Det börjar bli dax att beställa fönster till nybygget. Trodde helt säkert att det skulle bli träfönster, men efter lite sökande och läsande så har funderingarna blivit mer allvarliga på PVC fönster.
Har begärt in offerter på båda sorterna och som det verkar så kommer man något billigare undan med PVC, och att dom också har ett lägre U värde oftast 1,1 mot träfönstrens 1,5.
Billigast hitills är Kronfönster PVC.
Är det någon som har erfarenhet av dem??
Jag vet inte anledningen men företaget har 3 olika hemsidor på nätet: IAM.se , vridfönster.se och kronfönster.se. Tycker att det verkar konstigt och lite förvirrande.
Samtidigt finns dom på samma ort som G&B som verkar vara hyfsat stora och ger ett seriöst intryck(märks även på priset ) Kanske några avhoppare som försöker slå sig in!!!!!????
Billigaste träfönstern hitills är Varbergs Trä. Någon därute som kanske har andra förslag på vettiga och billiga trä alt PVC fönster.
Har begärt in offerter på båda sorterna och som det verkar så kommer man något billigare undan med PVC, och att dom också har ett lägre U värde oftast 1,1 mot träfönstrens 1,5.
Billigast hitills är Kronfönster PVC.
Är det någon som har erfarenhet av dem??
Jag vet inte anledningen men företaget har 3 olika hemsidor på nätet: IAM.se , vridfönster.se och kronfönster.se. Tycker att det verkar konstigt och lite förvirrande.
Samtidigt finns dom på samma ort som G&B som verkar vara hyfsat stora och ger ett seriöst intryck(märks även på priset ) Kanske några avhoppare som försöker slå sig in!!!!!????
Billigaste träfönstern hitills är Varbergs Trä. Någon därute som kanske har andra förslag på vettiga och billiga trä alt PVC fönster.
jag skall köpa till mitt hus.
kollat med istort sett varje tillverkare i sverige ock kommit fram till att det finns priser från 50000 till 75000 för istort sett identiska produkter.
jag handlar från den som verkar mest seriös och bäst service.
har du kollat (tkgruppen) (dps fönster) ( exab), bra priser bra och trevlig personal.
kollat med istort sett varje tillverkare i sverige ock kommit fram till att det finns priser från 50000 till 75000 för istort sett identiska produkter.
jag handlar från den som verkar mest seriös och bäst service.
har du kollat (tkgruppen) (dps fönster) ( exab), bra priser bra och trevlig personal.
Kronfönster = polsktillverkade? med tyskt koncept.
Beställde 9 fönster från dem och de är helt OK. De var billigast när vi tog offerter oxå.
Dock så fick vi inte med några installationsbeskrivningar eller skruv. Köpte vanliga träskruv med platt huvud 6x100 och det funkade.
Skiljde 90tkr mellan dyraste och billigaste offerterna vi fick. Då endast plastfönster emellan. Kan byta 1 gång till och mer däröver och så mycket tror jag inte att det skiljer i kvalité.
Beställde 9 fönster från dem och de är helt OK. De var billigast när vi tog offerter oxå.
Dock så fick vi inte med några installationsbeskrivningar eller skruv. Köpte vanliga träskruv med platt huvud 6x100 och det funkade.
Skiljde 90tkr mellan dyraste och billigaste offerterna vi fick. Då endast plastfönster emellan. Kan byta 1 gång till och mer däröver och så mycket tror jag inte att det skiljer i kvalité.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
hej! kolla orama fönster i lysekil.det är lite svårt att jämföra kvalite o priser?ni pratar om billigast, men är det samma produkt som jämförs?kvaliten o priset brukar hänga ihop.det kanske duger alldeles utmärkt med dom billigare.
en typ tanums dörr klädd med alu kostar ca 8500 en i pvc kostar mellan 3 och 5 tusen
beställer till veckan eller nästa ,håller på att kolla finesser som spår till fönsterbläck, monterings alt. material i stommarna mm. kommer fram till att det är väldigt lika.
en säljare sa att man inte kan ha en 10*21 dörr helglasad utan man måste dela av den med en post vågrätt för att den skall hålla.
men det har ingen annan sagt, vet ej vad som stämmer
beställer till veckan eller nästa ,håller på att kolla finesser som spår till fönsterbläck, monterings alt. material i stommarna mm. kommer fram till att det är väldigt lika.
en säljare sa att man inte kan ha en 10*21 dörr helglasad utan man måste dela av den med en post vågrätt för att den skall hålla.
men det har ingen annan sagt, vet ej vad som stämmer
Blev nyfiken, så jag åkte till Rottne och kikade nyss, var ju inget öppet men visst ligger GOB och detta ca 200 mtr mellan, så nån connection har dom nog... man kan konstatera att deras fönster på nätet ä otroligt mycket finare än deras lokal...Och jag hoppas att det inte var deras egna fönster dom ha ri lokalen...
