117 553 läst · 588 svar
118k läst
588 svar
KarlsonHus - erfarenheter?
Administrator
· Skåne
· 7 897 inlägg
Det verkar vara befogat med en stor fet varning för MM-hus i alla fall.
Det håller jag med om. Jag kan inte precis rekommendera någon att göra affärer med KarlsonHus heller. Kennet Karlsson som föreslagit och tagit emot förskottsbetalningen samt på olika sätt använt pengarna utan att leverera ett hus eller betala tillbaka tycker jag det ska varnas för.Marlene Eskilsson skrev:
Redigerat:
KarlsonHus VD säger sig ha förskotterat ca 1,3 miljoner av våra pengar till MM-hus för att få vårt hus byggt. Enligt konkursförvaltaren är det endast 800 000. Resten har använts för att betala MM-hus-fakturor som inte har någonting med vårt projekt att göra. Med andra ord har vi betalt för andras hus. Resten av pengarna vet vi inte vad Kennet använt till. Enligt uppgift ska varken arkitekt, säljare eller konstruktör ha fått betalt av KarlsonHus. De andra inblandade vet jag inget om.
Kennet fortsätter att sälja hus via Ekomer AB och skriver till oss att han och hans företag mår bättre nu efter konkursen...
Kennet fortsätter att sälja hus via Ekomer AB och skriver till oss att han och hans företag mår bättre nu efter konkursen...
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Jojo, det är klart att det känns gott att på ett enkelt sätt ha gjort sig kvitt en massa skulderHeureka skrev:
Hur fasen skall ni lösa detta?
Det enda är väl att gå via domstol och stämma skiten ut honom.
Men kommer det att lyckas?
Beklagar verkligen att ni har hamnat i den här snedsitsen! Ni har vår medkänsla!
Nu försöker MM-hus sälja vår stomme via http://www.husaffar.se/ och deras facebook: https://www.facebook.com/mmhusaffar?ref=ts. Vi kommenterade på facebook och de plockade bort våra kommentarer nästan omgående. 800 tkr av vårt förskott har alltså gått till MM-hus för denna stomme. Arkitekten som ritat huset för oss och KarlsonHus har inte fått betalt. Får MM-hus överhuvudtaget sälja någon annans design?
Jag blir väldigt ledsen när jag läser detta. KarlssonHus är dock inte det enda husföretag med denna organisations/verksamhetsmodell. Detta är en branschsjuka som gäller samtliga hustillverkare. Den s.k. säljaren är en handelsagent helt oberoende från hustillverkaren. Säljaren lovar dig guld och gröna skogar men han har inget rätt att föra huvudmannens talan. (huvudmannen=hustillverkaren) Alla löften från säljaren är icke bindande för hustillverkaren. Redan här börjar bekymmren. Nästa steg är entreprenader och tillverkning. Här gäller det som köpare att ha tungan rätt i munnen. Den s.k. säljaren får dig som köpare att tro att allt kommer att handhas av husföretaget. Entreprenörer och legotillvrkare arbetar som underleverantör till hustillverkaren. Så är inte fallet utan husköparen sitter med ansvar att koordinera ett tio tal entreprenörer och legotillverkarre. Husköparen har inte kunskap om vilka avtal som slutits mellan hustillverkare och entreprenörer/underleverantörer. Husköparen försätts i en mycket svår situation. Ert exempel visar tydligt att hustillverkare kan agera hur illa som helst ( för att inte säga brottsligt ) och ändå undvika påföljder. BEDRÖVLIGT!
Det verkar som MM-hus är på gång igen. Har byggt ett hus som levererats via Karlsonhus i höstas men hann få det innan KK. Detta var tillverkat av MM-hus visade det sig. Nu försöker MM-hus med att skicka fakturor till min bank och vill ha ut pengar från min spärrförbindelse!
Detta trots att vi redan har betalt huset till fullo! Dessutom gäller en av fakturorna inte ens en leverans till vårt hus utan till ett annat hus i andra änden av stan. Under kund står dessutom inte vi utan Karlson Hus!
