Säljarens förklaring är denna: "Enligt kontraktet har Ni betalt 75% av kontraktsumman (stomleverans), men värdet på det som skulle varit levererat vid stomleverans motsvarar ungefär 85% av kontraktsumman." Vi har alltså i praktiken betalat en större del än vad vi skulle även om vi följt 70%-regeln för stomleverans.

MM-hus har försökt pressa oss på pengar genom att säga att vi inte kommer att få se vårt hus inom överskådlig framtid om vi inte gör en deal med dem. Jag sa blankt nej, så jag vet inte hur mycket de ville ha. Jag vill inte vistas i samma rum som Håkan Carlsson. Jag anser inte heller att det är upp till mig att köpa ut huset.
 
Hej Heureka

önskar dig ett riktigt Gott Nytt År 2012!

Någon öppning med husbekymret?
Vill inte vrida om kniven, utan önskar dig allt gott på det nya året!

//KoW
 
Tack KoW! Jag önskar dig detsamma!

Ingen fara. Du vrider inte om kniven. Jag uppskattar tvärtom intresset.

Någon direkt öppning gällande huset har tyvärr inte presenterats. Enligt KarlsonHus VD är MM-hus VD ovillig att diskutera försäljning av stommen. Han lär ha sagt att han inte behöver sälja den. KarlsonHus VD känns för övrigt inte särskilt engagerad. Vi väntar fortfarande på en handlingsplan och ekonomiska detaljer. Under tiden har vår advokat börjat gräva i ärendet.
 
Har det hänt något? Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för er!
 
Hej Misse!

Det mesta har stått stilla men vi har fått ett kravbrev från byggarens advokat. Vi har betalat enligt betalningsplanen. Det är extrakostnader på drygt 200 tkr som vi håller inne.

För några dagar sedan fick vi mejl från KarlsonHus fd VD. Han har blivit mindre villig att hjälpa till. Från början var han inne på att pantsätta sitt varumärke för att vi skulle få ett hus. Han har sedan skrivit att han kan köpa ut stommen för 500 tkr eller bygga en ny för drygt 900 tkr om MM-hus inte säljer den påbörjade stommen. Nu skriver han bl.a.:

"Jag skall inte skylla på min hälsa, men veckorna före julen tog all kraft och man måste inse sin begränsning.
Jag är inte kapabel att bära en gloria att jag är den som ordnar upp allt, eftersom jag omöjligt kan klara av det.
Men jag gör det som står i min makt och medel."

Även: "Advokaten och inblandade säger att jag inte skall bry mig eftersom jag arbetat efter mina värderingar och absolut inte gjort ett större fel än Ni".
 
Heureka skrev:
Hej Misse!

Det mesta har stått stilla men vi har fått ett kravbrev från byggarens advokat. Vi har betalat enligt betalningsplanen. Det är extrakostnader på drygt 200 tkr som vi håller inne.

För några dagar sedan fick vi mejl från KarlsonHus fd VD. Han har blivit mindre villig att hjälpa till. Från början var han inne på att pantsätta sitt varumärke för att vi skulle få ett hus. Han har sedan skrivit att han kan köpa ut stommen för 500 tkr eller bygga en ny för drygt 900 tkr om MM-hus inte säljer den påbörjade stommen. Nu skriver han bl.a.:

"Jag skall inte skylla på min hälsa, men veckorna före julen tog all kraft och man måste inse sin begränsning.
Jag är inte kapabel att bära en gloria att jag är den som ordnar upp allt, eftersom jag omöjligt kan klara av det.
Men jag gör det som står i min makt och medel."

Även: "Advokaten och inblandade säger att jag inte skall bry mig eftersom jag arbetat efter mina värderingar och absolut inte gjort ett större fel än Ni".
Fy så trist! KarlsonHus fd VD borde kanske ha insett sin "begränsning" innan han lovade vitt och brett att ni skall få ert hus men jag hoppas så klart på det bästa! Tycker dock att hans kommentar "absolut inte gjort större fel än Ni" känns riktigt låg, ett riktigt bottennapp faktiskt! Jag tycker SÅ synd om er men hoppas att det på något sätt kommer att lösa sig.
 
