Hej.
Ser att en fråga som ofta dyker upp är "hur sågar jag upp för en diskho/häll" på enklast sätt.
Idag fick jag åka ut på ett snabbjobb för att installera en ikeadisko i en ikeabänkskiva 30mm.
Så vad passar inte bättre än att jag delar med mig av, "hur gör snickaren".
Tidsåtgång från 30-120min beroende på hur pass händig du är från grunden.
1 - (viktigaste punken) Mät hellre 3 gånger för mycket, än en gång förlite. Kan bli dyrt!
2 - Börja med att uppskatta var innerkanten på skåpstommen är och sätt en tejpremsa (gul eller orangea byggtejpen med svagt lim) tvärs över bänkskivan, i detta fall är det laminat.
Om du har känslig obehandlad eller lätt inoljad träbänskskiva, använd hellre den blåa,gula,rosa målartejpen som har det svagaste limmet av dem alla. Låt inte tejpen sitta kvar för länge, den kan dra bort träfibrer om du har för stark tejp och låter den sitta kvar över natten. Detta skall göras på 30-120min.
3 - Markera med penna på tejpen var du har innerskåpväggarna
4 - Mät från kanten på bänkskivan till markeringarna. Överför måtten till ovansidan där du tejpat. Hade du dåligt ögonmått, tejpa mer tejp så att du kan rita på tejpen.
5 - Ta reda på hur långt in diskon/spishällen ska sitta från bakkant på bänkskivan. Står alltid i medföljande monteringsanvisning till din produkt. I detta fall är det vanligast att ikea har 50-55mm från bakkant. Rita på tejpen och få ut strecket för bakkanten.
6 - Lägg diskhon/hällen upp o ner efter vänstra strecket, detta är det enklaste sätter att få ut mitten.
7 - Mät från kanten på diskhon/hällen till kantstrecket. i mitt fall blev det 106mm.
8 - Dela måttet du får i hälften. då har du fått ut diskhons centrum och får ut samma mått på båda sidor utan strul och huvudbry. Man ska jobba enkelt och inte göra det svårare än vad det är.
Flytta nu diskon och måtta in den efter strecket. I mitt fall 53mm
9 - Nu när diskhon ligger på plats i sidled och i bakkant, är det bara att tejpa vidare i framkant.
Rita nu runt hela diskhon på tejpen som sitter.
10 - Nu när du har ritat konturen av diskhon/hällen så läser du hur mycket du skall förminska hålet.
Vanligtvis är det 10mm på alla produkter. Men läs vad som gäller för just dig.
Rita nu nya streck 10mm innanför konturerna.
11 - Borra nu med en 10mm borr i alla fyra hörn. Se till att hålet precis nuddar kantstrecken
12 - Ta fram valfri såg. I mitt fall när det är spånskiva använder jag nästan uteslutande sticksåg. Det går fortast, enklast, och du ser bäst. Är det pianolackad skiva eller kompositmaterial använder jag sänksåg och skena. Sticksågen skall ställas in så den INTE pendlar fram och bak. Då slipper du urslag och fula kanter. NYTT sticksågblad gäller ALLTID när det ska sågas för ho och häll.
Såga från hål till hål efter kanterna.
13 - Skruva fast en bräda tvärsöver kanterna. Det ser till att biten inte dunsar ner när du sågat klart.
Och att du kan koncentrera dig på att såga snyggt och rakt.
14 - Börja såga bakkanten.
Sätt ner sågen i 10mmhålet och såga bakkanten
15 - Såga framkanten
16 - Nu är hålet klart. Lyft ur biten.
17 - Damsug och gör rent och prydligt.
18 - Kontrollera att hon/hällen passar.
19 - Förbered för att silicona sågsnittet i spånskiva/trä.
20 - Dra en siliconsträng i mitten runtom alla snitt.
21 - Massera in siliconet i ändträt. Kladda inte runt uppe på skivan. Nu har du vattensäkrat skivan och den kommer inte svälla om det kommer in vatten mellan ho och skiva.
22 - Knäpp fast på monteringsbeslagen på diskhon. Klistra även på ljuddämpningsmattorna som följer med din diskho. Kontrollera även om det sitter färdigmonterad tätningslist. Sitter det färdig tätningslist monterad, behöver du inte silicona kanten på diskhon och mot bänskiva. Saknas det tätlist MÅSTE du silicona mellan metallkanten och bänskivan
23 - Sänk ner diskhon i hålet. Kladda inte runt i siliconet.
