P
perado72: För ett par dagar sedan fick vi ett larm på en av dessa PIR-sensorer. Detta skedde mitt i natten och sensorn är inte riktad mot något fönster. Vi vet inte till 100% vad det var som löste sensorn men vi hittade en geting död på golvet när vi kom hem. Vi tror att detta var det som löste larmet.
5 svar · 2,2k läst
S
SPC-Anders: Perfekt nu fungerar min SPC central med 4-tråds rök och värmedeckare manövrerbart via manöverpanelen. Ps, jag har version 3.2.5 Tack för ett utmärkt och väl fungerande svar
2 svar · 3,4k läst
S
Stepside-57: Har en kompis som hade problem med ett Powermaster Complete och en Tax. När hösten kom hoppade Taxen upp i möblerna och trots husdjursimmun detektor så löste larmet ut. På Visonics husdjursimmuna detektorer så fungerar det tydligen bra efter golvet men inte högre upp. Han fick montera en detektor ytterligare i samma rum fast i andra hörnet av rummet. Sedan parsynkroniserades dessa två
8 svar · 2,4k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Det finns en speciell plåt som hängt med när mina kollegor köpt de nya GPRS sändarna som trycks på så att den hamnar precis ovan moderkortet. Kanske var någon hjälp iaf. Men skulle satsa på en separat kapsling till expansionerna så du slipper "ormboet" :p
3 svar · 1,5k läst
P
prozzerg: [citat] För integration med Vera behövs en nätverks-integrationsmodul. De flesta kör med Envisalink 3 (vad jag sett iaf) och finns att handla på http://www.eyezon.com Slutpris med frakt kring $150 (exkl. tull)
10 svar · 5,4k läst
V
VikHe: Från Sektionsingång Z till AL, mellan ALe och TP sätter du ett 5,6K motstånd (EOL) och sedan en tråd från TPe till COM i central/sektionskort. Bygeln för ALARM EOL sätter du till 5K6, och tar bort den för TAMPER, då detektorn inte har rätt typ av EOL-motstånd inbyggt. Det ska fungera :)
4 svar · 1,8k läst
K
KristoferL: Ser när jag öppnar min Siemens SPC4320 att det finns en kontakt som heter X10. Är det nån som har koll på hur detta fungerar? Hittar bara ATT den klarar att styra X10 i manualen, inte hur eller vad som behövs ... Någon som har lite info om detta eller vet var jag kan hitta detta? Jag vet att X10 kanske inte är världens modernaste och nyaste system, men vill ändå undersöka vad jag
0 svar · 2,1k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Ja det tål att påpekas. Känner igen det där med överstyr :D Försåtsskyd skall vara utfört så att passage eller beträdande av från skyddssynpunkt viktiga delar utlöser larm. Volymskydd är som det låter, skydd i hela volymen från golv till tak med undantag wc, dusch och fönsterlösa utrymmen mindre än 4kvm.
46 svar · 10,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] En lösning på det problemet kan vara att sätta dekalen på insidan av den yttre rutan. Då slipper man problemet med ungar som pillar bort dekalerna också.
3 svar · 2,4k läst
Erikoolio
Erikoolio: Näe de e samma om du larmar på. Detektorn vet inte ens om larmet är till eller från, enkelkommunikation.
34 svar · 5,9k läst
·
Erikoolio
Erikoolio: Den är hyfsat enkel att programmera. Har du all dokumentation typ programerings/installationshandbok så borde det inte vara några problem. Annars är det ju bara slänga upp frågorna här vart efter. Forumet har hjälpt folk att programmera krångligare anläggningar än din...😀
1 svar · 829 läst
K
kloow: Har införskaffat ett Galaxy Flex 20 med RF modulen då jag fått tag i x antal Honeywell PIR. För att regga en trådlös enhet så ska larmet sättas i auto-mode och sen ska deckaren startas om och tamper-switchen aktiveras. (enligt installations manualen för larmet) Nu till problemet, de vanliga IR deckarna har jag lyckats registrera med larmet efter jag insåg att dem har 2 stycken
0 svar · 972 läst
M
Mats_R: Tack för hjälpen! :)
3 svar · 1,2k läst
I
ichgary: Dom har Authentecs läsare, den som Apple ska stoppa i sin iPhone i framtiden. Fast en generation äldre läsare. Den är den näst bästa läsaren i världen, först ligger läsare från Fingerprint Cards. Men nu har ju Authentec slutat att sälja sina läsare till andra än Apple. Så vis får hoppas att Precise köper läsare av Fingerprint Cards i framtiden!
