Hej,

Jag skall fräsa in en 14.4 W/m ledtejp i skivan under mina överskåp, totalt blir det ca 1.5 m. Jag tänkte använda en 30 W transformator, för att ha lite marginal.

Nu, till min fråga, jag vill ha en dimmer som styr ledtejpen som jag vill montera i min hörndosa som skall sitta under överskåpen. Som jag förstått det så skall man dimmra ledtejp på 12V-sidan? Därför, har någon bra tips på 12V-dimmer som går att montera i hörndosa?

Alternativt, känner någon till ett bra sätt att kunna använda en 230V dimmer till sin 12V ledtejp med 30W transformator?

Tankar, idéer eller kommentarer?
 
tommib
Är din LED-tejp dimbar? Det är första frågan. Länk till produkten?

Som dimmer kan du t.ex. använda denna
http://elbutik.se/product.html/ff-dosdimmer-led-12vdc-36w?category_id=694
(första träffen när man söker på 12v dimmer, jag har ingen egen erfarenhet av den).
Du använder den tillsammans med en återfjädrande brytare. I en hörnbox borde du kunna montera denna bakom brytaren.
 
tommib
Hmmm..... den specificerar att den är dimbar 6-12V. Det låter för mig lite lustigt. LED dimmar man normalt med PWM (pulsbreddsmodulering). Jag skulle kolla lite på andra produkter om jag vore du. T.ex. Hide-A-Lite har mycket bra produkter till överkomliga priser. Då kan du köpa ett drivdon med dimmerfunktion inbyggt och slipper krångla med flera enheter. Det är dyrare än det du tittat på dock. Elektrikern som ska installera det hela är säkert också glad att jobba med produkter av bra kvalitet (baserat på transformatorn du länkar till är detta en fast installation och därmed behörighetskrävande). Om du ska installera det själv är det inte särskilt svårt, tänk bara på att inte strömsätta innan allt är hopkopplat.

Välkommen till forumet!
 
Tack för tipset om Hide-A-Lite!

Är det bara jag, eller är deras hemsida lite rörig att hitta vad man vill ha? Men deras drivdon har alltså inbyggd dimmerfunktion, som man kan dimma med en PWM? Några specifika tips? Visst bör jag utan problem kunna koppla den led-listen jag länkade, med ett drivdon från Hide-a-lite? Och se komplettera med t.ex. en återfjädrande brytare?

Vet ni om det finns någon schysst PWM-dimmer, för 12V med vridreglage?


//E
 
tommib
Det finns många drivdon med inbyggd dimmer. Vanliga don är t.ex. Jolly som finns i många versioner. Om du vill ha lite billigare armaturer kan du också titta på Malmbergs, de är ett budgetmärke vad gäller installationsmateriel men belysningsprylarna verkar få hyfsat bra omdöme av elektriker.
Att säga att du ska ha en dimmer för 12V är lite kontraintuitivt. Visserligen är det en vanlig matningsspänning för LED och liknande men rena lysdioder drivs med konstant ström, inte konstant spänning. 12V matning indikerar att det finns någon form av inbyggt drivdon (i värsta fall bara ett motstånd), som kan stöka till det när du vill dimma. Om du vill vara helt säker på att armatur och dimmer lirar så är det bästa att köpa rena LED-armaturer för konstantströmsdrivning och ett drivdon med inbyggd dimmerfunktion.

En kombination vore t.ex. http://www.elbutik.se/product.html/jolly-pro-led-dimmer-converter?category_id=1268 (som faktiskt kan ge konstant spänning också, så den fungerar kanske med din ursprungliga LED-strip) tillsammans med en http://www.elbutik.se/product.html/elko-dimmer-for-lysror-1-10v?category_id=459 för att dimma och slå av/på. Dimmern finns också i andra serier t.ex. Eljo Trend.
 
Det är inga problem att köra en vanlig LED-strip med inbyggda motstånd på en konstant ström. Det är trevligare att reglera på strömmen då det blir ett mer linjärt förhållande mellan börvärde och ljus.

Om den där LED-strippen är på 14,4 W/m så behövs det ju 14,4/12=1,2 A/m. Då räcker den drivaren till en dryg halvmeter. Obs om man klipper strippen till en kortare längd så gäller det att man räknar på strömmen så man inte kör för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.