Fönster & Dörrar
Du och 19till: Det är länge sedan nu, men finns andra som kan undra samma sak. Jag skulle absolut inte sätta dem eller något annat under en pressening, det håller fukten och sakerna klarar sig sämre än utan.
SvanteC: de där borde man kunna printa i en 3d printer =) finns säkert någon här på forumet som vill hjälpa dig annars
JonasJN: Vi har börjat öppna upp golvet vid vår ytterdörr för att lägga klinkers och märkte nu vid regnet att ganska mycket vatten tar sig in mellan tröskeln och fasaden. Detta har troligtvis pågått länge men har torkat upp bra mellan gångerna då inga tecken på fuktskador annat än lite mörk isolering påträffats. [bild] [bild] Idag sitter det endast en väldigt smal tröskelplåt i koppar
Gooli: Det ser ut som du har metallbrickor mellan gångjärnshalvorna. Kanske det går byta dem mot fiberbrickor? I teorin bör de ha större friktion, och kanske de bromsar upp tillräckligt mycket. Vet inte om det fungerar eller håller nån längre tid, men en billig sak att testa.
Demmpa: Hur är gliporna mellan dörrblad och karm längs långsidorna? Är de kilformade eller parallella? Är dörrbladet I lod och i våg? Är karmsidorna i lod? Är överstycket i våg? Är tröskeln i våg?
123abc: 2-4mm bör inte vara en liten knuff då det är väldigt mycket i detta fall. 1489-11 är det slutbleck som medföljer Doorman L3S men 1487-11 fungerar det med. Det slutbleck du har ska fungera lika bra som tidigare men det kan vara så att du har ett högt listtryck. Med ett ställbart slutbleck kan du välja vilket plösmått du vill så det löser eventuella problem som beror på plösmått.
123abc: [citat] Det är för att klara kravet för kontrollerbar demontering för kl3. Varför de används till en vredcylinder där vredet kan användas för att låsa upp får många att klia sig i huvudet då ingen lär skruva ur vredcylindern för att öppna, om det däremot sitter offentligt så kan det behöva blockeras då någon annars skruvar loss det.
zwennebanan: https://www.biltema.se/bygg/gangjarn/dorrgangjarn/gangjarnsriktare-2000017312
Nybörjare66: Kan någon ha forcerat fönstret? Alltså dragit igen det när det var uppställt? Då kan ju styrbeslagen nötas fortare
jerydh: [citat] Hej igen och tack för era svar! Kollade med Velux igår och det blir att köpa nya intäckningspaket. Inte konstigt men det var värt att fråga eftersom de jag tog bort ändå ser riktigt fräscha ut.
David_Berglund: Låter som det blir en utanpåhängande för mig. Har både mekanisk verkstad och snickarverkstad så räds inte lite special och anpassning. Om jag ändå skall sätta pocket’en utanpå en befintlig vägg så känns det som mervärdet i konceptet försvinner och det mest är en skena jag behöver. Tror jag fått de svar jag behöver. Tack!
MagHam: Tack för era synpunkter 👍 Det lutar åt att det blir en oljesprej med PTFE-tillsats.
