Elbolagen med flest klagomål

Här är elbolagen som får flest klagomål hos Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

Telinet Energi toppar listan på elbolag med flest klagomål hos Konsumenternas Energimarknadsbyrå. Organisationen har sammanställt en lista med de företag som har flest klagomål i relation till antalet kunder, och då kvalar Telinet Energi, Stockholms Elbolag och Svealands Elbolag in som topp tre på de som har många klagomål under lång tid.

- Klagomålen på företagen i listan kan gälla allt från felaktig fakturering till vilseledande marknadsföring eller höga brytavgifter när kunden byter elleverantör, skriver Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

Även Nordic Green Energy ligger med på listan över elbolag med många klagomål under lång tid.

När det kommer till Telinet gäller ofta klagomålen det pristak som företaget marknadsför. Antingen har överenskommet pristak överstigits redan från början efter att avtalet ingåtts, eller så har det höjts under avtalets gång. Men det finns även klagomål om att det är svårt att komma i kontakt med kundtjänst.

Nordic Green Energy får många klagomål på avtal som kunderna menar aldrig ingåtts. Vissa anger att de tackat nej till avtal men ändå fått företaget som elleverantör, och andra menar att de inte ens haft kontakt med företaget men fått det ändå.

Stockholms elbolag och Svealands Elbolag har bland annat klagomål som rör kraftigt höjda rörliga elpriser, antingen efter 12 månader med rörligt avtal eller att fakturan visar ett för högt pris. Kunderna tycker också att Stockholms Elbolags faktur är otydliga när det kommer till priset.