Fönster & Dörrar
Hammerfest: Hej! Jag har två ytterdörrar tätt bredvid varandra och skulle vilja att handtagen ser likadana ut. På den ena har jag en Yale Doorman -är det någon som har något förslag på ett handtag som ser ut som det på Dörrmannen? :-) Tips mottages tacksamt!
|_David_|: Jaha jag var på vippen att köpa en dörr från Scandidoor från bygghemma, men verkar vara skräp utifrån vad jag läser här... Någon som har andra erfarenheter? Kan någon rekomendera ett annat bra fabrikat?
dudebenetTommy: Jag kan tänka mig att vattnet kan smyga sig in i någon skarv då det är byggt för att stå upp. Har du monterat fönstret redan och upplever du några problem med det?
Lundvall76: Vi har haft vårat lås i ett par år i garaget under ungefär de förhållanden ni har haft och det har fungerat problemfritt! Tills idag.. Var tio minus förra veckan men började strula nu när det är flera plusgrader. Jag får ge det nån dag sen tänkte jag testa att nollställa annars får jag väl försöka att reklamera.
Mats-S: Hej, här är en bra sida att börja på ang olika metoder för tätningslit på dörrar: https://bygg.se/tata-dorrlister/
asadan: [citat] Smart :) Jag sålde precis vår egna 3d-skrivare vilket såklart var dumt. Men tveksam om plasten i den hade hållit måttet ändå. Ska kolla upp detta.
O: [citat] Vill man att batterierna skall hålla längre än alkaliska? Då är det bra. [citat] Det beror på. Litiumbatterier har en annan urladdningskurva än alkaliska. Så låset kommer inte att varna på samma sätt. Sannolikt kommer varningen väldigt sent. Kanske inte alls. Det är mycket svårt att veta utan att prova. Så det är risken.
Staffan-N: Blecket är förzinkat och där rosten sitter så är zinken borta. Även om du lyckas få bort rosten så kommer det rosta snabbt igen eftersom skyddet är borta. En fulfix kan kanske vara att måla med grå linoljefärg på rosten. Den skyddar mot ytterligare rost och kan målas direkt på. Eller kanske slipa borta rosten utan att gå på zinket och sen spraya på kallgalv.
Altra: Tack för alla svar. Vi hittade en misstänkt fönsternyckel, men fick ändå inte upp låset så det hade kanske blivit låst med någon annan nyckel. Så vi fick såga upp låset till slut.
123abc: Du ska fästa i botten av "urfräsningen"/falsen som det övre exemplet du ritat så tröskeln agerar droppnäsa över tröskelplåten. [bild]
CharlieHo: [citat] Tack så mycket för hjälpen 🙏🏼
topmount: Skulle inte sätta dom kant i kant med putsen, de du slipper på utsidan för du ju få bara göra på insidan. Bleck eller inte beror väll lite på hur blött det brukar bli där nere och hur mycket fasaden och tak sticker ut.
StefaniB: [citat] Jag hittade faktiskt en bra beskrivning: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/26221/gupea_2077_26221_1.pdf;jsessionid=17B6F1129FFAD4D5FC77FC6BB87FA133?sequence=1
MultiMan: Det här är inget som passar bättre? Ser ut att ha öppningarna iaf på mer rätt ställe än det nyare? https://www.tradera.com/item/301875/652693329/dorrlas-laskista-boda [bild]
ebbelito: Goda nyheter! Slog på sprinten med en huggmejsel och en gummihammare för att försöka kunna lyfta av dörren. Efter ett gäng slag mot sprintarna så blev vibrationerna ett gott hjälpmedel och låshuset öppnades. Nu är dörren öppen och dags att byta låshus. Supertack för alla insikter!
camaro z28: Plastprimer,innan grund och lack ,om dom inte är lackade tidigare..Oj,såg nu att det var ett tag sen TS frågade,kanske lackat o klart nu!
123abc: Om du byter till ett säkerhetsslutbleck så finns det ställbara slutbleck som du kan justera efter önskemål men de måste fällas in i karmen så det kräver en del arbete. Jag tror inte att fallkolven åker in rätt i slutblecket idag, ibland kan man dra igen dörren och lyfta lite i handtaget för att se om den åker in i slutblecket för att försäkra sig. Om du ska köpa ett slutbleck
Hybro: [citat] I vart fall så högt att inte smältvatten rinner in i kåken. Såvida du inte tänker storstäda varje gång det rinner in...
hustomte85: [citat] Upptäckte det efter lite empiriska studier och sunt tänkande 😀
mxlmxlm: [citat] Strålande, stort tack! Blir nog ett pyssel att få det att linjera. Den gamla regeln som kortlingarna ska skruvas i är nog säkert inte helt rak och inget annat i vårat gamla torp för den delen heller 😅 Jag tänkte skråskruva kortlingarna i den gamla regeln i och med att jag bara kommer åt ”framifrån”. Eftersom det är gips utåt. Kan man göra något annat än skråskruva?
Friteradräka: [citat] Vi satte tillslut bara salningslister som vilar på karmen och ingen mer tätning mot naturens krafter. Hade lite större avstånd mellan karm och tegelvägg än trådstartaten tror jag. Men vi har ett gammalt hus så tänker att det är ok med ventilation och bättre att det inte är helt tätt så det finns en chans att torka om det kommer in fukt. Vilket det verkar vara minimal risk
Mortsken: De gjorde om drevningen med flexskum.
martinhedstrom: [citat] Nej, det är en dörrkarm av trä. Jag kanske är onödigt nojig men jag har försökt undvika organiskt material i direkt kontakt med väggar och golv i källaren.
Klarinettfett: Hej alla och tack för hjälp och tips. Såklart har detta problem blivit vilande pga familje- och jobb-bestyr men det lutar åt att jag tar in ett proffs som får kolla upp dörren ordentligt. Tack igen!
Krikkan: Ifall du inte har verktyg eller tid att snickra själv tänker jag att en enkel men väl måttsatt ritning och en dialog med lokal snickare kan vara ett bra och inte alltför dyrt alternativ.
Bengt Olof rogland: Hej! Tack för feta tips… Har haft av och fettat in rejält men inget hjälpu Tror knäckning har medfört disharmoni mellan översta gångjäpoch övriga två .. lyckas inte klura ut hur knäcka rätt…
Mats-S: Kontakta det här företaget, dom borde ha svar på din fråga: https://www.gothesindustribeslag.se/post/agb-alban-giacomo-spa-%C3%A4r-ett-italienskt-f%C3%B6retag-som-tillverkar-premiumbeslag-f%C3%B6r-f%C3%B6nster-och-d%C3%B6rra