Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Excel skrev:
Jag skulle ändå dränera enl. vedertagen metod och få isolerat samtidigt. Äntligen hemma konstaterar att putsen är torr, inget annat.
Det handlar om mark uppstigande fukt, hur ska du gräva under muren och plattan med så kallade vedertagen metod ?!!

O
Matstj skrev:
God morgon
Enligt tidigare diskussioner har majoriteten av alla skribenter om Elektoosmos på detta forum antigen blivit övertygad eller varit redan övertygad om att tekniken fungera för dränering. Det enda de inte är övertygad om är energiförbrukningen. De flesta påstår att det går åt alldeles för mycket energi jämfört med den kalkyl som företaget Arid har, nämligen ca 100 KWh/år.
Trots Villaägarna ovetenskapliga påstående om att Elektroosmos är en opålitlig teknik för dränering, majoriteten av medlemmarna tack vare sitt sunda förnuft har helt annan uppfattning om tekniken.
Majoriteten av alla vetenskapliga rapporterna visar också att EOP tekniken är en fungerande teknik för dränering. Rapporterna kommer från olika hål, Kina, USA, Sverige, Norge, Danmark men de rapporter som visar bäst om den fungerande tekniken kommer från U.S. Army Corps of Engineers som jag läste nyss, har hand om underhåll av militära och federala anläggningar.

Idag tyckte jag att det var dags och sätta sista spiken i kistan för ovetenskapliga påstående om att EOP tekniken behöver dra för mycket energi. Jag vill bevisa att motfallet är sant.
Material:
1- Varmförzinkad spik för utomhusbruk, 2,3-6.
2- Hand vänlig hammare
3- Sund förnuft
4- Vetenskaplig rapport

Enligt nedanstående rapport från Chalmers, när fukt tar sig upp i en betong konstruktion, då bildas en potentialskillnad över konstruktionen. Denna potentialskillnad innebär upplagrad energi. För att fukten ska ta sig tillbaka dit den kom ifrån då behövs lika mycket tillförd energi som den upplagrade energin fast i motsats riktning.
Under sektion 4.1.2 energibalans står svart på vitt, beräkningarna om hur mycket energi drar tekniken för en betong konstruktion med dimensionen 10x10x10 metes. Det framgår väldigt tydlig av beräkningarna att energi åtgången för tekniken är väldigt lite.
[bifogad fil]
När ska du tröttna?
Jag antar att du tyckte att Timells program var väldigt seriöst?

Matstj skrev:
...majoriteten av alla skribenter om Elektoosmos på detta forum antigen blivit övertygad eller varit redan övertygad om att tekniken fungera för dränering.]
Va? Det är väl snarare tvärtom?

• Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
Krokkodriljo skrev:
Va? Det är väl snarare tvärtom?
Nej, fråga de får du se. Det enda de klagar på är energiförbrukningen, resten har de redan accepterat.
Ingen av de påstår att elektroosmos är en icke fungerande metod, i så fall vem gör det? Visa mig ?

Matstj skrev:
Nej, fråga de får du se. Det enda de klagar på är energiförbrukningen, resten har de redan accepterat.
Ingen av de påstår att elektroosmos är en icke fungerande metod, i så fall vem gör det? Visa mig ?
Man ser det man vill se antar jag. Men det är bara läsa inläggen i tråden du skriver i just nu.

Jag tycker det jämförs äpplen och päron här. I grunden är det väl företagens fel, som marknadsför det som ett "alternativ till dränering", när det EGENTLIGEN huvudsakligen är ett sätt att motverka kapillärt uppstigande fukt.
(Ja, det är kanske möjligt att det skulle gå att mota bort horisontellt kommande vattentryck också, men då med avsevärt högre energibehov.)

Dränering är för mig ett sätt att se till så att grundvatten- och markvattennivån aldrig kommer upp i plattans/grundmurens nivå. Det kan hantera rätt stora mängder vatten, men om grunden ändå står på icke kapillärbrytande material måste man ner rejält under sulans nivå för att få bort även den fukten.

Arids system som visas i "Äntligen Hemma" gör INTE samma sak, utan motverkar som sagt den kapillärt uppstigande fukten som tar sig upp i grundsulan på hus som inte är grundlagda på kapillärbrytande material.

Har man ett hus som redan står på kapillärbrytande material men som börjar få dålig dränering (igentäppta rör eller ökat vattentryck utifrån pga ändrade yttre faktorer) tror jag inte att Arids system gör någon större nytta.
Men på samma sätt kan man ha dränerat om sitt hus efter alla konstens regler men ändå ha problem med kapillärt sugande material under sulan. DÅ är det här systemet en tänkbar lösning.

Så om man slutade prata om systemet som ett alternativ, och istället kallade det ett komplement, skulle nog alla bli nöjda, kanske även Matstj?

TILLÄGG: Med det sagt så skulle jag ändå gärna se ett vetenskapligt korrekt utfört test av systemet. Ex: hur fungerar det för olika jordfraktioner och vattenhalter, hur långt bort ska jordspettet sättas (och behöver det sitta i "samma jord" som den vid väggen, eller kan det vara på t.ex. andra sidan en bergklack?), hur fungerar det för olika väggmaterial (hålsten, leca, gjuten betong, natursten, tegel), försvagar systemet väggen på något sätt genom urlakning pga den elektriska strömmen , osv, osv.
Det är mycket jag skulle vilja veta innan jag skulle köpa tekniken rakt av!

