sfclinken skrev:
Bara att kika på SBSC:s hemsida....Där hittar man förstås inte några obskyra kinesiska tillverkare.
//....utom i Sverige där det är larmklass R....//
Var tror du de flesta märkeslarmen tillverkar sin elektronik då, om inte i Kina och Asien ?

Att de trådlösa hamnat i sämsta klass här men inte i andra länder säger väl inte att larmet borde vara bra, utan kanske mer att vi har en fungerande, kunnig och framförallt oberoende klassningsorganisation som förstår de trådlösa larmens svagheter och inte backar för tillverkarnas påtryckningar.
 
Redigerat:
BigR
Ingper, tycker du att alla trådlösa larm är kass alltså?
 
Frågeställningen jag ursprungligen svarade på (#6) var "varför är ett trådbundet säkrare än ett trådlöst". För det tvistar nog ingen om, men sedan fastnade diskussionen i hur lätt det egentligen är att störa ut de trådlösa, dvs hur mycket sämre är de. Här har flera av oss olika uppfattningar, säkerligen beroende på erfarenhet och bakgrund samt inte minst hur vi vill att det skall vara av olika skäl.

Ett trådlöst larm är inte nödvändigtvis alls "kass" i mina ögon. Kanske varit otydlig där. Den allra största andelen inbrottstjuvar får man väl anta är tekniskt ganska inkompetenta. Om man undviker 433MHz har man i alla fall uteslutit det band där det är allra enklast att komma över radioapparater att störa ut larmet med. Den tjuv/liga som vet vad de vill har dock som sagt inga problem att störa ut ett trådlöst larm, och det är det man skall ha i minnet.

Jag tycker inte frågan är svart eller vit. Till vissa ställen ÄR det knöligt att dra kabel, men ha då övriga detektorer som är lättare att komma till trådbundna, så kan man få det bästa av två världar. T ex åtminstone några strategiskt placerade rörelsedetektorer eller skalskyddet via tråd. Precis som TS också gjort, sunt tänkt tycker jag ;).
Och köp för allt i världen inte ett larm med en trådlös länk mellan sirénen och centralen :x som jag sett saluföras någon gång.

Viktigast är nog att detektera inbrottet så snabbt som möjligt och sedan stressa tjuven med ljud/ljus o.s.v. Nej förresten, det viktigaste är nog att avskräcka tjuven så de väljer ett annat hus. Han/hon kan ju riskera att bli filmad eller råka på en hund, och det tycker de nog är ännu värre.
 
Redigerat:
Känns som vi tänkt lika men lyckats komma på kant...Som jag sagt tidigare så anser även jag att trådbundet är säkrare.

Vad det hela handlar om är att värdera risken i förhållande till vad man skyddar och hur mycket man är beredd att investera. Vad är risken att en proffesionell liga, utrustad med störsändare bryter sig in i min fastighet? Ganska liten antagligen. Och om de nu ändå skulle dyka upp, kan jag då leva med att bli av med en självrisk på 5000 kronor? Skyddar jag min Rembrandtmålning eller har inbrottsnoja så kanske man värderar annorlunda. Kan man göra som TS och själv göra egen kanalisation så kanske man också värderar annorlunda, redan där är ju en stor peng sparad. Hur många husägare har värderat risken för inbrott kontra skrämselfaktorn på att enbart köra larmdekaler?

Oavsett vilket så ville ju faktiskt TS ha reda på olika larm och någon nämnde DSC (som förövrigt tillverkas i Kanada). Deras Powerserie är hybrid och de har dessutom en jäkligt snygg touchscreen LCD keypad (trådbunden :p). SPC:n (Siemens) är också hybrid.
 
Eftersom ni nämnt frekvenshopp och dess ursprung (civilt/militärt) så kan jag inte hålla mig utan måste sammanfatta historien. Den första tänkta tillämpningen var som sagt militär, men den implementerades inte. Uppfinnaren var ingen annan än Hollywood-stjärnan Heddy Lamarr:

"Lamarr took her idea to Antheil and together, Antheil and Lamarr submitted the idea of a secret communication system in June 1941. On August 11, 1942, US Patent 2,292,387 was granted to Antheil and "Hedy Kiesler Markey," Lamarr's married name at the time. This early version of frequency hopping used a piano roll to change between 88 frequencies and was intended to make radio-guided torpedoes harder for enemies to detect or jam. Although a presentation of the technique was soon made to the U.S. Navy, it met with opposition and was not adopted.[24]" -- Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Heddy_Lamarr#Frequency-hopping_spread-spectrum_invention)

Under min tid på Chalmers och Ericsson så har jag träffat många innehavare av patent inom grundläggande radioteknik, men ingen som varit allmänt känd världen över för sin stora skönhet (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hedy_Lamarr-publicity.JPG):

"Hedy Lamarr (pron.: /ˈhɛdi/; 9 November 1913 – 19 January 2000) was an Austrian-American actress and mathematician, celebrated for her great beauty, who was a major contract star of MGM's "Golden Age."[1]When she worked with Max Reinhardt in Berlin, he called her the "most beautiful woman in Europe" due to her "strikingly dark exotic looks," a sentiment widely shared by her audiences and critics.[2][3][4]" (ibid)

Det är synd att hon inte fick fler efterföljare i branschen... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.