M
Mats Bengtsson: [citat] Första frågan: Hur kan du motivera inbesparing från köpet Andra frågan: Vad tillåter frugan att du lägger ut Tredje frågan: Vad räcker det till. Tekniskt: Jag har alpha maskinen, men har bytt den till en festool. Bra tester om du kan prova maskinen och vill kunna använda den till något med precision: 1. Prova att sänka maskinen halvvägs ner och starta den. Om frässtålet
16 svar · 7,5k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Stod i samma val för några år sedan. Blev en Festool (mitt livs första Festool, och det enda under tre års tid, dock inte på grund av dålig kvalitet). Mycket mjuk start, mycket mjukt tryck i huset, och faktiskt gillar jag fattningen bättre än på min förra lite mer normala "två handtags fräs". --- Mats ---
8 svar · 4,8k läst
C
coss: [citat] undrar jag. skall köpa min en fräs och ser vitsen med ett fräsbord.....fråga, funkar det inte att spänna maskinen i ett arbetsbord????
14 svar · 6,6k läst
ACME
ACME: Jag har "Hobbysnickarens ABC" som innehåller en hel del matnyttigt, även för en utbildad byggnadssnickare som undertecknad. Men det vore trevligt med en lite mer uppdaterad variant. Den här boken har ändå närmare 15 år på nacken, och det märks framför allt på den något tråkiga layouten och maskinerna/ verktygen som beskrivs/ används. Finns det någon bra bok om finsnickeri som är
8 svar · 12,1k läst
N
norrlands_handyman: Grattis till köpen!
1 svar · 4,8k läst
Drakir
Drakir: Hade samma bekymmer, men det löste sig när jag byggde nytt. Men, jag hade köpt en mclyft på jula, ca.800kr och lyfter 680kg. Sedan skulle jag byggt ett instick i maskinunderredet där lyften sticks in . Pumpa upp, och iväg med shabraket. mvh//R..
13 svar · 7,8k läst
·
Andreas_Hansson
Andreas_Hansson: Slänger in en fråga om min klippo Comet. Den är så svårstartad är det nån som vet vad det kan vara för fel?
63 svar · 31,6k läst
A
Alko: Jag köpte iallafall en Fein Dustex istället, som jag f.ö. är mycket nöjd med! /A
2 svar · 4,2k läst
phl
phl: Prylen drivs ju uppenbart med en klenare spänning (se väggvårtan som visas på bilden). Förmodligen kan man bara byta den till en liknande vårta av svensk modischang. För övrigt går följande att läsa på sidan "Both AC and Battery powered models are available." ;)
2 svar · 2,8k läst
J
jon_h: Om man söker lite hittar man den här tråden med 63 inlägg i ämnet. :)
5 svar · 4,2k läst
P
Pysslarn: [citat] Det håller jag i o f s med om. Och visst, Bosch differentierar väl sina gröna produkter gentemot de som säljs av Jula, CO, Hornbach, Harald Nyborg m fl bland annat genom en högre prissättning. Med viss rätt. Dock tar de, med sitt goda kvalitetsrykte, förmodligen i lite för mycket när de ska ta betalt för de gröna grejorna. Det kan jag hålla med om. (Oj, snickrar i stort sett
12 svar · 3,3k läst
G
Ginflyer: Har nu använt sågen ett tag och till min förvåning (eller kanske inte ;)) är påsen absolut tom efter ett par timmars sågning. Varför bry sig om att skicka med den överhuvudtaget?