Jag har köpt ett halvmånefönster av GOB i rottne. Det var ett pvc fönster av märket Rehau. Ett mycket fint fönster med bra finish och till bra pris. Fördelen med det det här fönstret var att det vägde knappt något, jämfört vad mina andra fönster som är traryd fönster med aluminiumutsida.
Det är stor skillnad utseendemässigt på träfönster och pvc, jag har en god vän som säljer pvc fönster och ett par saker att tänka på är: U-värden mäts annorlunda i polen och tyskland än i Sverige detta kan innebära att du köper ett fönster i tron att det håller 1,1 men i själva verket kan det ligga högre...Jaz skrev:
En annan sak är ju att man nästan enbart kan få inåtgående fönster, min erfarenhet är att om man har ett gammalt fint trähus så ska man inte sätta in varken pvc eller aluminiumbeklädda fönster.
Det är med fönster som med allt annat:man får vad man betalar för. :
Det stämmer inte. Man mäter på samma sätt i hela EU, men man tenderar att ange värdet för kassetten istället för hela konstruktionen inkl karmen.questo skrev:Det är stor skillnad utseendemässigt på träfönster och pvc, jag har en god vän som säljer pvc fönster och ett par saker att tänka på är: U-värden mäts annorlunda i polen och tyskland än i Sverige detta kan innebära att du köper ett fönster i tron att det håller 1,1 men i själva verket kan det ligga högre...
Nästan var ordet. REHAU har utåtgående PVC-fönster speciellt framtagna för den nordtyska och danska marknaden. REHAU har även plastfönster som passar den hollänska stilen.questo skrev:
Länk: REHAU Nordic Design
Länk: REHAU Character
Vilken tur att du inte är skatteminister dåquesto skrev:
Tjena
Jag har köpt samtliga mina fönster från GOB och jag har bara gott att säga om dem. Alla skruv, beslag, instruktion mm följde med vid leverans. Jag vet att det finns en firma i Glimmåkra som gör liknande fönster och dessutom monterar in dem.
Allt snack om Uvärdet tycker jag ni skall ta med respektive firma hur de satt värdena och som nån sa tidigare i tråden är det EUstandard. På mina fönster är Uvärdet på hela konstruktionen 1,1. Detta medför att vid vår och höst har vi imma på utsidan på morgonen tills solen tittar fram eller om det fläktar lite. Detta gör ju nu inget på ett plastfönster men jag skulle inte vilja ha det så på ett träfönster!!! Utseendemässigt så finns det flera olika profiler att välja mellan men vi valde den billigare och vi kan inte påstå att de skulle vara fulare än träfönster. Träfönster kan ju dessutom bli lite missfärgade i knaggar med mera efter några år. Och de måste målas och skötas. Bifogar några bilder på vårt hus så kan ni se hur det blev med plastfönster. Att de öppnas innåt med så kallad DRE-KIPP funktion är bara positivt. Har en släkting som jobbar som skadereglerare på ett försäkringsbolag och han avrådde alla från att sätta in vridfönster då de är så lätta att bryta sig in i. Vi testade det på ett bygge och det var förvånansvärt lätt även om fönstret var med lås på. Man bänder lite försiktigt i överkant tills man ser stängerna på sidan av fönstret sen drar man bara de rakt ut i sida och fönstret trillar ut. DREkipp fönstret sitter låst med tappar på alla sidor runt fönstret vilket ger ett mycket bättre inbrottsskydd.
Vi tog in flera offerter till vårt hus och plastfönstren gick på 49.000 inkl. moms Elitfönster skulle ha 98.000 + moms. Traryd & någon annan firma som jag inte kommer ihåg vad de hette var några tusenlappar billigare än Elit. Det stora bågformade fönstret skulle Elit ha 25.000+moms för medans i plast gick det på 9000 inkl. Vi hade inget svårt val prismässigt men, skall väl tillägga att vi var skeptiska först men sen gick vi runt och tittade på flera villor som hade plastfönster och vi blev övertygade om att det var rätt val.