24 - Skruva fast beslagen. Rätta till diskhon så den ligger rakt och prydligt jämtemot kanterna
25 - Klar. Passa på och njut av synen och ta en kopp kaffe med frugan,älsklingen. Eller klappa dig själv på axeln och säg, fan va jag e bra och glädjs åt tanken att du sparat in 1000kr =)
Ser att en fråga som ofta dyker upp är "hur sågar jag upp för en diskho/häll" på enklast sätt.
Idag fick jag åka ut på ett snabbjobb för att installera en ikeadisko i en ikeabänkskiva 30mm.
Så vad passar inte bättre än att jag delar med mig av, "hur gör snickaren".
Tidsåtgång från 30-120min beroende på hur pass händig du är från grunden.
1 - (viktigaste punken) Mät hellre 3 gånger för mycket, än en gång förlite. Kan bli dyrt!
2 - Börja med att uppskatta var innerkanten på skåpstommen är och sätt en tejpremsa (gul eller orangea byggtejpen med svagt lim) tvärs över bänkskivan, i detta fall är det laminat.
Om du har känslig obehandlad eller lätt inoljad träbänskskiva, använd hellre den blåa,gula,rosa målartejpen som har det svagaste limmet av dem alla. Låt inte tejpen sitta kvar för länge, den kan dra bort träfibrer om du har för stark tejp och låter den sitta kvar över natten. Detta skall göras på 30-120min.
3 - Markera med penna på tejpen var du har innerskåpväggarna
4 - Mät från kanten på bänkskivan till markeringarna. Överför måtten till ovansidan där du tejpat. Hade du dåligt ögonmått, tejpa mer tejp så att du kan rita på tejpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5 - Ta reda på hur långt in diskon/spishällen ska sitta från bakkant på bänkskivan. Står alltid i medföljande monteringsanvisning till din produkt. I detta fall är det vanligast att ikea har 50-55mm från bakkant. Rita på tejpen och få ut strecket för bakkanten.
6 - Lägg diskhon/hällen upp o ner efter vänstra strecket, detta är det enklaste sätter att få ut mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
7 - Mät från kanten på diskhon/hällen till kantstrecket. i mitt fall blev det 106mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
8 - Dela måttet du får i hälften. då har du fått ut diskhons centrum och får ut samma mått på båda sidor utan strul och huvudbry. Man ska jobba enkelt och inte göra det svårare än vad det är.
Flytta nu diskon och måtta in den efter strecket. I mitt fall 53mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
9 - Nu när diskhon ligger på plats i sidled och i bakkant, är det bara att tejpa vidare i framkant.
Rita nu runt hela diskhon på tejpen som sitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
10 - Nu när du har ritat konturen av diskhon/hällen så läser du hur mycket du skall förminska hålet.
Vanligtvis är det 10mm på alla produkter. Men läs vad som gäller för just dig.
Rita nu nya streck 10mm innanför konturerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
11 - Borra nu med en 10mm borr i alla fyra hörn. Se till att hålet precis nuddar kantstrecken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
12 - Ta fram valfri såg. I mitt fall när det är spånskiva använder jag nästan uteslutande sticksåg. Det går fortast, enklast, och du ser bäst. Är det pianolackad skiva eller kompositmaterial använder jag sänksåg och skena. Sticksågen skall ställas in så den INTE pendlar fram och bak. Då slipper du urslag och fula kanter. NYTT sticksågblad gäller ALLTID när det ska sågas för ho och häll.
Såga från hål till hål efter kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
13 - Skruva fast en bräda tvärsöver kanterna. Det ser till att biten inte dunsar ner när du sågat klart.
Och att du kan koncentrera dig på att såga snyggt och rakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
14 - Börja såga bakkanten.
