Fick fiberkabeln nedgrävd - visade sig bara vara några cm

Gräver fiberbolaget inte ned din kabel enligt avtal har du rätt att ge dem bakläxa, detta slår ARN fast.

Fiberbolaget IP-Only har fått bakläxa från Allmänna Reklamationsnämnden efter att en husägare anmält dem för att ha fuskat med nedgrävningen av fiberkabeln. Husägaren betalade strax över 19 000 kronor för att få kabeln nedgrävd och installerad. En tid senare började uppkopplingen att krångla. En frostsprängning skapade ett kabelbrott som IP-Only åtgärdade och i samband med detta insåg man att kabeln bara varit nedgrävd några centimeter på platsen.

- Stora delar av fiberkabeln ligger så grunt att tjäle eller tryck från t.ex. en studsmatta kan få den att brista igen. Kabeln kommer inte att hållas intakt över tid, skriver husägaren till Allmänna Reklamationsnämnden.

Han vill nu att IP-Only gräver ned kabeln till korrekt djup. Enligt avtalet ska den ligga minst 30 centimeter ner. Företaget försöker däremot komma ifrån sitt ansvar genom att skylla över det på tjänsteleverantören.

- Ärendet ska hanteras av tjänsteleverantören, oavsett vad det är för typ av fel. Ersättningskrav anmäls i regel till tjänsteleverantören och tjänsteleverantören brukar kompensera utifrån deras rutiner. Kompensationen baseras på det antal dagar som kunden inte har kunnat använda sin tjänst, skriver de i sitt svar på anmälan.

Men Allmänna Reklamationsnämnden håller inte med. Enligt avtalet skulle fiberkabeln grävas ned minst 30 centimeter. Det innebär att IP-Only inte fullföljt sitt avtal - detta oavsett hur det har påverkat tjänsten ifråga. De rekommenderas därför att åka ut och göra om arbetet utan kostnad för husägaren.