3 996 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Dimma flera T5 rör med en 1-10v dimmer
Jag har letat efter info om dimning av lysrör men förstår inte. När jag planerar för belysning i nytt kök så vill jag om möjligt ha dimbara lysrör under skåpen, och de nya T5 rören ska vara dimbara med en 1-10v dimmer. Men hur blir kabeldragningen då? Ska det dels dras fram 230v med separat brytare för drivning av lysrören och sedan en separat svagströmsledning för styrning av HF delen? Låter opraktiskt.
Och för övrig belysning undrar jag om det finns någon dosdimmer för två kretsar att lägga bakom en kronbrytare eller om man måste planera för en dimmer och dosa per krets? För jag antar att man bara får planera för en dimmer per kopplingsdosa pga värme. Jag får tre kretsar jag vill kunna dimma, men det vore snyggt att hålla nere antalet dosor och brytare.
Och för övrig belysning undrar jag om det finns någon dosdimmer för två kretsar att lägga bakom en kronbrytare eller om man måste planera för en dimmer och dosa per krets? För jag antar att man bara får planera för en dimmer per kopplingsdosa pga värme. Jag får tre kretsar jag vill kunna dimma, men det vore snyggt att hålla nere antalet dosor och brytare.
Köp armaturer med dimbara HF-don, finns lite olika principer, men vanligast och enklast för dig är nog 1-10V ingång.
Tack för era svar. Att sätta dimmrarna i centralen tänkte jag inte på. Måste då dock dra en ny kabel dit och den ligger på annat våningsplan, men låter sig kanske göras. Ska ta det med elektrikern när han väl blir inblandad utförandet. Eller kanske tre traditionella dimmrar.
Angående HF dimmningen med 1-10v dimmer, kan en dimmer dimma flera armaturer?
Angående HF dimmningen med 1-10v dimmer, kan en dimmer dimma flera armaturer?
Ja, med 1-10v kan du styra flera armaturer, och själva dimmerreglaget har ju oftast passande utgång direkt så du inte behöver sätta någon centralstyrning.
Klicka här för att svara