I gamla hus kan man gräva fram mycket fint i ytlagren, i grunder och en hel del kan gömma sig i sågspånet på vinden. Har ni hittat något kul eller ovanligt i era hus? Jag vill gärna visa ett litet rart fynd som vi gjorde när vi gick igenom en del av kökets grund. Bakom murstocken bland stenarna fann vi denna lilla lergök som var hel och spelbar!
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Uppe på kallvinden låg ett gäng mjölktråg som hör till kantoret (mjölkskåpet) som står i ett av våra andra hus. Men det är nog allt, vid sidan om en tomkartong om tusen spikar. Det kändes profetiskt, i varje fall när vi började riva... Sen har vi ju faktiskt hittat vad vi kan anta är originalgolvsockeln. Det var riktigt roligt, men kanske inte så ovanligt!
Vi hittade flera ben med knotor, typ lårben från liten människa!
Men det var inte så farligt, en expert på historiska trodde att det var vertyg för skomakeri, eller ev medar...
Tre malstenar har också dykt upp liksom handborrade stensänken till nätfisket.
Men det var inte så farligt, en expert på historiska trodde att det var vertyg för skomakeri, eller ev medar...
Tre malstenar har också dykt upp liksom handborrade stensänken till nätfisket.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Jag har en elddjävul, ute i förrådet, skall ta en bild på den. Den har fått stå där sen vi köpte men är säkert effektfull i sin rätta miljö... Hoppas ni vet vad det är .
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Det är en eldhund fast med en djävul istället för jycke
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Var snäll mot honom. Det är inte lätt att gå från förrådet ute i Roslagen till att bli internet-kändis. Jag plockade tidigare under vintern bort den gamla bäska droppar-flaskan så han kan vara lättretlig. Ok, hoppas jag inte väckte upp honom bara. Jag tror inte att han gillar vintern och nu har det blixtrat runt honom.
Hoppas ni kan sova i kväll...
Hoppas ni kan sova i kväll...