Sätt ner sågen i 10mmhålet och såga bakkanten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
15 - Såga framkanten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
16 - Nu är hålet klart. Lyft ur biten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
17 - Damsug och gör rent och prydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
18 - Kontrollera att hon/hällen passar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
19 - Förbered för att silicona sågsnittet i spånskiva/trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20 - Dra en siliconsträng i mitten runtom alla snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
21 - Massera in siliconet i ändträt. Kladda inte runt uppe på skivan. Nu har du vattensäkrat skivan och den kommer inte svälla om det kommer in vatten mellan ho och skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
22 - Knäpp fast på monteringsbeslagen på diskhon. Klistra även på ljuddämpningsmattorna som följer med din diskho. Kontrollera även om det sitter färdigmonterad tätningslist. Sitter det färdig tätningslist monterad, behöver du inte silicona kanten på diskhon och mot bänskiva. Saknas det tätlist MÅSTE du silicona mellan metallkanten och bänskivan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
23 - Sänk ner diskhon i hålet. Kladda inte runt i siliconet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
24 - Skruva fast beslagen. Rätta till diskhon så den ligger rakt och prydligt jämtemot kanterna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
25 - Klar. Passa på och njut av synen och ta en kopp kaffe med frugan,älsklingen. Eller klappa dig själv på axeln och säg, fan va jag e bra och glädjs åt tanken att du sparat in 1000kr =)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "byggtejpen"
Byggtejp
Byggtejp är ett mångsidigt verktyg som varje hantverkare bör ha till hands. Den är stark, hållbar och lätt att använda och klarar de tuffa kraven på byggplatser. Byggtejp används ofta för att säkra och täta olika material, för att
Läs mer
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
tack så mycket. Roligt att det uppskattades.
Det som är bra med plastbaserade tejper är att de inte går av och är sega, samt inte småbitar när man ska riva bort dem.
Maskeringstejp har egenskapen att den som oftast delar sig och jävlas pga att den fäster bättre mot rena material. Den varierar även stort i kvalitet beroende på tillverkare, ålder, bredd. Vissa sitter som fan, medans andra fäster inte alls.
Maskeringstejp fungerar utmärkt i brist på annat, men kan om man har otur resultera i mera jobb.
Det som är bra med plastbaserade tejper är att de inte går av och är sega, samt inte småbitar när man ska riva bort dem.
Maskeringstejp har egenskapen att den som oftast delar sig och jävlas pga att den fäster bättre mot rena material. Den varierar även stort i kvalitet beroende på tillverkare, ålder, bredd. Vissa sitter som fan, medans andra fäster inte alls.
Maskeringstejp fungerar utmärkt i brist på annat, men kan om man har otur resultera i mera jobb.
- när man sågar där det är tejpat så minimerar du risken för urslag när du sågar ovanifrån.
Det stämmer att det blir ett snyggare snitt om man sågar underifrån, men i 99 fall av 100 så spelar det ingen roll då urslaget är extremt litet när du tejpar.
Sen får man väga in vad syftet är i efter hand. Siliconar du sågsnittet (vilket man alltid måste göra i trämaterial) och sen ändå har spishäll/disko som täcker snittet spelar det verkligen ingen roll. Ska du däremot inte ha något som täcker snittet så kör man med blad som både sågar ovanifrån och underifrån på samma gång. Eller så kör man med flongny anpassad klinga på sänksågen.
Många har sina ena teorier om att man ska vända på skivan och böka, eller såga underfrån osv osv osv, och 9 ggr av 10 så får din såg inte plats på det viset, eller att du skadar skivan när du vänder på den osv, eller mäter fel. Sågar du ur ett hål i en skiva som liger på golvet och sen ska lyfta upp den, så har du vanligtvis bara 4-6cm i fram och 4-6cm i bakkant som håller ihop hela skivan. En risk som är totalt oförsvarlig att ta om skivans värde är 3-4000kr eller mer.
Jobbar man dagligen med bänkskivor så är det så här man gör. För bästa resultat, tejpa noga, kontroll mät 3 gånger och tänk till 5 gånger innan du sätter ner borren och bladet. Såga försiktigt och låt bladet/klingan göra jobbet, tryck inte på. Som jag skrev tidigare, nytt blad och ny klinga är ett krav och en billig försäkring som borgar för ett perfekt snitt och slutresultat.
mvh =)
Det stämmer att det blir ett snyggare snitt om man sågar underifrån, men i 99 fall av 100 så spelar det ingen roll då urslaget är extremt litet när du tejpar.
