Trädgård som William Morris - fixa stilen

Har du en blommig tapet av William Morris där hemma? Då kanske du är sugen på att överföra de ljuvliga mönstren till trädgården också. Vi bad vår trädgårdsdesigner Cajsa Lundin att berätta hur du fixar stilen som en trädgård enligt Arts and Crafts, rörelsen där William Morris var förgrundsgestalt.

Konceptträdgården av Morris & Co. på Chelsea Flower Show.

Konceptträdgården av Morris & Co. på Chelsea Flower Show. Foto: RHS Canada

Morris & Co. gjorde succé med en trädgård i bästa Arts and Crafts-stil på årets upplaga av Chelsea Flower Show. Trädgården är som tagen ur en av William Morris berömda blommiga tapeter.

William Morris Seaweed
Mönstret Seaweed av William Morris. Foto: Morris & CO

Växter i The Morris & Co.’s trädgård på Chelsea Flower Show

Vår trädgårdsdesigner Cajsa Lundin på Form & Funktion har gett oss en lista på vilka växter man använde för att bygga upp konceptträdgården på Chelsea Flower Show.

William Morris Chelsea Flower Show
Konceptträdgården av Morris & Co. på Chelsea Flower Show. Foto: RHS Canada

I den här trädgården finns:

  • Rosor, särskilt vingrosen med sina vackra taggar
  • Rosen ’Alba Plena’ som klättrar i ett hagtornsträd
  • Fingerborgsblommor, särskilt sorten ’Illumination Apricot’
  • Kungsljus ’Mullein Petra’
  • Kaukasiskt ormöga
  • Pilkvistar (se mönstret Willow Bough)
  • Iris
  • Pioner
  • Backnejlika
  • Nävor
  • Lammöron
  • Olvon
  • Hagtorn (häckar och träd)
  • Berberis
  • Pil/vide som flätade staket och klätterstöd
William Morris Willow Boughs
Tapetmönstret Willow Boughs. Foto: Morris & CO

Växtvalet under Arts and Crafts

Grundidén när man skapade trädgårdar under Arts and Crafts var att använda lokala och regionala växter.

Cajsa Lundin Form & Funktion

– Därför är inte de här växtvalen egentligen översättningsbara till svenska trädgårdar om man vill följa det viktigaste. Men för att efterlikna en engelsk Arts and Crafts-trädgård kan man snegla på växtvalet. Härdiga inhemska växter är ledordet, som gärna får attrahera fåglar, bin och fjärilar - alla pollinatörer, säger Cajsa.

Det mest förbjudna vad gäller växtval är att använda exotiska växter som inte passar platsen. Trädgården ska kännas vild och naturlig, men med struktur i formgivningen.

– Ett bra recept är att kontrastera det rufsiga vilda till formklippt, det framhäver varandra fint, berättar Cajsa. Viktigt är också att jobba med generösa planteringar. Mycket blommor, men med naturligt uttryck.

– Man ska dock veta att vacker vildhet är svårt att få till i verkligheten. Växtplanerna är ofta extremt genomtänkta och baseras inte sällan på repetitioner, symmetri och struktur, men det syns inte.

Fingerborgsblomma ‘Illumination Apricot
Fingerborgsblomma Illumination Apricot. Foto: Blomsterlandet

Växter får gärna bära frukt och bär och locka vilda djur.

Klätterväxter ger lummighet, vanliga var klätterrosor, jasmin och kaprifol.

Man använde även Akantus, vilda jordgubbar, älggräs och eklövshortensia.

– Morris favorit var hagtorn, men han använde även oxbär, berberis och äpplen för den högre grönskan. Han älskade häckväggar, berättar Cajsa.

Designelement i Arts and Crafts trädgårdar

Arts and Crafts innefattar inte bara trädgård, utan även arkitektur, möbler, konsthantverk, inredning, böcker. Rörelsen grundar sig i en strävan efter enkelhet, att skala bort onödig utsmyckning, att främja hantverk och utgå från naturen.

Arts and Crafts trädgårdar var oftast omslutna mot omvärlden med höga häckar, murar eller staket. Inuti skapades rum i olika teman, där axlar och vyer var viktigt.

William Morris Chelsea Flower Show
På Chelsea Flower Show skapades rumslighet med en pergola av corten i mönstret ‘Willow Boughs’. Här finns även nivåskillnader skapade med hjälp av murar. Foto: RHS Canada

Inom Arts and Crafts var det grundläggande att trädgården skulle upplevas som en del av huset, en förlängning. Man skulle se trädgården som ett ytterligare vardagsrum. Det påverkade även husen, som fick fler utgångar och stora fönster mot trädgården. Inredningen skulle på samma sätt kopplas ihop med trädgården. Trädgården i sin tur skulle länka till omgivande landskap.

Naturliga växtkompositioner, nästan lite stökigt vilda, men med en formell struktur med hjälp av häckar, nivåskillnader och murar. Växterna skulle inte var inte hårt förädlade och i allra högsta grad ståndortsanpassade med mångfald i växtval.