Snacka om att försöka ta en rövare! Det är inte så lite pengar heller utan ca 400 000:-
Rimmar verkligen illa med MM-hus VD:s uttalande i Vimmerbytidning-
"Vi är bara underleverantörer till KarlsonHus. Vi har hjälpt dem att tillverka hussatser men vi har i vår tur inget med slutkunden att göra."
Jasså, men det går bra att försöka skicka fakturor till slutkunderna på sånt de redan betalt!
Funderar på att polisanmäla det som bluff-fakturor...
Nä, undvik allt som har med MM-hus att göra. Verkar bara bestå av bluff och fiffel-typer!
Detta trots att vi redan har betalt huset till fullo! Dessutom gäller en av fakturorna inte ens en leverans till vårt hus utan till ett annat hus i andra änden av stan. Under kund står dessutom inte vi utan Karlson Hus!
Snacka om att försöka ta en rövare! Det är inte så lite pengar heller utan ca 400 000:-
Rimmar verkligen illa med MM-hus VD:s uttalande i Vimmerbytidning-
"Vi är bara underleverantörer till KarlsonHus. Vi har hjälpt dem att tillverka hussatser men vi har i vår tur inget med slutkunden att göra."
Jasså, men det går bra att försöka skicka fakturor till slutkunderna på sånt de redan betalt!
Funderar på att polisanmäla det som bluff-fakturor...
Nä, undvik allt som har med MM-hus att göra. Verkar bara bestå av bluff och fiffel-typer!
Vi har väl alla våra egna mått på moral och etik men i byggbranschen verkar det vara en väldigt skruvad variant av densamma. De borde nog rannsaka sig lite mer och lite djupare och se om de hittar nåt korn av äkta medmänsklighet. Tyvärr är det bara profit som gäller i denna bransch!Heureka skrev:
Moral och Etik existerar inte i denna bransch. Långsiktighet och nöjda kunder verkar inte heller vara något honnörsord. Ta FH till exempel. Först ägdes de av Polaris, ett danskt riskkapitalbolag av samma typ som driver Carema. Efter fem år sålde riskkapitalisterna vidare till Litorina, ett fondbolag som hoppas på större och snabbare avkastning från småhustillverkning jämfört med aktiespekulation. Vad får dessa aktörer att söka sig till småhusmarknaden? Goda marginaler? Kan det beror på att vi konsumenter är lättlurade och betalar för mycket? Inte heller kan vi försvara vår rätt? Bra avkastning och låg risk?
Detta är inte helt enkelt beroende på konkurrsen. Den första åtgärden är att du måste registrera en fordran till konkurrsförvaltaren. Denna fordran måste registreras före en viss tid för att bli godkännd. Vad utdelningen sen blir från konkurrboet vet ingen. Det finns dock en rangordning över fordringar. Först kommer löner, skatter, banker & finansinstitut. Tyvärr kommer du att stå sist i kön.
Utöver denna möjlighet att få tillbaka pengar via konkurrsboet finns en viss möjlighet att stämma medlemmarna i bolagets styrelse. Om bolagsmännen inte agerat i enlighet med aktiebolagslagen kan de bli personligt betalningsansvariga. I detta fall blir dock bevisföringen svår.
Detta hör inte riktigt hemma i detta forum men jag bistår dig gärna om jag kan vara till hjälp? Kontakta mig via mail?
Utöver denna möjlighet att få tillbaka pengar via konkurrsboet finns en viss möjlighet att stämma medlemmarna i bolagets styrelse. Om bolagsmännen inte agerat i enlighet med aktiebolagslagen kan de bli personligt betalningsansvariga. I detta fall blir dock bevisföringen svår.
Detta hör inte riktigt hemma i detta forum men jag bistår dig gärna om jag kan vara till hjälp? Kontakta mig via mail?
En fordran är registrerad och jag har fått svar från konkursförvaltaren att vi inte kan förvänta oss några pengar. Jag ska höra med konkursförvaltaren om han funnit något brottsligt i denna härva.
Du får gärna bistå. Tackar!
Du får gärna bistå. Tackar!