Hej,

Vi har ett nytt badrum och har en fråga hur utanpåliggande vettenledning skall dras till dusch.

Vi har hört att i nya/nyrenoverade badrum så ska vattenrören komma uppifrån och ner till blandaren och inte tvärt om. Stämmer detta och var kan jag isåfall hitta information om detta?

Eller har vi helt fel och att det inte spelar någon roll om det kommer uppifrån eller nerifrån.

Tacksamm för svar!
/Henke
 
Det låter väldigt konstigt, finns mig veterligen ingen regel som säger att rör ska komma uppifrån.

Det är infällda rör som inte får komma från golvet, utanpåliggande lägger man naturligt underifrån blandaren
 
Herman: tror tyvärr inte det är svar på frågan...Rören kommer inte upp ur golvet. Utan går parallellt med golvet och sedan upp till blandaren.

Men tack ändå!
/H
 
Ok, det framgick inte av din fråga så jag antog väl i all hast.

Jag skall göra om mitt badrum och Comfort har varit här och tittat och han kommenterade att de kommer att dra rören uppifrån, varför sa han inte och jag frågade inte varför eftersom man anlitar fack folk till vissa jobb av anledningen att man tror att de vet vad de gör och vad som blir bäst. De har ju erfarenheten.
Väntar spänt på fortsättning på tråden.
 
Tanken är , att när man gör hål i tätskiktet för att fästa ledningarna ( skruvhål) , så är det bättre att ha de hålen nära taket, hellre än nära golvet, då det inte kommer lika mycket vatten upptill på väggen, som nertill..
Finns det möjlighet väljer jag alltid RIR, så slipper man en massa fula dammsamlare, som eroderar och har sig, ibland på bara några år..
 
Redigerat:
Har hört att det ok att ansluta rören neråt på blandaren om man ska ha badkar där, annars uppifrån. Och anledningen till detta var att man alltid vill ha så lite vatten som möjligt på rörklammerna.
Jag har en annan fråga. När vi besiktigade vårat hus sa besiktningsmannen att det inte var ok att ansluta blandaren på infällda rör. Alltså dirket på rören. Man måste väl kunna få en sån anslutnings grej att bli tät mot väggen? Man var tvungen enl honom att ansluta uppifrån eller nerefrån?
 
adde_camilla skrev:
Har hört att det ok att ansluta rören neråt på blandaren om man ska ha badkar där, annars uppifrån. Och anledningen till detta var att man alltid vill ha så lite vatten som möjligt på rörklammerna.
Jag har en annan fråga. När vi besiktigade vårat hus sa besiktningsmannen att det inte var ok att ansluta blandaren på infällda rör. Alltså dirket på rören. Man måste väl kunna få en sån anslutnings grej att bli tät mot väggen? Man var tvungen enl honom att ansluta uppifrån eller nerefrån?
Det beror nog på vad man har för rör, antagligen pratade han cu-rör,
Har du ett plaströrsystem , rör i rör, typ wirsbo eller någon utländsk konkurrent, så så är det godkänt, enligt många t.o.m att föredra,
Tätskiktet sätter du då mot skyddsröret, vilket tillåter att man rucklar å drar lite med själva ledningsröret vid en montering, utan att det påverkar tätskiktet

Visst går det väl att få ett en cu-rörs anslutning tät vid dolt montage, men det har väl misslyckats så ofta, att dom valt att inte godkänna det..

Helt rätt angående så lite vatten som möjligt på rörklammrarna, dom sitter ju skruvade genom tätskiktet..
 
Vi byggde ett nytt badrum i somras. Där valde firmman att dra ut duschrören vid golvet, inte i men nån dm upp. Sen har vi fått en massa kommentarer från andra rörisar om att det var vääääldigt oproffsigt att inte inse att de skulle dras från taket o ner. Det är tydligen ny rekomendationer. inga brannchergelr. men det är ju för att undvika att det rinner på manchetten, där de tkan bli vattenskada.
 
Mäster: Då undrar jag hur plaströr står sig mot t.ex en massiv mus-attack!?! Hur lätt kan en mus bita sig igenom ett sådant plaströr? Ska man lägga ett sån rör på något speciellt sätt i väggen/golvet för att just möss inte ska kunna gnaga hål? Jag vill helst ha just en sån anslutning men har bestämt mig för att jag inte vill ha en vattenläcka p.g.a en lite j---la mus..... Förslag?
 
