Elbolag stäms av Konsumentombudsmannen

Fyra personer förknippas med oseriösa säljmetoder, nu stäms både de och elbolaget.

Företag som fått många klagomål från kunder som känner sig vilseledda på olika vis.

Företag som fått många klagomål från kunder som känner sig vilseledda på olika vis. Grafik: Konsumenternas Energimarknadsbyrå

Elpriserna rusar i södra och mellersta Sverige, och samtidigt passar oseriösa elbolag på att försöka lura in husägare i dåliga avtal. Ett av dessa bolag är Stockholms Elbolag som nu stäms av Konsumentombudsmannen.

De har fått mängder av klagomål och står även uppsatta på varningslistor hos både Svensk Handel och Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

Företaget uppges ha ingått avtal via sms och sedan skickat fakturor trots att husägaren inte beställt något. Bland annat har det stått i sms:en att man ska skriva ja för att få mer information, och detta ja har sedan använts som ett godkännande på avtalet. Husägarna har även fått fakturor på tusentals kronor när man försökt bryta de påstådda avtalen. 

Konsumentombudsmannen stämmer både företaget och fyra personer kopplade till det. Man har även uppmärksammat att samma fyra personer sitter i ledningen för ett annat elbolag som också är uppsatt på varningslistor: Svealands Elbolag.

Att man stämmer både företaget och personerna är för att man vill förhindra att de fortsätter med säljmetoderna i andra bolag. Konsumentombudsmannen vill att säljmetoderna kopplas till ett vite, som då ska stoppa personerna från att använda dessa metoder.

Här kan du läsa klagomålsinformation hos Konsumenternas Energimarknadsbyrå.