Hej,
Håller på att plannera ny belysning och tittar just nu på leddownlight.
De armaturer som jag är intresserad av har COB chip och en maxspänning på 42V.
Normal drivspänning ca 37-40V.
Mean Well LCM tex ligger på ca 80-90V vid aktuell ström.
Det skulle innebära att man kan driva max två armaturer per drivdon.
Helvars LL1-70 ligger lite högre men beroende på strömstyrkan så kan man kanske driva ytterliga en armatur men inte mera.
Finns det några drivdon med hög utspänning för att kunna minimera antalet drivdon?
Håller på att plannera ny belysning och tittar just nu på leddownlight.
De armaturer som jag är intresserad av har COB chip och en maxspänning på 42V.
Normal drivspänning ca 37-40V.
Mean Well LCM tex ligger på ca 80-90V vid aktuell ström.
Det skulle innebära att man kan driva max två armaturer per drivdon.
Helvars LL1-70 ligger lite högre men beroende på strömstyrkan så kan man kanske driva ytterliga en armatur men inte mera.
Finns det några drivdon med hög utspänning för att kunna minimera antalet drivdon?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 431 inlägg
COB LED var nytt för mig. Med ett framspänningsfall på uppemot 40 V känns det som att man får tänka om lite här. När spänningen från drivdonet överstiger 120 V DC (om man nu kan kalla utspänningen för DC) så är det inte SELV längre, utan sekundärkretsen ska hanteras på samma sätt som för 230 V-kretsar. Det är nog inte folk vana vid, även om det förekommer sådana drivdon redan idag(?). Det gäller alltså att även armaturerna är isolerade för 230 V. Eftersom de är seriekopplade så behöver egentligen inte varje enskild armatur klara av 230 V, utan det är kablage och kontakter som ska klara av det ifall man bryter slingan. Nä, så här tror jag inte vill vi ha det.
Googlade på några produkter och det är läge för stor förvirring här då det förekommer data som 7 W och 350 mA utan att ordet "COB" finns med någonstans i produktinformationen Men det ger i alla fall att det finns ett varierande utbud av COB LED, från hög effekt och stor framspänningsfall till låg effekt och måttligt framspänningsfall som faktiskt tillåter flera per ett normalt drivdon, om än få då det fortfarande handlar om +20 V.
Så det mest naturliga i ditt fall är 1-2 drivdon per LED.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Googlade på några produkter och det är läge för stor förvirring här då det förekommer data som 7 W och 350 mA utan att ordet "COB" finns med någonstans i produktinformationen Men det ger i alla fall att det finns ett varierande utbud av COB LED, från hög effekt och stor framspänningsfall till låg effekt och måttligt framspänningsfall som faktiskt tillåter flera per ett normalt drivdon, om än få då det fortfarande handlar om +20 V.
Så det mest naturliga i ditt fall är 1-2 drivdon per LED.
COB är en förkortning av Chip On Board. Här kan man läsa mer om man som jag är en tekniknörd: http://www.siliconfareast.com/cob.htm
Dom flesta COB chip matas med konstantström mellan 200mA och 1500mA. Men det finns även modeller som matas direkt med 230V, exempelvis PrevaLED AC från Osram.
För att välja ett drivdon till trådskaparen, hade jag sett efter hur många mA tillverkaren rekommenderar och vad då effekten blir i watt. Exempelvis 28w 1100mA. Vet man det är det enkelt att välja drivdon.
Oftast ändras effekten beroende på mA styrkan. Ett Led-chip som Cree Xpg eller osram oslon kan ha effekt 1w vid 350mA och 3w vid 750mA
Dom flesta COB chip matas med konstantström mellan 200mA och 1500mA. Men det finns även modeller som matas direkt med 230V, exempelvis PrevaLED AC från Osram.
För att välja ett drivdon till trådskaparen, hade jag sett efter hur många mA tillverkaren rekommenderar och vad då effekten blir i watt. Exempelvis 28w 1100mA. Vet man det är det enkelt att välja drivdon.
Oftast ändras effekten beroende på mA styrkan. Ett Led-chip som Cree Xpg eller osram oslon kan ha effekt 1w vid 350mA och 3w vid 750mA
Det enklaste är ju att ha fler drivdon. Gäller bara att man har plats för dessa.
Vilken effekt pratar vi om på de armaturer du vill ha?
Jag har en 50W på skrivbordet och den blir rejält het. Inget jag skulle vilja ha i taket i närheten av något brännbart.
//Johan
Vilken effekt pratar vi om på de armaturer du vill ha?
Jag har en 50W på skrivbordet och den blir rejält het. Inget jag skulle vilja ha i taket i närheten av något brännbart.
//Johan
Har inte fått svar ännu på om man kan använda Cree CXA 1512 i den armarturen som jag vill ha.
Chippet skall drivas med 350mA vilket ger ca 13W.
Drivdonen kommer att placeras central just för att slippa att ha dessa tillsammans med armarturen som också genererar värme. Det medför att jag vill minimera antalet drivdon.
På entreplanet finns det dessutom drivdonen inte plats mellan innertak och betongkonstruktionen.
Chippet skall drivas med 350mA vilket ger ca 13W.
Drivdonen kommer att placeras central just för att slippa att ha dessa tillsammans med armarturen som också genererar värme. Det medför att jag vill minimera antalet drivdon.
På entreplanet finns det dessutom drivdonen inte plats mellan innertak och betongkonstruktionen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Kommer man upp i armaturer på 13 W så är det bättre att sätta drivdon vid varje armatur i stället för centralt placerade. Annars är det ju bara en 2-3 st spottar man kan sätta per drivdon.
Dessutom är installationen mycket enklare.
//Patrik
Dessutom är installationen mycket enklare.
//Patrik