23 svar · 3,0k läst
K
KristoferL: Hittade lite info + manualer till äldre Quorum-larm, kanske inte så mycket hjälp men ändå ... http://improvelife.info/salu/quorum.htm#1
1 svar · 1,9k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Haha Precis :cool: Vi som anläggarfirma har i sin tur årlig kontroll från SBSC där vi skall visa upp all dokumentation underskrivna av slutkund bla då utbildning av personal samt överlämnande av anläggning. Annars sitter vi i klistret :)
3 svar · 1,1k läst
G
general2011: Löste nog nu mitt svar på diod inkopplingen. AUX + motstånd diod. Minus kommer från PGM vid aktivering Är jag ute och cycklar?
39 svar · 7,7k läst
·
P
puttrix: http://www.byggahus.se/forum/teknik/137692-ed-uppringning-fran-dsc.html
12 svar · 2,7k läst
K
KristoferL: Verkar vara ett mycket bra och stabilt larm av vad jag läst på ... En liten fingervisning om tid/kostnad ger nog RilleRocks inlägg här: http://www.byggahus.se/forum/villalarm/210392-har-du-nyligen-installerat-larm-i-din-villa.html Sedan tror jag knappast du kan få ditt larm kopplat direkt till polisen, däremot kan nog en larmcentral kontakta polisen om de anser att det behövs ...
1 svar · 2,5k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Eftersom ni nämnt frekvenshopp och dess ursprung (civilt/militärt) så kan jag inte hålla mig utan måste sammanfatta historien. Den första tänkta tillämpningen var som sagt militär, men den implementerades inte. Uppfinnaren var ingen annan än Hollywood-stjärnan Heddy Lamarr: "Lamarr took her idea to Antheil and together, Antheil and Lamarr submitted the idea of a secret communication
19 svar · 7,4k läst
ZNK
ZNK: Hej Fler Galaxy frågor. Har GSM modulen, ett sim telematik som kan sms:a isatt men funderar lite hur man programmerar det att skicka larm. 56.5.17, lagt in numren. Provat 56.5.8 och testat, inget sms, även lösa larmet. Helt dött. Någon expert vaken?
0 svar · 679 läst
RilleRock
RilleRock: Trådbundet villalarm i en standard trävilla med ca 10 enheter installerade (8 sektioner, inne och utesiren) tar ca 2 gubbar gånger 7h om de inte kan utnyttja vind. Kan man utnyttja vind så brukar det gå lite snabbare. Allt beror på hur smidigt/snyggt man kan komma fram med kablar. I detta ingår genomgång med kund ang placering, håltagning, kabeldragning, få fram ström till central,
4 svar · 2,2k läst
K
kiara: Är det någon mer som har köpt ett intelligent g1 gsm larm (patrol hawk) och har haft problem med att få det att fungera?Jag får iallafall det att inte funka.Finns det någon som kan hjälpa mig?Svenne
0 svar · 1,2k läst
E
el_richard: Kolla på Dlink
1 svar · 2,3k läst
sandhall
sandhall: Normalt sett gäller inpasseringstiden bara magnetkontakten i ytterdörren. Sedan bör man ha en rörelsedetektor som larmar direkt om man försöker gå vidare utan att larma av. Hur just detta larm fungerar har jag ingen aning om dock.
17 svar · 16,4k läst
ZNK
ZNK: ...jaaa, smart.... Tackar.
7 svar · 1,5k läst
·
Miles
Miles: Tack!
3 svar · 1,3k läst
·
B
Boan: Någon som vet när Android version av appen kommer?
6 svar · 3,1k läst
K
Koolander: Här har du en skoj manick som du kan styra din elektroniska prylar med plus några andra bra funktioner. http://villaagarna.tryggahem.se/for-fritidsstugan/gsm-larm-med-temperaturvakt-rela-9030.html
6 svar · 2,1k läst
troja
troja: Bra input!
6 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.