Sen får man väga in vad syftet är i efter hand. Siliconar du sågsnittet (vilket man alltid måste göra i trämaterial) och sen ändå har spishäll/disko som täcker snittet spelar det verkligen ingen roll. Ska du däremot inte ha något som täcker snittet så kör man med blad som både sågar ovanifrån och underifrån på samma gång. Eller så kör man med flongny anpassad klinga på sänksågen.
Många har sina ena teorier om att man ska vända på skivan och böka, eller såga underfrån osv osv osv, och 9 ggr av 10 så får din såg inte plats på det viset, eller att du skadar skivan när du vänder på den osv, eller mäter fel. Sågar du ur ett hål i en skiva som liger på golvet och sen ska lyfta upp den, så har du vanligtvis bara 4-6cm i fram och 4-6cm i bakkant som håller ihop hela skivan. En risk som är totalt oförsvarlig att ta om skivans värde är 3-4000kr eller mer.
Jobbar man dagligen med bänkskivor så är det så här man gör. För bästa resultat, tejpa noga, kontroll mät 3 gånger och tänk till 5 gånger innan du sätter ner borren och bladet. Såga försiktigt och låt bladet/klingan göra jobbet, tryck inte på. Som jag skrev tidigare, nytt blad och ny klinga är ett krav och en billig försäkring som borgar för ett perfekt snitt och slutresultat.
mvh =)
Redigerat:
Kapade ur för diskho igår och hade inga som helst problem Jag har kapat ur ett flertal bänkskivor med förra gången fick jag rejält urslag och tänkte att nu måste jag ta reda på hur exakt man gör detta. Då var det en ikea diskho som hade 6 mm marginal för hålet. kändes faktiskt lite lite. Nu senast var det iallafall 10 mm Sen att det är ett elände att få dit dom där skruvaran till hon på ett 60 skåp är ju en annan historia
Tack återigen för dina råd
Tack återigen för dina råd
Kul att höra att det fungerade fint =)
Mmmm när man har de där 6mm som marginal då är man inte så stöddig. 10mm känns som en semester.
Asså de där skruvarna till ikeas hoar och 6 skåp, herre min jösses vad man får psykbryt på dem. Herregud vilket skit för att vara någotsånär diplomatiskt.
MEN, om vi nu pratar hoar så vill jag verkligen ge en varning för Krautas billigaste hoar. Vinda, skeva, herregud vilket skit. Ikea utklassar krautahoarna med ljusår. Så hör du någon fundera på att köpa en ho från Krauta, skrik stopp så högt du kan. Vissa av dem är så skeva så att ändarna i hörnen sticker upp 2mm från skivan även när du dragit clipsen fullt underifrån.
Mmmm när man har de där 6mm som marginal då är man inte så stöddig. 10mm känns som en semester.
Asså de där skruvarna till ikeas hoar och 6 skåp, herre min jösses vad man får psykbryt på dem. Herregud vilket skit för att vara någotsånär diplomatiskt.
MEN, om vi nu pratar hoar så vill jag verkligen ge en varning för Krautas billigaste hoar. Vinda, skeva, herregud vilket skit. Ikea utklassar krautahoarna med ljusår. Så hör du någon fundera på att köpa en ho från Krauta, skrik stopp så högt du kan. Vissa av dem är så skeva så att ändarna i hörnen sticker upp 2mm från skivan även när du dragit clipsen fullt underifrån.
Hehe!
Ja det finns ju alltid ngt som är sämre. Men en ho som sticker upp i ett hörn. Känns verkligen upplagt för en vattenskada.
Jo 6 mm känns som några mm för lite. Och speciellt då det inte är ngn jättekostnad för ikea att bjuda på 4 mm till Men men varje mm räknas när man ska tjäna pengar
Tack för bra svar och hjälp. Snart dax igen!
Nu ska jag skriva ett inlägg om ikeas skenor men det kanske inte är ngt du sysslar med?
Ja det finns ju alltid ngt som är sämre. Men en ho som sticker upp i ett hörn. Känns verkligen upplagt för en vattenskada.
Jo 6 mm känns som några mm för lite. Och speciellt då det inte är ngn jättekostnad för ikea att bjuda på 4 mm till Men men varje mm räknas när man ska tjäna pengar
Tack för bra svar och hjälp. Snart dax igen!
Nu ska jag skriva ett inlägg om ikeas skenor men det kanske inte är ngt du sysslar med?