Det var viktigt att ta tillvara naturresurser, utgå och använda det som fanns av närproducerade material. Trädgårdarna detta till trots ändå stilmässigt se väldigt olika ut, för det fanns inga regler. Man förespråkade det individualistiska.

William Morris MELSETTER
Tapet i mönstret Melsetter från William Morris. Foto: Morris & CO

William Morris egen trädgård

Den första Arts & Crafts-trädgården anlades innan rörelsen fått sitt namn, när William Morris lätt bygga Red House (1859) i samarbete med arkitekten Philip Webb.

Red House Philip Webb
Red House ritades av arkitekten Philip Webb. Foto: Wikipedia

Här användes lokala material och hantverkstraditoner. Trädgården fick medeltidens omslutande innergård omgärdad av häckar och flätverksstaket. Den var uppdelad i flera mindre rum, med symmetrisk grundstruktur med raka gångar, som mjukades upp av överflöd av blommor och fruktträd. Det var en oas för att umgås med vänner. 1871 flyttade familjen till Cotswold, Kelmscott Manor, där trädgårdskonsten utvecklades.

Mer om Arts and Crafts

Arts and Crafts, som både var en folkrörelse och en konstinriktning, startade i England i slutet av 1800-talet och hade sin höjdpunkt vid sekelskiftet fram till första världskriget. Det var en kort period, som sedan avlöstes av funktionalismen. I England finns många Arts and Crafts- trädgårdar bevarade.

Rörelsen var en motreaktion mot industrialismens massproduktion och den stela skrytiga viktorianska tiden. Inspirationen kom från Tudortiden och medeltidens trädgårdar som präglades av högstående hantverk.

Kaukasiskt Ormöga
Kaukasiskt ormöga. Foto: Wexthuset

Arts and Crafts förespråkade genuina traditionella metoder, äkta material, eget skapande, och att alltid både ta hänsyn till och ta till vara naturen. Konsten skulle vara en del av vardagen, vacker och användbar.

Arts and Crafts-rörelsens tankar om hållbarhet, närproducerat och naturligt känns relevantare än någonsin idag.

Förgrundsgestalter inom rörelsen var framför allt John Ruskin och William Morris.

John Ruskin var professor och konstkritiker (1819-1900)

William Morris var konstnär och blev sedermera frontfigur för rörelsen (1834-1896). Han hade påbörjat studier i teologi, men hoppade av för ägna sig åt konst och arkitektur. Som bildkonstnär övergick han sedan till möbeldesign, tapet- och tygmönstersamt trädgårdsdesign.

Naturen var ständigt hans förebild. Han var miljöaktivist och starkt emot växtförädling. Han hävdade att pollinatörer fick svårare att nå nektarn,, plus att vissa sorter blir sterila.

Lammöra
Lammöra. Foto: Impecta fröhandel

I slutet av sitt liv (1890) skrev han en framtidsvision i boken News from nowhere där han beskrev London om hundra år, då det förvandlats från smutsigt industriinferno till en grönskande trädgårdsstad.

En annan förebild var William Robinson (1838-1935) som framhöll att man ska använda inhemska, härdiga växter i naturalistiska kompositioner. Han var stark motståndare till det viktorianska med exotiska växter. Han inspirerades av Morris tankar om naturlikt. Stockrosor, solrosor och blomsterkrasse blev poppis genom Robinson. Allt skulle växa fritt. Även gräsmattan skulle vara örtrik och innehålla lökväxter. Genom Robinson fick perenner ett rejält uppsving, eftersom de kommer tillbaka och har lång säsong, jämfört med sommarblommor. Robinsons egen trädgård ligger vid Gravetye Manor i Sussex.

Även Gertrud Jekyll (1843-1932) är starkt förknippad med Arts and Crafts. Hon utformade hundratals trädgårdar i slutet av 1800-talet. Hennes ideal gick hand i hand och dessutom var hon mycket kunnig och intresserad av växter. Hon var enastående trädgårdsformgivare, men hade innan studerat konst och måleri. Som kvinna var det ovanligt med egen karriär på den tiden.

Ruskin och Morris fanns med i nätverket av vänner till hennes familj. Hon samarbetade i sin tur med kända Edwin Lutyens, och tillsammans skapade de trädgårdskonst av högsta kaliber. Gertrud var genomtänkt och lyhörd med fantastisk känsla för formellt i kombination med vilt naturligt. Hennes hem och trädgård i Munstead Wood går att besöka.

Svenska företrädare för Arts and Crafts är Ellen Key samt Carl och Karin Larsson med deras hem i Sundborn. Ellen Key skrev boken ”Skönhet för alla”. Hildasholm vid Siljans är ritade i början av 1900-talet i Arts and Crafts-stil, med slutna rum där växterna agerar konstverk. Tjolöholms slott är grundat 1898-1904 är också skapat med inspiration av samtidens starkaste trend. Här syns drag av Tudortiden, med en park som är både tuktad och vild. Det var ovanligt i Sverige att lägga så stor kostnad på en trädgård.

Läs mer: Inred i Carl Larssons stil