21 762 läst · 196 svar
22k läst
196 svar
Elektroosmos i kvällens Äntligen Hemma
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Några frågor; är väggen torr och hur vet du det? Hade väggen ändå blivit torrare även utan elektronik (tex ny puts eller andra åtgärder)? Är det externa faktorer som vädret som påverkat eller är det faktiskt utrustningen som det beror på? Om det inte går att svara på dessa frågor kan du inte avgöra om det är bluff eller inte.AG A skrev:Ett exempel:
Min källarvägg är väldigt fuktig för jämnan. Jag installerar elektroosmos, för att få bort fukt.
Efter installationen blir väggen torr.
Är det fortfarande bluff då, är väggen egentligen fortfarande blöt, har jag blivit lurad???
Om målet är att få en torrare vägg, och väggen blir torrare, är det väl för faan inte bluff. Oavsett väggen torkar pga av värme, elektroosmos, eller andra orsaker.
Om man resonerar som du gör blir man mottaglig för alla möjliga lurendrejerier. "Hey, min förkylning gick ju över efter att jag tog homeopatisk medicin så alltså fungerar det".
Nämen ! Missade du gårdagens program ? Det finns ju på Tv4.play.Odjuret skrev:
Vad nu då ? är det putsen som är torr och inte väggen ?. Eller var det fel på fuktmätaren ?
Det är bara fantasin som kan sätta gränserna. Det finns gott om alternativ, det är bara och välja och vraka.
Om alla källarväggar skulle blivit torra med ny puts då skulle 90 % av allt fukt problem varit bort nu !
Kan inte det vara så enkelt att acceptera fakta. Det är inget bluff, funkar bra på riktigt.
Kan inte villaägarna vara lite ödmjuka och ta tillbaka sina anklagelser. Be om ursäkt att ha vilselett den allmäna opinionen.
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
En annan konstig sak är att alla köper sina Iphone lurar, Samsung smart Tv och liknande utan att veta hur tekniken funkar. Det enda de är intresserad av är resultatet, att kunna skicka mejl, byta kanaler, ladda ner appar och dylik.AG A skrev:Ett exempel:
Min källarvägg är väldigt fuktig för jämnan. Jag installerar elektroosmos, för att få bort fukt.
Efter installationen blir väggen torr.
Är det fortfarande bluff då, är väggen egentligen fortfarande blöt, har jag blivit lurad???
Om målet är att få en torrare vägg, och väggen blir torrare, är det väl för faan inte bluff. Oavsett väggen torkar pga av värme, elektroosmos, eller andra orsaker.
Men i det här fallet är helt tvärtom. Resultatet är knappast viktigt, det som är viktigt är att hur tekniken funkar !!!
Att man måste bevia i minsta detalj hur tekniken funkar. Om väggen blir torrt eller inte är minst viktigt !
Om man gick tillbaka 60 år och påstod att jag har funnit en maskin som du kan stoppa i 1KW och få ut 5 då skulle alla skrattat och kallat uppfinnaren för bluffmakare. Men just nu den är en välkänd produkt.
Samma sak med elektrisk dränering.
När man dränerar gräver man ca 1 dm under plattan så dräneringsrörets överkant och sulans underkant är i nivå med varandra.Matstj skrev:
Då blir det torrt ska du veta!
Om jag vänder på frågan, på vilket sätt kan du torka upp platta och väggar med elektromoos på en byggyta på 100kvm. Det blir många jordspett och elektroder. (Om nu skiten fungerar vilket jag starkt betvivlar.)
Fram med en vetenskaplig stude på riktiga hus.
Matsj: Varje gång någon här på BH skriver något som inte går dina eller Arids tankar om detta ämne så är det inte vetenskapligt bevisat med rätt utförda dokument och handlingar. Men när Äntligen Hemma lägger några minuter TV-tid som Arid betalat, är det ett bevis på funktion. Jag anser att det som visas i programmet saknar kontroll och dess vetenskapliga värde är därmed noll.
