagligt.

Det som var under kakel, när de rev ner var rena skräcken.
Kakel knappt satt fast på väggen.
All tjära och färg satt kvar.
Det fanns ingen fuktspärr (den rosa vätska,) bara membrane.

Vi kollade noga varje moment i renoveringen. Så till slut fick vi en ny badrum rätt gjord.

Några månader senare gick företaget i konkurs. Efter 22 år på marknaden.
 
  • Gilla
bonnier och 1 till
  • Laddar…
Vad skönt att ni fick ett nytt badrum iaf :) Trots att det tog tid
 
fredri_k
Vilken resa!!! Underhållande tråd, alltid kul att se början - slut. Skönt att det löste sig!!!

"fisklukten" borta och silverfiskarna med? Blev fallet bra också mot brunnen?

Skönt att du stod på dig, skumt med besiktningsmannen och alla svar du fått från tillverkare / normer som verkat "ändra sig" hej vilt :wow:
 
Kul med återkoppling, alltid intressant att få reda på hur saker och ting gick till slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.