Fönster & Dörrar
sjoelund: [bild] #2 utan att fila för att jämföra med #3 som jag filade ner lite grann. Den tog inte jättebra och kanske skulle filas mer, men skruvarna lossade ganska enkelt och man kan ju ta dem need fingrarna när man lossar lite grann
123abc: Det finns flera trådar om detta i forumet. Bara att kapa stödskruvarna med en dremel. Den enda funktion de skruvarna ska fylla är att agera en extra kil, du kan kapa dom med gott samvete.
plan-g: Bumpar denna tråden. Vill bygga några fina och bra ytterdörrar både till garage och tillbyggnad. Letar efter bästa metoden att göra så att det håller för evigt. Nån som vill fylla på med info eller erfarenheter? Svårt att hitta sprängskisser hos tillverkare av kvalitetsdörrar.
tomas05: Hej, Köpte en yale doorman l3s nyligen direkt från deras hemsida. Fick ett låshus med point/piggar där medbringaren går in, på låshuset står R3. Tidigare inlägg på byggahus nämner att point/piggar varianten (DDL) är gamla för classic och den som har slits/streck hål (R2) är nya för l3. I R3:an behövs flera försök tills medbringaren sitter rätt. Frågan är om jag fått en
robbannnnn: [citat] Ok tack för svar, fönsterbläcket har jag rätt bra koll på men jag ska ju sätta plåtar runt hela fönster... Tänkte om någon hade koll på hur man sätter dessa plåtar :)
Christoph78: [citat] Hej, hur gick det med ditt lås ? Kunde som hitta en ny nyckel hos låssmeden, vad kostade det ? Jag har liknande lås och saknar nycklar.
plåtrickard: På äldre dörrkarmen kan dom sitta ihop eller vara limmade
jontesjostrom: Jag täckte så gått det gick med trälister. Svårt att fästa på vissa ställen då betongen var väldigt spröd. Borrade, pluggade och skruvade.
123abc: Ofta är det målarfärgen som är boven i dramat. Jag hade plockar ur och öppnat låshuset, plockat ut fallkolven och gjort ren den samt tagit bort färg/beläggning i hålet för tryckeskolven i stolpen samt kontrollerat att fjädern är hel i låshuset. Ibland blir det även såhär om det spänner i slutblecket så kolven inte fjädrar ut ordentligt när dörren är stängd och då kan det
123abc: [citat] Bortalåsningen ska inte användas. Det folk gjorde förr i tiden var att sätta handtaget rakt uppåt (lodrätt uppåt) på insidan istället för vågrätt som normalt då det försvårar för små barn att öppna. Har dock inte testat det på Yale doorman.
123abc: [citat] Då blir det ny låsning även på fönsterdörren vilket är bra, det bästa är att byta lås när man flyttat in. Du lossar 3st skruvar på insidan, ha handtaget i positionen öppet när du lossar den understa skruven. Det är två stycken skruvar som håller fast låscylindern så totalt är det 5st skruvar att lossa. Om du tar med den gamla låscylindern när du köper nytt så kan
Peter321: [citat] Så lite. :) Tog det jag jag hemma, har för mig att det var matt. Så här ser den ut. [bild]
Ze11: [citat] Nej då jag hade ej frågat om jag velat bli klappat på ryggen, utan ville ha konkret svar och vara på det säkra sidan vilket jag känner nu jag är. Tack igen :)
hustomte85: Nix - efter att ha pratat med en produktsnubbe på Assa så drog jag slutsatsen att det helt enkelt inte finns snap-in gångjärn som utåt sett är avsedda för tyngre dörrar. Jag körde på Assas 6540, och de funkar. Angiven maxvikt kan måhända vara angivet med ganska stor säkerhetsmarginal, hittills har mina hållit sig på plats, alla fem.
popyoly: [citat] Tack för svar. Jag hann precis kapa slutblecket och ladda upp en uppdatering innan jag såg ditt inlägg 🙂
and_h01: [citat] Jo, det blir så när myndigheter inte klarar av att hålla borta oligopol från den ”fria” marknaden. Assa gör det typ 500% dyrare för svenskar jämfört med resten av (väst)värdens alla låsinnehavare.
backelii: [citat] Bra tips! Ska kolla om det kan funka.
josevski frick: Vilka funkar bra till tyngre innerdörrar? Hittar bara till maxvikt 25kg :(
Mackan1935: Jag hade glömt att jag ens ställt denna fråga här :) Sammanträffande nog ställde jag en liknande fråga direkt till nordan ang dörren till mitt nya hus och fick en del info, bland annat modellnamnet TYD 314
fribygg: Om du kan demontera och montera plåten utan att skada dörren är det väl bara att ta bort den tillfälligt och sätta tillbaka den då du flyttar då du återställer? Kattluckan kan du väl sätta i en vanlig eloxerad aluplåt eller en Cembrit skiva medans du bor i lägenheten.
Jens393: Hej jag ska precis börja sätta liggande falsad panel på mitt lösvirkesbygge. Jag kommer inte att hinna montera fönstren innan vintern och jag funderar på hur jag ska montera överblecken när jag panelar men inte har något fönster att förhålla mig till? Min tanke var att spika dit överblecken mot den Horisontella regeln som bildar fönstrets överkant och överlappa med
olabil: [citat] Ok, ja du har nog rätt. Kunde detta vänta så länge det beslutet vänta ett år till...eller två 😊
Oldboy: Om det verkligen är mellan glasruta och båge det drar så är kittet kass och det behöver kittas om. Det görs från utsidan på glaset/bågen. Säkert att det inte drar mellan båge och karm, dvs pga dålig tätlist? Det är oändligt mkt vanligare. Det är ibland svårt att avgöra exakt var det drar. Är det kallt ute kan vanligt kallras på insidan av fönstret kännas som om det drar.
123abc: Är det ett överfalsat dörrblad? Om så är fallet så behövs gångjärn för överfalsade dörrar. Jag tycker inte det ser ut som en överfalsad dörr men det finns en dekorlist. Vilket material är dörrbladet uppbyggt av då dessa gångjärn ofta används i metalldörrar. Finns det översiktsbilder istället för närbilder.
Rejäl: För att fodret ska ligga plant, gissar att du har gerade hörn och om fodret lutar in mot väggen så glipar det i gerningarna..
Aegopodium: [citat] Gammal tråd, jag vet. En enkel idé är också att sätta dit en liten smyglist eller kvartslist. Går att klistra fast.
Vispen74: Jag tror att de stora hustillverkarna erbjuder lösningen med 200 fönster för att det inte går att förmontera på fabrik i blocken annars. Jag hade valt 210 fönster som går ner till golv om det är breda fönster, om det funnits möjlighet. På smalare fönster tycker jag att det ser bättre ut som på bild i tidigare inlägg så man slipper små fickor i väggen som golvet går in i.
Walle85: Lätt att mäta sig till om den är symmetrisk, dvs. om den har blivit kapad.
Den ofrivillige klåparen: Svenskt trä är min favorit på nätet, övertydlig beskrivning fanns där. https://www.byggbeskrivningar.se/renovering/montera-dorr/ Jag gör enligt ovan, upp med dörren en bit, en hålkäl av tec7 eller någon äcklig PU-fog, ett tröskelbleck och en långburk när det är klart. Men först ska jag beställa dörren.