För dålig information från elbolagen när elavtal löper ut

Många konsumenter klagar på att de inte fått information om att deras elavtal löper ut och kommer att förlängas automatiskt.

Energimarknadsinspektionen och Konsumentverket riktar kritik mot elbolag med anledning av dålig information till konsumenter vars elavtal löper ut. Enligt myndigheterna är det många konsumenter som uppger att de inte fått någon information om att deras avtal löper ut, eller så har informationen varit bristfällig - exempelvis gällande pris.

Elavtal som löper ut och inte hanteras av konsumenten förlängs automatiskt. Här kan det uppstå problem med exempelvis höga elpriser och avtal som kunden inte kan ta sig ur.

Reglerna säger att elbolagen, en månad före avtalsslut, ska skicka ut en påminnelse för att säkerställa att kunden hinner teckna ett nytt avtal om den så vill. I den påminnelsen ska de informera elkunden om att elavtalet löper mot sitt slut och om vad som händer ifall denna inte tecknar ett nytt elavtal på egen hand. Det elavtal som då automatiskt ingås måste framgå tydligt på informationen - exempelvis ska det vara angivet vilket pris (i öre/kWh) kunden får och hur lång bindningstiden är.

– Vilket elavtal man har kan få stor ekonomisk betydelse. Därför är det viktigt att företagen är tydliga när de kommunicerar med sina kunder och följer de bestämmelser som finns, säger Ulrika Edlund, jurist på Konsumentverket.

Myndigheterna har skickat ut information till elhandelsföretagen samt till branschorganisationen Energiföretagen Sverige, och påminner dem där om vikten av att informera kunden och om vilka regler som gäller.