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Att väggen blir torr är bra, men ALLA försök som Arid har presenterat genom åren är gjorda på ett sätt där det inte går att avgöra om den ev. utorkning som sker beror på deras produkt, eller på väder, andra torkande åtgärder som exempelvis att riva bort mögliga träskivor på insidan osv.
Köper du en iphone så är det ju ganska uppenbart att ex. surfning fungerar just för att jag har en smartphone som har den funktionen. Lämnar jag den hemma så kan jag inte hoppas på att websidan skall komma upp iallafal som en hägring beroende på bättre väder. men med Arid så finns det inga bevis som visar att det fungerar bättre än vad fint väder gör för fuktigheten.
Därmed inte sagt att Arid inte fungerar. Det är bara att OM det fungerade så borde man vid det här laget ha massor med goda referenser där det lätt går att bevisa att olika källare blivit torra utan dränering.
Det finns massor med källare som fått riktig dränering under de här åren, och som verkligen blivit torra (även om det finns enstaka exempel på misslyckad dränering också).
Dvs. den traditionella metoden fungerar, det finns massor med bevis för det.
Arid kanske fungerar (troligen inte), men det finns inga otvetydiga bevis på att tekniken fungerar, och tar man då in i bedömningen att systemet funnits i rätt många år, och borde kunna presentera god bevisning, så verkar det mer sannolikt att det inte fungerar. Hade det verkligen fungerat så skulle det idag funnits massor med företag som levererade liknande utrustning.
Köper du en iphone så är det ju ganska uppenbart att ex. surfning fungerar just för att jag har en smartphone som har den funktionen. Lämnar jag den hemma så kan jag inte hoppas på att websidan skall komma upp iallafal som en hägring beroende på bättre väder. men med Arid så finns det inga bevis som visar att det fungerar bättre än vad fint väder gör för fuktigheten.
Därmed inte sagt att Arid inte fungerar. Det är bara att OM det fungerade så borde man vid det här laget ha massor med goda referenser där det lätt går att bevisa att olika källare blivit torra utan dränering.
Det finns massor med källare som fått riktig dränering under de här åren, och som verkligen blivit torra (även om det finns enstaka exempel på misslyckad dränering också).
Arid kanske fungerar (troligen inte), men det finns inga otvetydiga bevis på att tekniken fungerar, och tar man då in i bedömningen att systemet funnits i rätt många år, och borde kunna presentera god bevisning, så verkar det mer sannolikt att det inte fungerar. Hade det verkligen fungerat så skulle det idag funnits massor med företag som levererade liknande utrustning.
Elektromoos (om det nu fungerar) inte bort grundorsaken, nämligen vattnet. Jag kan ju fräsa in kopparör i väggen koppla in på pannan och på så sätt torka bort fukten. Väggen blir torr men är grundorsaken löst? KNAPPAST
Kan inte Arid eller något av de andra bolagen göra ett ordentligt oberoende test med kontroll? Produkterna har funnits att köpa sedan 70-talet så det finns inga egentliga argument för att inte ha "hunnit" med det. Dock är det väldigt vanligt för de som säljer bluffprodukter att istället hänvisa till anekdoter; "det fungerar för mig", och anledningen är givetvis att man inte är intresserad av riktiga tester då det inte bidrar med något till deras affärsmodell. Jämför med Rossi och hans E-cat.Matstj skrev:Nämen ! Missade du gårdagens program ? Det finns ju på Tv4.play.
Vad nu då ? är det putsen som är torr och inte väggen ?. Eller var det fel på fuktmätaren ?
Det är bara fantasin som kan sätta gränserna. Det finns gott om alternativ, det är bara och välja och vraka.
Om alla källarväggar skulle blivit torra med ny puts då skulle 90 % av allt fukt problem varit bort nu !
Kan inte det vara så enkelt att acceptera fakta. Det är inget bluff, funkar bra på riktigt.