Redigerat:
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Jag tycker det jämförs äpplen och päron här. I grunden är det väl företagens fel, som marknadsför det som ett "alternativ till dränering", när det EGENTLIGEN huvudsakligen är ett sätt att motverka kapillärt uppstigande fukt.
(Ja, det är kanske möjligt att det skulle gå att mota bort horisontellt kommande vattentryck också, men då med avsevärt högre energibehov.)

Dränering är för mig ett sätt att se till så att grundvatten- och markvattennivån aldrig kommer upp i plattans/grundmurens nivå. Det kan hantera rätt stora mängder vatten, men om grunden ändå står på icke kapillärbrytande material måste man ner rejält under sulans nivå för att få bort även den fukten.

Arids system som visas i "Äntligen Hemma" gör INTE samma sak, utan motverkar som sagt den kapillärt uppstigande fukten som tar sig upp i grundsulan på hus som inte är grundlagda på kapillärbrytande material.

Har man ett hus som redan står på kapillärbrytande material men som börjar få dålig dränering (igentäppta rör eller ökat vattentryck utifrån pga ändrade yttre faktorer) tror jag inte att Arids system gör någon större nytta.
Men på samma sätt kan man ha dränerat om sitt hus efter alla konstens regler men ändå ha problem med kapillärt sugande material under sulan. DÅ är det här systemet en tänkbar lösning.

Så om man slutade prata om systemet som ett alternativ, och istället kallade det ett komplement, skulle nog alla bli nöjda, kanske även Matstj?
Tack, det var en bra beskrivning. En fungerande teknik för markuppstigande fukt som har en viss marknad (ganska stor marknad faktiskt). Detta är ändå väldigt lååååångt ifrån en bluff produkt som Villaägarna har lurat i sina medelmmar under längre period.

Det här elektronmoset är ett alternativ till att ha pengar på kontot, inget annat.

• Gilla
Mattias_Eson och 4 till
  • Laddar…
Jag och många andra har sagt att TEKNIKEN elektroosmos fungerar, men det kräver speciella förutsättningar. Den amerikanska arméns rapport säger också: "Lämpligheten och effektiviteten hos elektro-osmos är beroende av närvaron av kapillära porer. Betong har fast yta. Mättnaden av strukturen och lösningen i porerna måste vara en utspädd elektrolyt. Om porstorleken är för liten eller för stor, är det inte ekonomiskt genomförbart för tillämpningen av EOP!"

Marken innehåller många gånger för mycket salter för att det skall fungera, och därför leds strömmen för bra. Frågan är om det då är elektroosmos eller uppvärmning som ligger bakom fuktvandringen?

Arid tar ett överpris som ger dem stora marginaler att dels få höga vinster och även mycket pengar att marknadsföra sin produkt. Är någon inte övertygad att detta är en bluff så säljs motsvarande produkt på e-bay för några tusenlappar. Kan eller orkar man inte göra installationen i sin källare, gör säkert en hantverkare det på en dag och detta kommer absolut inte att kosta 60.000 Kr, som Arid vill ha.

Matstj skrev:
Det handlar om mark uppstigande fukt, hur ska du gräva under muren och plattan med så kallade vedertagen metod ?!!
Härligt, det trodde jag inte att jag skulle få se; Matstj pudlar! :wow:

Matstj:

Efter vi sett programmet och hur en installation går till måste du förklara hur systemet, ens i teorin, skulle kunna få fukten att sluta vandra in i väggar och golv då motelektroden sitter på ett ställe i marken typ tio meter från husväggen? :banghead: I ett fungerande elektroosmossystem drar ju de positiva jonerna med sig vattnet mot den negativa elektroden...

Redigerat:
se sid 21-23

Sammanfatning från rapporten ang elektroosmos

"Detta avsnitt är därmed på intet sätt komplett utan vi
har velat visa på den mångfald frågetecken som i
sig utgör en vesäntlig negativ invändning mot
elektroosmosen som metod, när det gäller praktisk
fastighetsförvaltning."

Tack ehsqvis. Jag noterar också "Om elkretsen bryts, t.ex. genom att ett metalliskt stuprör monteras utan att infästningarna är elektriskt isolerade från muren, ödeläggs systemet".
Jag gissar att samma gäller för t.ex. vattenledningar, något som ganska ofta finns monterade på en källarvägg. Vidare "...och med större metallföremål i närheten av kretsen, kan dessutom strömkretsen välja andra vägar". Värmepannor, cisterner, tvättmaskiner etc. kanske brukar finnas i många källare?

Äntligen Hemma glömde att ta upp de sakerna...

Redigerat:
Matstj skrev:
Du ljuger eller har missuppfattat. Det vi är överens om är att elektroosmos kan användas för uttorkning av porösa material i vissa sammanhang, och att det kräver mycket energi. Att det skulle fungera för dränering är obevisat, ens med hög energiåtgång. Bland annat är det stora frågetecken för salttransport och elektrolys vid elektroderna, som skulle kunna skada konstruktionen och/eller elektroosmosutrustningen. De danska forskarna med flera decenniers erfarenhet menar t ex att det är stora problem pga det.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
O
ehsqvis skrev:
se sid 21-23

Sammanfatning från rapporten ang elektroosmos

"Detta avsnitt är därmed på intet sätt komplett utan vi
har velat visa på den mångfald frågetecken som i
sig utgör en vesäntlig negativ invändning mot
elektroosmosen som metod, när det gäller praktisk
fastighetsförvaltning."
Detta är från pdf filen ovan:
Enligt flera forskare är
det helt enkelt så att under en viss fuktnivå blir
de fysikaliska förhållandena sådana att
elektroosmosen blir verkningslös.
Det är väldigt intressant läsning... Och som alla vet, så gäller fysikens lagar alla.... utom Arid och hans anhängare :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.