Bra fråga..
Håller mest på med nya hus, och då dras det i t.ex innervägg till badrum, Och har man möss där, då har man nog reagerat på dem långt innan de gnagit va-ledningen,

Fast jag har RIR hänger i "dagen" i verkstan, och mössen där, i den gamla råttkåken har inte brytt sig i ledningarna hitills,

Tack för påpekandet, nu kommer jag att grubbla mig till sömns :)

Fast inkommande VA kommer ju oftast i en plastledning, och jag har inte hört något fall där mössen gnagt hål i den.. inte heller att de gnagt i andra i plast-VA-ledningar heller..

Annars borde du kunna få ett säkrare svar här :
http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=1727
 
Redigerat:
Vi fick också reda på att de skulle komma uppifrån och ner, och egentligen kan man fråga sig varför de inte alltid har gjort det??? Vi hade ett hörn bakom ett högskåp där vi lät rören gå upp, annars kan man förslagsvis göra det längs med duschdörrsfästet.

Man slipper dra dem igenom duschdörrs-"karmen" o.dyl eftersom de går ovanför
Man har inte ett rör som sammlar skit och tvålrester under duschen.
Har man duschstång så går den fint parallellt med rören (ibland kan man fästa duschstången i rören), och under blandaren är der stilrent utan rör.

Problemet var väll att hitta ett fäste för blandaren som kunde ta två rör (40 cc) som kom uppifrån. Vi har nu ett "Mora"-fäste som sitter upp och ner vilken man kan se om man försöker läsa "MORA" på den. :)
 
Mäster skrev:
.. inte heller att de gnagt i andra i plast-VA-ledningar heller..]
Då skall du få höra om det nu så vi verkligen håller dig vaken när du går "rått vakten" om nätterna :D

Grannen renoverade köket i sitt hus som är ett gammalt hur som bl.a. varit sommarstuga.
Avloppet i köket bestod av valiga grå avloppsrör som gick genom köksväggen och in i en liten utbyggnad som tillkommit när VA vintersäkrades,rörgenomföringen tätades och allt på utsidan av ytterväggen isolerades.
Några år senare som var det fuktigt i skåpet under diskbänken och det blev allt blötare min tiden trots torkande och inga synliga läckor på varken varm eller kallvatten, tanken gick ju mot frostskada eftersom temperaturen ute krypit ner en aning på höstkanten.
Eftersom det inte slutade så gjordes en grundlig undersökning då det spolades i kranar mm. och då började det droppa från avloppet !!
Råttjä.....a hade tyckt att det verkade mysigare i stugvärmen och att sophinken är ett skafferi!
Råttor inne är ju ingen ovanlighet så det satt lite råttor i råttfällan under slasken iblan men det har det ju alltid gjort...
När så reparationen startade så visade det sig att de gnagt sig genom väggen men då denna tätats ordentligt med murbruk och isolering så var minsta motståndet avloppsröret som det gnagt av på ovansidan varför det inte syntes vid en titt under skåpet. Röret byttes och en del av tätningen togs bort och råttfällan kompletterades med en elektronisk/ultraljuds musskrämmare och problemet var löst :rolleyes:
Husten bygges senare ut och hela VA systemet gjordes om permanent.

Så visst kan det hända. Och elektronisk/ultraljuds musskrämmare kan jag verkligen rekommenderas till alla sommarstugor, vindar, garage om ni inte har hund eller katt.
Det funkar otroligt bra och håller mössen på avstånd.

Och när jag redan svamlar om ditten och datten så har jag egen erfarenhet av möss och gnagande fast då på kablar, jag hade för ca 15 år sedan problem med att nätverket jag ansvarade för på jobbet var ostabil och när jag öppnade kabelkanalerna så fanns där musskit varpå alla kanaler öppnades och skador hittades på kablagen. I samband med detta fick jag veta av en kund som installerade utrustning vi byggt åt dem på fraktfartyg att råttor ofta föredrar att gnaga på vita kablar framför svarta och det har inte med förgen att göra utan ämnen som finns i vissa plasthöljen och förmodligen är råttmums. Och jag vet att klassningssällskapet De Norske Veritas har krav på kabelval vid fartygsinstallationer dels av skälet gangare men även brandklassning. Och alla kan ju förstå att avloppsrör är godare än färskt tappvatten:p
Sorry för OT
 
Hej,

När vi kom hem igår efter att rörmokaren hade varit där och dragit rören så såg det ut enligt bilden. Vad tycker ni om rördragningen? Rören börjar ca. 3 meter till vänster i badrummet och går längs golvet för att sen följa duschen upp. Borde man inte dragit upp dem i taket direkt och sen ner?
 
  • ror.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hade blivit klart snyggare! Har man hantverkare hemma så får man se till att komma hem regelbundet så man ser vad de gör..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.