Kan inte villaägarna vara lite ödmjuka och ta tillbaka sina anklagelser. Be om ursäkt att ha vilselett den allmäna opinionen.
Ville man och hade en bra produkt vore det sååå lätt att visa att det fungerar.
Det jag saknar i programmet är bla:
- Fuktmätning 1dm, 2dm, 3dm & 4dm över den nivå som elektroderna skulle sättas/sattes, detta skulle utföras både innan och efter montaget.
- Markeringar på väggen där mätningarna ska utföras så att man garanterat mäter på exakt samma plats och på samma underlag.
Mätningen som gjordes uppe vid tak lär varit ovan jord, mätningen nere vid golvet fick ett nytt ytskikt. Det går inte att jämföra fuktmätningen innan/efter nya ytskiktet monterades.
Väggmaterialet som mätningarna innan & efter görs på måste ha exakt samma material, det går inte att måla om väggarna för att mätningarna ska kunna vara jämförbara med varandra.
En nyputsad vägg torkar på ca 2-4veckor bla beroende på tjocklek, ventilation, http://www.dinbyggare.se/putsa-en-innervagg/
http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/betong/broschyrer/gjuta.pdf
putsen bör eftervattnas under hela härdnings-/torkperioden för att uppnå maximal hållfasthet.
Äntligen hemma mätte efter ca 4 veckor (om jag mins rätt), så att dom får fram att väggen är torr är inte underligt.
Edit: Det hade gått 6 veckor istället för 4.
Företagen som installerar dessa system återkommer inom tre månader, MT säger det 17:42 till 17:58 minuter in i programmet.
- Fuktmätning 1dm, 2dm, 3dm & 4dm över den nivå som elektroderna skulle sättas/sattes, detta skulle utföras både innan och efter montaget.
- Markeringar på väggen där mätningarna ska utföras så att man garanterat mäter på exakt samma plats och på samma underlag.
Mätningen som gjordes uppe vid tak lär varit ovan jord, mätningen nere vid golvet fick ett nytt ytskikt. Det går inte att jämföra fuktmätningen innan/efter nya ytskiktet monterades.
Väggmaterialet som mätningarna innan & efter görs på måste ha exakt samma material, det går inte att måla om väggarna för att mätningarna ska kunna vara jämförbara med varandra.
En nyputsad vägg torkar på ca 2-4veckor bla beroende på tjocklek, ventilation, http://www.dinbyggare.se/putsa-en-innervagg/
http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/betong/broschyrer/gjuta.pdf
putsen bör eftervattnas under hela härdnings-/torkperioden för att uppnå maximal hållfasthet.
Äntligen hemma mätte efter ca 4 veckor (om jag mins rätt), så att dom får fram att väggen är torr är inte underligt.
Edit: Det hade gått 6 veckor istället för 4.
Företagen som installerar dessa system återkommer inom tre månader, MT säger det 17:42 till 17:58 minuter in i programmet.
Redigerat:
Ditt argument om jämförelsen med Iphone är så stark att jag inte kan motargumenteta helt enkelt.hempularen skrev:Att väggen blir torr är bra, men ALLA försök som Arid har presenterat genom åren är gjorda på ett sätt där det inte går att avgöra om den ev. utorkning som sker beror på deras produkt, eller på väder, andra torkande åtgärder som exempelvis att riva bort mögliga träskivor på insidan osv.
Angående, att det inte finns tillräcklig många referenser och att företagen varit verksamma under längre period.
Detta argument är bristfälligt. Om vi köper att det finns olika orsaker till en torr vägg än fungerande EOP teknik, då måste vi anta att det finns flera orsaker till ont om referenser än icke fungerande teknik. Om rätt ska vara rätt.
Orsaken kan vara att den är en ny dräneringsteknik och folk är rädda för det. De vågar helt enkelt inte satsa pengarna på en okänd teknik. Därför finns det inte lika många referenser jfm traditionell dränering. En annan orsak kan vara priset eller otillräcklig reklam eller på den senare tiden dålig reklam.