Tack Misse!

Ja, han har svängt en del. Tidigare skrev han att när vi visat så stort förtroende för honom och KarlsonHus att vi betalat i förskott, måste han ordna ett hus. Nu fokuserar han på att vi gjort fel. I hans position är det smidigt att glömma det faktum att förskottsbetalningen var hans idé och den enda lösning han presenterade (pga att vi inte kunde få en bankspärr via vår bank). Han kunde sagt att en förskottsbetalning innebär att våra försäkringar inte gäller och att han ämnade ge MM-hus ett förskott utan säkerhet.

Han tycker att vår bankman "agerat väldigt omdömeslöst" eftersom en onlinekoll av KarlsonHus skulle ha visat att det fanns "fullt med betalningsanmärkningar samt även att revisorn gett anmärkningar i sin revision ang. balansräkningarna". Detta innebär att även den fd VD:n kände till det ekonomiska läget och kunde ha upplyst oss om att en förskottsbetalning skulle vara extra riskabel. Konkursförvaltarens utredning får visa om den fd VD:n kan hållas personligt ansvarig.

Jag håller med dig om lågvattenmärket. Tappade hakan när jag läste det.
 
Nu har det gått en månad snart. Har något hänt? Hoppas på någon slags positiva nyheter.
 
Hej Rebecka!

Tack för frågan.

Jag har fått besked om att MMHus har byggt färdigt väggarna (utan isolering), men de har inte meddelat hur de vill gå vidare. Vår advokat håller på att gå igenom allt och det tar sin tid, så vi bara väntar.
 
Hoppas verkligen att den här historien får ett lyckligt slut och att ni får ert hus. Har er advokat hunnit gå igenom att material ännu?
 
Hej Misse!

Jag väntar på att höra från advokaten. Det var länge sedan. Återkommer när jag vet mer.
 
Vi vet fortfarande inget konkret. Det är en seg process så långt. Jag återkommer så snart jag har något vettigt att berätta.
 
Heureka skrev:
Vi vet fortfarande inget konkret. Det är en seg process så långt. Jag återkommer så snart jag har något vettigt att berätta.
Vad trist att det tar en sådan tid men jag hoppas som sagt verkligen att det ordnar upp sig till det bästa!
 
Här kommer en liten uppdatering av läget. Håkan Carlsson, VD för MM-hus, har via advokat ändrat sin story. Han erkänner inte längre förskottet på 800 tkr utan menar att det var fejkat på något sätt och att vi därmed står på noll. För husväggarna vill han ha betydligt mer än de är värda, så vi har förklarat att vi inte är intresserade. MM-hus tänker sälja dem till någon annan om vi inte köper dem.

Kennet Karlsson, VD för KarlsonHus, som sagt att han ska ordna ett hus till oss, har presenterat en lösning. Denna går ut på att huset produceras i annan fabrik och att vi får nettopriser. Han har även ordnat med en byggfirma som kan ta sig an projektet. Byggfirman är nystartad, vilket gör att vi inte kan kolla ekonomin. Vi vet bara att VD:n har betalningsanmärkningar och att entreprenaden är betydligt dyrare än det vi kan ordna själva. Sammantaget blir lösningen för kostsam för oss. Kennet/KarlsonHus bidrar inte ekonomiskt och vi har tackat nej.

Vi söker nu efter en lösning på egen hand. Om vi inte finner en sådan som funkar ekonomiskt får vi ta en ännu större förlust och sälja tomten i nuvarande skick.
 
Jag ska också tillägga att plattan undersökts av en expert som konstaterat att flytspacklingen inte är fackmässigt utförd och att den måste bort. Ingen förstår varför hela plattan är flytspacklad och vi vet inte hur det ser ut under den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.