7 svar · 3,3k läst
Bezt
Bezt: Idag åkte jag för att hyra en bilningsmaskin.. Han visar vad han tyckte att jag skulle använda, vad var inte det, om inte en "Yellow brute". Blev lite full i skratt där när jag tänkte tillbaka på tråden. Fungerade iaf väldigt bra, när jag var klar med betongplattan så försökte jag gå på lite storsten som sicker upp i trädgården som flickvännen älskar att hitta med
28 svar · 7,0k läst
·
D
diseelturbo: Hej. Är 2500 kr lämpligt att betala för en stihl 026 i ganska bra skick. Jag har ochså bliviit erbjuden att köpa en 028 så hur mycket skall man betala för en sånn? 026 är från 1995 och 028 från 1998
0 svar · 3,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Grattis till nya maskinen [citat] Jag tycker du resonerat helt rätt, dvs du resonerar precis som mig. :D :D 440 ligger på min "vill ha sååå mycket, men har inte råd med" -lista ;)
6 svar · 4,8k läst
R
Reppo: Jag gillade inte alls den maskinen. Rekommenderar dig att köpa en gst85pe framför den maskinen alla gånger. GST85PE är i mina ögen den mest beprövade sticksågen som finns och den funkar! Kanske inte den bästa maskinen till finliret men till ALLT annat :)
1 svar · 3,7k läst
Jesca_j
Jesca_j: Spika kommer att gå bra, tveksamt med sprutmålning....du får kolla vad sprutan som du funderar på kräver för minutliter.
1 svar · 3,5k läst
ACME
ACME: Vad ska du med laser till på en sticksåg? På en kap är det mer motiverat eftersom man slipper sänka klingan för att se vart snittet hamnar, men vad skulle vitsen med laser på en stickis vara? Man styr ju med bladet efter sitt streck (eller eventuellt på skena om man har Festool), och 97% av alla sågningar sker med maskinen under arbetsstycket för ett fint snitt.
1 svar · 3,2k läst
Springare
Springare: Tack för svaren :) Ska ta mig till Sernbrandts och klämma på en sänksåg och köpa lite slippapper.
4 svar · 3,1k läst
A
Alko: Ok, det var därifrån jag själv beställde mitt top extra paket - mycket bra kille med snabb respons. Ville bara veta om det fanns andra bra "källor" innan jag beställer tillbehören... /A
2 svar · 2,4k läst
snickarboden
snickarboden: Låter som om gummina i den har fått stryk, hade exakt samma problem med en billig picka och de gummina var näst intill upplösta av oljan. /Kent
1 svar · 4,3k läst
P
: Pratade med en bekant häromdagen som köpt sig en billig batteridriven spikpistol (rusta) och han var inte nöjd för det blir märken efter pistolen. //Steelis
5 svar · 6,5k läst
B
bjarne1: Det blev en Bosch grs 12, med 3st 2,6mAh batterier. Känns kanon, dock lite svårt att hålla isär alla deras maskiner. fanns ju 12-2 (kändes inte ok), och 12 ve2 ( va lite dyr). Betalade 1550:- ochär glad att det inte blev dw907, denna känns bättre.
6 svar · 3,6k läst
J
jimnor: Det gick jättebra att montera den. Sågen hade parallella skruvhål. Dock gick det enkelt att vrida fästena på bordet så det skulle nog fungera med icke paralella skruvhål med...
17 svar · 6,4k läst
·
Marta
Marta: Du kanske kan använda länken som den här tråden tipsar om http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/71304-vet-du-vilken-limtyp-du-behoever-foer-att-limma-trae-mot-plast.html
6 svar · 5,4k läst
phl
phl: För att man för tokigt bra pris på dem?
19 svar · 21,2k läst
galento
galento: [citat] Tack för tipset Styrman1,ska kolla detta också.
9 svar · 10,3k läst
P-plats
P-plats: Knalla in till närmsta järnaffär som säljer Bosch så hjälper dom dig...
1 svar · 2,0k läst
A
andersmc: Smältlimmet som man normalt använder till de här mer hobby-betonade limpistolerna är inget vidare. Men det finns olika typer av smältlim. Det finns industriella smältlim som är jämförbara med eller överträffar kontaktlim och härdlim. Dessa limtyper är dock väldigt svåra att få tag på för den vanlige konsumenten.
16 svar · 16,7k läst
saturnus
saturnus: Det här var den dyra modellen, tror att det är magnesium, för pistolen är lätt. Köpte den för att prova, om det nu var så här bra som alla påstod. men jag är inte impad, tycker det är mer jobb, än med den vanliga handdrivna hammaren. Den är nog bra inom produktionen, där alla bitar ligger på plats. Men spika råspont på taket, när man är ensam, ger den inte mycket, då det
3 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.