Redigerat:
En konkurrent till Arid, påstår att deras produkt är det mest beprövade elektroosmos-systemet i världen och finns redan installerat i över 100 000 källare!
Ger oss tvivlare ännu ett bevis att det inte fungerar och omöjligt att få fram referenser som ger hållbart bevis att elektroosmos dränerar?
Ger oss tvivlare ännu ett bevis att det inte fungerar och omöjligt att få fram referenser som ger hållbart bevis att elektroosmos dränerar?
Matstj! Du menar alltså att det bara ska vara kunder som är referenserna?
Så du menar att företagen som säljer och utvecklar systemet inte ska sätta upp xx antal system där dom bl.a. mäter fuktigheten på bägge sidor om och mängden tillför fukt på "utsidan", lufttemperatur & luftfuktighet på "insidan" mm mm mm.
Genom att göra en massa dokumenterade tester så får man (företagen) till slut fram bra referenser som man kan visa kunderna att systemet fungerar.
Vi kan göra en jämförelse med tex bilindustrin, hur många bilar krockar inte bilindustrin innan dom släpper ut nya säkerhetssystem på marknaden? Det är åtskilliga tester. Det är t.o.m. som så att det ibland händer att när bilindustrin visar upp sina system för massmedia så fallerar säkerhetssystemet.
När bilindustrin utformar ny kaross så testas den åtskilliga gånger i vindtunnel innan den går i produktion.
Så du menar att företagen som säljer och utvecklar systemet inte ska sätta upp xx antal system där dom bl.a. mäter fuktigheten på bägge sidor om och mängden tillför fukt på "utsidan", lufttemperatur & luftfuktighet på "insidan" mm mm mm.
Genom att göra en massa dokumenterade tester så får man (företagen) till slut fram bra referenser som man kan visa kunderna att systemet fungerar.
Vi kan göra en jämförelse med tex bilindustrin, hur många bilar krockar inte bilindustrin innan dom släpper ut nya säkerhetssystem på marknaden? Det är åtskilliga tester. Det är t.o.m. som så att det ibland händer att när bilindustrin visar upp sina system för massmedia så fallerar säkerhetssystemet.
När bilindustrin utformar ny kaross så testas den åtskilliga gånger i vindtunnel innan den går i produktion.
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Vadåå? Då finns det ju 100 000 goda referenser eller?thomas33 skrev:
Med liknande prissättning som Arid så borde den konkurrenten ha dragit in typ 5 miljarder. Om det verkligen finns ett företag med miljardomsättning som säljer den här produkten, då borde ju trovärdighetsproblemet vara ur världen. Men enl. allabolag.se så omsätter Arid ca 6 milj (de lyckas alltså lura ungefär 100 om året...).
Det kan väl inte vara så att konkurrenten är ännu mindre seriös...?
De rör som du gräver vid plattan leder ut vatten. Jag har en hypotes. Antar att det regnar hela tiden så att regnvatten rinner i rören med samma fart som det rinner bort. Då är markensfuktighet vid plattan är konstant. Redan här ser du att den inte funkar som du tror. Totalt sätt, ja. Det hjälper till att hålla marken torrare. Längre in i plattan är den igen verkningslös.Excel skrev:När man dränerar gräver man ca 1 dm under plattan så dräneringsrörets överkant och sulans underkant är i nivå med varandra.
Då blir det torrt ska du veta!
Om jag vänder på frågan, på vilket sätt kan du torka upp platta och väggar med elektromoos på en byggyta på 100kvm. Det blir många jordspett och elektroder. (Om nu skiten fungerar vilket jag starkt betvivlar.)
Fram med en vetenskaplig stude på riktiga hus.
Sen till andra frågan. 100kvm är inga problem. Antigen flera elektroser på mellan väggar eller fräsa plattan och sätta in elektroder. Om det är mark uppstigande fukt då funkar den bombsäkert.