Hoppas att detta var till hjälp
Mvh Honken
Jag har köpt samtliga mina fönster från GOB och jag har bara gott att säga om dem. Alla skruv, beslag, instruktion mm följde med vid leverans. Jag vet att det finns en firma i Glimmåkra som gör liknande fönster och dessutom monterar in dem.
Allt snack om Uvärdet tycker jag ni skall ta med respektive firma hur de satt värdena och som nån sa tidigare i tråden är det EUstandard. På mina fönster är Uvärdet på hela konstruktionen 1,1. Detta medför att vid vår och höst har vi imma på utsidan på morgonen tills solen tittar fram eller om det fläktar lite. Detta gör ju nu inget på ett plastfönster men jag skulle inte vilja ha det så på ett träfönster!!! Utseendemässigt så finns det flera olika profiler att välja mellan men vi valde den billigare och vi kan inte påstå att de skulle vara fulare än träfönster. Träfönster kan ju dessutom bli lite missfärgade i knaggar med mera efter några år. Och de måste målas och skötas. Bifogar några bilder på vårt hus så kan ni se hur det blev med plastfönster. Att de öppnas innåt med så kallad DRE-KIPP funktion är bara positivt. Har en släkting som jobbar som skadereglerare på ett försäkringsbolag och han avrådde alla från att sätta in vridfönster då de är så lätta att bryta sig in i. Vi testade det på ett bygge och det var förvånansvärt lätt även om fönstret var med lås på. Man bänder lite försiktigt i överkant tills man ser stängerna på sidan av fönstret sen drar man bara de rakt ut i sida och fönstret trillar ut. DREkipp fönstret sitter låst med tappar på alla sidor runt fönstret vilket ger ett mycket bättre inbrottsskydd.
Vi tog in flera offerter till vårt hus och plastfönstren gick på 49.000 inkl. moms Elitfönster skulle ha 98.000 + moms. Traryd & någon annan firma som jag inte kommer ihåg vad de hette var några tusenlappar billigare än Elit. Det stora bågformade fönstret skulle Elit ha 25.000+moms för medans i plast gick det på 9000 inkl. Vi hade inget svårt val prismässigt men, skall väl tillägga att vi var skeptiska först men sen gick vi runt och tittade på flera villor som hade plastfönster och vi blev övertygade om att det var rätt val.
Hoppas att detta var till hjälp
Mvh Honken
Alla PVC fönster som jag hittat är väldigt breda över karm och båge runt om (karm-båghöjd). Med andra ord, glaset blir mindre. Detta med ett undantag, FönsterGruppen. Det verkar som om FönsterGruppen har tagit fram (ritat) en egen profil som dom låter ett Tyskt företag tillverka. Karm-båghöjden är 77mm på deras K-line fönster.
Finns det någon annan tillverkare av PVC fönster som har litet karm-båghöjd?
//Michael
Finns det någon annan tillverkare av PVC fönster som har litet karm-båghöjd?
//Michael
Tack för svar, men tyvärr blev det någon missuppfattning. Det är inte det måttet som jag menade. Svårt detta med att uttrycka en sak i text, en bild skulle säga så mycket mer. Måtten du skrivit ovan verkar vara Bautiefe. Vilket jag efter att ha tittat i lite dokument från REHAU kommit fram till att det är karmdjupet. Jag var ute efter ett bredd och höjd mått (på både karm och båge). Efter att ha klickat på en av länkarna ovan så lyckades jag hitta ett bra dokument REHAU Architekten Prospekt
I detta dokument finns det bilder på olika profiler med mått. Där framgick det mått som jag är ute efter, bl.a.:
Basic Design: 118 eller 128 (fast 64 eller 74)
Thermo Design: 120, 128, 134 eller 142
Brilliant: 120, 128, 142, 120, 112 eller 134
//Michael
I detta dokument finns det bilder på olika profiler med mått. Där framgick det mått som jag är ute efter, bl.a.:
Basic Design: 118 eller 128 (fast 64 eller 74)
Thermo Design: 120, 128, 134 eller 142
Brilliant: 120, 128, 142, 120, 112 eller 134
//Michael