ola_augustsson: Hej. Ursäkta att jag inte uppdaterat men projektet föll tyvärr rätt platt. Lång historia men efter att målarfirman först grundat med svart färg fick de stryka fyra lager topplock för att få dem vita. Resultatet är väl sådär och nu räknar jag med att istället byta ut allt till fabrikslackade vita inom fem år. Var en välrenommerad målarfirman i Mallmö som gjorde målningen men
JanWic: Vi har också en halvårsgammal Diplomat-dörr som börjat gnissla. Jag följde NightRider:s utmärkta råd om hur man kan olja ASSA Abloy 3248. Eftersom jag lider av dåligt minne kommer jag förmodligen att ha glömt alltihop, och kommer därför att söka på byggahus nästa gång dörren gnisslar och då sannolikt använda mig av sökorden "gångjärn" och "M 3248/49" (som står stämplat på
123abc: [citat] Du köper en ny spanjolett av Elitfönster. https://butik.elitfonster.se/spanjoletter-fonster Det finns en tidigare tråd om Steelform Spanjolett. https://www.byggahus.se/forum/threads/trasig-spajonlett-hur-far-man-tag-pa-ett-nytt.495361/
ch85st: pris för fönsterbyte? jag har tagit in 5 offerter det gäller byte av 8 fönster (Trä/Alu) samt 1 altan dörr, tills nu med 3 offerter inne ligger priset ink montering och allt på ca 165-185 000 kan det vara rimligt? Det handlar om: Vikfönster utåtgående 3 st 14/13, 1 st 30/15 (3 fönster i detta stora), 1st 10/13, 1st 8/10. Fasta med Mitt post 2 st 20/15 Altandörr 1st 10/21 bröstning 15
sallad: [citat] Tack, väldigt rolig läsning. Man kunde tro att det är en beskrivning av montering av någon känslig apparatur. Nåväl, sunt förnuft hjälper en del. Det stora jobbet var att bygga om hålet för dörren då det var extremt klent och snett (om)byggt. Det satt brädlappar som utfyllnad bland annat. Man hade stabiliserat katmen med extremt hårt intryckt drevisolering, jag fick ut till
123abc: Du kan testa att justera slutblecket lite så plösmåttet blir större vilket tvingar in dörrbladet lite men dörren ska fortfarande gå bra att dra igen. I övrigt tycker jag du bör kontakta dörrtillverkaren då de vet vad som är normalt för dörren, den fasade kanten kanske ska ligga utanför.
jonaserik: [citat] För att höja bladet, så blir det att lägga brickor på tapparna, sen om någon karmdel lutar så är det värre med justeringen, kan gå att knäcka gångjärnen.
Plura99: Är det någon som vet om man kan köpa nya sånna gångjärn? Mina glappar i tapparna nåt helt otroligt och dörren går att lyfta säkert +/-1cm. I glappet alltså.
henhal: Har flera Yale Doorman L3 som fungerat felfritt i flera år. Nu har ett av dem plötsligt slutat fungera - mekaniskt. Elektroniken och upplåsning etc fungerar, men själva _öppningen_ med handtaget fungerar inte, det är som att någon fjäder eller något lossnat så att trycket inte får grepp om tryckesfallet. Normalt sett ser man ju direktkopplingen mellan trycke och fall genom att fallet
Linette02: Hej, jag har 0 erfarenhet av att justera dörrar, tyvärr gäller detsamma för min snickare. Har låtit renovera och förstärka en 50-tals dörr. Det blev super bra estetiskt men det glipar i nedre delen ... Snickaren säger att det var så innan och inte mycket att gör än att maskera glipan. Gångjärnen är infällda i karmen och ingen här (bostaden ligger inte i Sverige) har någonsin
debbo: Efter lite mer forskande, så blev det 2st fönster från Svenska fönster, slutsatsen var att man får vad man betalar för. Riktigt nöjd med dom. Gjorde dock misstaget att beställa samma mått som de gamla, fast med salningsspår på insidan, kunde precis täcka med 69mm foder. Gamla salningen var spikad utanpå karmen.
123abc: Draghandtag Fix 34 är ganska vanligt då det har samma hålbild som ett standard fönsterhandtag. Det behövs normalt inga tätning det går ofta att använda medföljande skruv (det finns olika förpackningar både med och utan medföljande skruv). Om du har några specifika funderingar så fråga dörrtillverkaren.
Fotografen: Den tål inte väder och nederbörd och kommer se bedrövlig ut på 1-2 år.
SågspånPappspikEternit: Personligen hade jag tagit bort den biten som fungerar som fönsterbräda och börjat om på 0 och försökt få till salningen under fönstret bättre, så att salningen och fönsterbrädan går ihop utan mellanrum. Svårt att ge något bättre råd utan att se mer än en liten del av fönstersmygen. Kondens kan bli bättre med nya tätningslister runt fönstren.
hustomte85: [citat] Davinci var inne på rätt från start, tack.
Adde2010: Jag undrar om det är någon här på forumet som har erfarenhet av att montera värmeavlastande solskyddsfilm på större fönsterpartier? Vi har stora fönster mot syd-väst och det blir väldans varmt sommardagar med mycket sol. Hur blev resultatet? Hur länge håller det? Några komplikationer? Hur mycket minskade värmen? Uppskattar alla svar med olika erfarenheter. Stort tack på förhand